Gå til innhold

Ubuntu-bruker prøver seg på Arch

µT.

Anbefalte innlegg

OK, så nå har jeg kommet til det punktet der jeg er blitt godt kjent med Ubuntu, og jeg er ute etter neste utfordring. Jeg har lest en del om Arch og hva det står for, og jeg synes det virker interessant. Jeg byttet til linux i november etter at jeg klarte, tro det eller ei, å slette XP fra PCen. Nå er sannheten at Bill Gates & Co har mistet en bruker - Meg.

Men greit. Let's begin. Jeg har kommet så langt at jeg har lastet ned Arch nå. Filen jeg lastet ned er "archlinux-2009.02-core-i686.iso", og filen er på små 310.9MB. Jeg skal lage en LiveCD nå med Unetbootin.

Jeg vet at jeg mest sannsynlig vil trenge hjelp etterhvert, så derfor har jeg opprettet denne tråden, og da får dere samtidig med dere hva jeg har gjort. Noe som kan kanskje vise seg å være effektivt for både meg og deg. Jeg oppdaterer etterhvert.

Oppdatering: Det måtte jo skje som vanlig, og nå mistenker jeg Unetbootin for å fuske litt. Den bruker nemlig ikke mer enn maks 10sek for å lage en bootable USB. Noe som er alt for kort. Normalt så tar det ca. 1-2min når filen er på 700MB. Det andre er også at det kun ligger 1 fil på USB-pinnen etter Unetbootin har gjort sitt, og det er "ldlinux.sys"

- Last ned Arch [done]

- Last ned Unetbootin [done]

- Kjør Arch [N/A]

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig og bra at du lager denne som en guide/worklog som kan hjelpe andre.

"archlinux-2009.02-core-i686.iso" betyr at core er inkludert på cd'en. Dvs at du egentlig ikke trenger internet for å installere.

Hvis du har internet tilgjengelig ved installasjon kan du like gjenre bruke FTP/HTTP versjonen, ca. 1/3 av størrelsen og du får da den nyeste versjonen av alle pakkene med en gang. (slipper å oppdatere rett etter installasjon med pacman -Syu)

Uansett må du huske å bytte mirror fordi standarden er begrenset til 50kb/s eller noe. anbefaler da "http://mirror.archlinux.no/" da jeg får cs. 2-3mb/s fra den.

NorthWave: Han har ikke cd-rom (AAO) ;)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Hvis du ikke bruker install-guiden på archwiki tror jeg du er grundig fucked..Er myyyye mere manuellt å gjøre i installering av arch enn ubuntu som gjør alt selv. Ubuntu føles som Windows i forhold. Putte i CD, trykke install, done.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Hvis du ikke bruker install-guiden på archwiki tror jeg du er grundig fucked..

Hvorfor det?

Er myyyye mere manuellt å gjøre i installering av arch enn ubuntu som gjør alt selv. Ubuntu føles som Windows i forhold. Putte i CD, trykke install, done.

Ja, og det er mye av poenget! Hvorfor tror du vi bruker arch? :)

Lenke til kommentar

Jeg mener, jeg gikk i alle fellene som går an å gå i under min arch install (starta på nytt 4-5 ganger tror jeg). Fikk korrupt initd-fil fordi pacman renamet den til initd.pacsave pga en bug (hadde ikke oppdatert pacman før install av alt det andre), som gjorde systemet ubootable og skrivebeskyttet bl.a.

Det er så mye man må vite om, som hva slags opengl-driver man skal legge inn før x, hva alle disse pakkene heter man skal laste ned og slikt.

Men helt enig, det er slik Arch er og skal være. Derfor likte jeg ikke Ubuntu. Hva var vitsen med å putte i en CD og så bare virka alt av seg selv, liksom? :) Lærer ingenting annet enn å bruke KDE av det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Men det du også kan gjøre er å laste ned USB versjonen. http://www.archlinux.org/download/ (enten Core eller FTP, se min post lengre opp). Så følger du denne guiden: http://www.archlinux.org/download/ Bruk " The New and Improved Way, on Linux"

Det er så mye man må vite om, som hva slags opengl-driver man skal legge inn før x, hva alle disse pakkene heter man skal laste ned og slikt.

Du trenger ikke vite hvilken opengl pakke du må ha, bare du vet hvilket grafikkort du har og dermed kan følge en av guidene på archwikien til ati eller nvidia eller xorg.

Lenke til kommentar
NorthWave: Han har ikke cd-rom (AAO) ;)

Åja. Da er den absolutt beste løsningen å laste ned .img filen som er beregnet for å puttes på USB disk, og overføre denne til en minnepinne med dd. Merk at det vil slette alt som er på minnepinnen! Dette står dokumentert i wikien :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Hvis du ikke bruker install-guiden på archwiki tror jeg du er grundig fucked..

Hvorfor det?

Fordi han ikke får til å installere en dritt.

Tror jeg vil rette på dere litt: "Fyren vil sitte å denge hode i skjermen og klø seg noe jækelig mens han roper frustrert: 'Hvordan i pokker gjør jeg dette?!' mens hårstråene fyker vilt rundt i lufta fra hoden"

Lenke til kommentar

Wikien er bra den. Og du vil trenge den :)

Det eneste jeg savner er en beskrivelse av alle pakkene man skal velge om man vil installere under "Select packages". Luddig å vite når man ikke har peiling på hva de gjør for noe :)

Sitter selv på nyinnstallert arch og det er sweet!

Endret av Raijin
Lenke til kommentar

Hehe... Mente ikke at man ikke skal bruke wiki'en. Den er obligatorisk! og nærmest bodde på den de første gangene jeg lekte med arch.

Mente var at man ikke nødvendigvis må følge install-guiden 100% punktlig. Da har jeg mer tro på wiki'ene til de enkelte komponentene. F.eks. om openbox.

Men wiki.archlinux.org generelt er et must! Meget god wiki.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...