banaman Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Hei! Jeg tenkte å søke meg inn på en av befalsskolene til sommeren. Det jeg ikke finner ut er når opptaksukene faktisk begynner for de ulike skolene Har noen peiling på når opptaksuken begynner? Må nesten finne utav dette med tanke på reiser i ferien osv. lurer også på hvilken forsvarsgren jeg skal søke, noen som har erfaring fra de ulike grenene som kan fortelle litt? Noen som har en formening om hvilke grener som er vanskeligere enn andre? Lenke til kommentar
kjartana Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Hei! Jeg tenkte å søke meg inn på en av befalsskolene til sommeren. Det jeg ikke finner ut er når opptaksukene faktisk begynner for de ulike skolene Har noen peiling på når opptaksuken begynner? Må nesten finne utav dette med tanke på reiser i ferien osv. lurer også på hvilken forsvarsgren jeg skal søke, noen som har erfaring fra de ulike grenene som kan fortelle litt? Noen som har en formening om hvilke grener som er vanskeligere enn andre? Det er felles opptak og seleksjon til befalsskolene: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/fos/start/omfos/ Hver forsvarsgren har sin utfordring. Å veie dem opp mot hverandre er vanskelig uten å vite hva du har av forutsetninger. Jeg ville anbefalt Sjøforsvaret, men er inhabil Lenke til kommentar
banaman Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Damn! sykt dårlig at de legger opp til det midt i sommerferien, trodde det skulle være i august Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Det er da ganske logisk at de legger det i sommerferien? Det er jo da folk har tid. Lenke til kommentar
banaman Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 trodde at det ville være litt senere om sommeren, og at det ville være opptaksuker ca på samme tid som de sivile skolene begynte Var en ganske upassende tid da jeg har bestilt tur til magaluf på den tiden opptaket er Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Slik at du ikke kunne begynne på skolen om du stilte på BS-opptak? Det høres ut som en dårlig idé, da mange, mange hundre ryker ut fra opptaket. Ville vært kjipt for dem å da stå uten skoleplass noen steder. Du burde kanskje ikke bestilt tur til magaluf før du visste når opptaket var, da. Det hadde ikke kostet deg mange kalorier å finne ut at det stort sett er rett etter at skolen er ferdig, nemlig, for det har det vært mange år på rad nå. Selve befalsskoleåret begynner for øvrig ca. samtidig med sivile skoler (gjerne litt tidligere). Det er også greit å ha litt ferie mellom opptaket og skolestart, da feltuken på opptaket er ganske tung. Lenke til kommentar
banaman Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Okay, vet at det høres ganske latterlig ut. Men hadde bestilt turen til magaluf før jeg kom på å søke befal. Var en som tidligere har jobbet i forsvaret som anbefalte befal Får prøve å finne en løsning på dette, muligens søke på det andre inntaket senere i år Lenke til kommentar
sigurdsp Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Samme problemet har jeg. Ferie er bestilt, og FOS legger seg som en jævla kreftsvulst akkurat i det planlagte tidspunktet! Har vært helt umulig å finne ut av når det er via sidene til befalsskolene, men antok det var i august en gang, siden hu dama som besøkte oss fra Forsvaret på skolen sa det. Er helt håpløst at de ikke har et oppegående nettsted i Forsvaret, så folk faktisk kan finne ut noe... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Jeg klarte da fint å finne datoen på mil.no. Og banaman: det andre opptaket er bare for de som allerede tjenestegjør i hæren. Du kan kun søke på den avdelingen hvor du selv tjenestegjør i fra før, og HOS gjennomføres ikke alltid i alle avdelinger. Lenke til kommentar
kjartana Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Har vært helt umulig å finne ut av når det er via sidene til befalsskolene, men antok det var i august en gang, siden hu dama som besøkte oss fra Forsvaret på skolen sa det. Er helt håpløst at de ikke har et oppegående nettsted i Forsvaret, så folk faktisk kan finne ut noe... Http://www.mil.no har jo eksistert leeeenge. Og datoen for FOS har stått der siden før jul. Googler man FOS så får man også opp datoen. Så også ved å ringe 03003 eller email til responssenteret. Så tror nok viljen til fin ferietur har vært større enn å ta opptaket Lenke til kommentar
Anseth Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Vil si luftforsvaret er den letteste grenen, for å svare på ett av orginal spørmålene dine banaman. Det er selvfølgelig tøffe linjer der og, men også en del veldig slacke, utrolig slacke faktisk Lenke til kommentar
Horghen Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Noen som vet ca når forsvaret svarer på søknader om lærlingplasser og befalskole-inntak? Lenke til kommentar
Anseth Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Vet ikke, så lenge du er tjenestedyktig kommer søknaden din til befalsskolen å bli godkjent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå