Gå til innhold

Spillpc til 11 000 - er Komplett Gamer i25 et godt valg?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ute etter en stasjonær PC til helst ikke mer enn 11 000 kroner. Jeg har de siste to-tre årene ikke hatt stor suksess med å ha bærbare og har nok uantsett ikke lenger råd til en god bærbar spill-PC på grunn av dette.

 

Med tanke på at Empire: Total War snart kommer er jeg på utkikk etter en ny PC snarest - dette for å kunne spille andre nye spill med god grafikk.

 

Jeg kom over Komplett Gamer i25 og lurer på det er bra nok og evt. tips til hva som kan konfigureres bedre?

 

Kan strekke meg noen kroner over 11 000, men ser helst at det ikke blir mer.

Endret av TSP
Fikset lenke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser bra ut. Også kan du jo f.eks fjerne headsett, høyttaler, mus, eller tastatur viss du ikke trenger dette. Da får du jo igjen litt penger, som du f.eks kan ta litt bedre RAM, skjermkort, eller hva du vil.

 

Også har du jo det XFX 260 kortet der, som koster 3 kroner mer enn HD 4870. Det ville jeg tatt. Hørt at 260 yter litt mer en 4870, så det er vel verdt 3 kroner.

 

Prosessoren er jo bra. Står jo på E8400

Hovedkort også. Asus P5Q Pro. Dette er jo et bra HK.

 

Mer har ikke jeg og svare på i hvert fall.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Kristian94
Lenke til kommentar

Hei.

 

Den gamermaskinen fra Komplett er ikke så ulik den jeg har selv. En av de store fordelene med å kjøpe maskinen ferdig bygget er at du får garanti/reklamasjon på hele produktet, og ikke hver del. Dette sparer tid og arbeid når noe går galt.

 

Nå nevner du ikke om du trenger skjerm, tastatur, mus etc. så jeg regner med at du har dette fra før.

 

Når du sier du stort sett skal bruke maskinen til spill er firekjerneprosessor lite hensiktsmessig. En tokjerner vil sannsynligvis yte like bra.

 

 

Hovedkortet som står som standard går for å gi mye for pengen.

Skjermkortet er bra, men om du ønsker å spare litt penger går det fint å gå ned til HD4850. Ytelsen er noe dårligere, men man sparer også mange hundrelapper. (Så vidt jeg vet er HD4850 noe av det beste man får i forhold til pris)

Prosessoren er bra, og fire GB med RAM er fint.

Har samme kabinett selv, og er veldig fornøyd med det. Meget god ventilasjon. (Dette kabinettet fikk også meget god testresultat her på hw.no)

PSU-en går også for å være veldig bra. Om man ønsker litt ekstra juice kan man gå opp på den på 650W.

 

Alt i alt ser det ut som en veldig god maskin. Om du kutter ut mus tastatur og høytaler sparer man rundt fem hundre, og man man går ned på skjermkortet kan du spare ytligere nesten tusen.

Lenke til kommentar

Er nettopp de fordelene jeg ønsker strek. Det å kunne sende inn PC-en til reperasjon i stedet for å feilsøke alt selv og kjøpe nye deler selv osv. Det er og en fordel at jeg slipper å sette sammen selv ;)

 

Har mus, tastatur og skjerm. Nå ønsker jeg meg nytt tastatur og, men ingen av de jeg så der fristet. Per i dag har jeg Keysonic ACK 720WK som tastatur, A4tech X-750F som mus og skjermen er en Samsung 730BF (kanskje ikke den beste for spilling, men den får duge..).

 

I hvilke situasjoner vil en firekjerner være et bedre valg? Ser at maskinen allerede står på tokjerner og om det er bra nok er det vel ikke store vitsen med å oppgradere. Men tror jeg gir 50 kroner ekstra for bedre prosessor.

 

"Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan [info]" (Dette er valgt)

"Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan [info] +52.17" (Er det verdt å betale 50 kroner ekstra for?)

 

Er noen andre oppsettsmuligheter jeg ikke ser de store forskjellene i prismessig og lurte derfor på om noen kan si noe om hva som er den reelle/praktiske forskjellen på det. Hva er det som utgjør den lille prisforskjellen?

 

 

Skjermkort

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
På den siste var det jo bare 4 kroner ekstra, er det bedre/dårligere - hva betaler man eventuelt 4 kroner ekstra for?

 

 

Minne:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

 

Under harddisker legger jeg merke til at om man vil ha 10 000rpm må man veldig opp i pris, men harddisk med 10 000rpm er kanskje ikke nødvendig?

 

Også her var det noen små prisforskjeller.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

 

Helt til slutt ser jeg at det ikke blir tilbudt 64-bit Vista, men dette kreves vel for å få fullt utbytte av 4GB Ram? Var en som foreslo at jeg eventuelt kunne ringe Komplett og si jeg ønsket å kjøpe PC-en men med 64-bit Windows installert og klart for bruk med drivere og alt - slik at de kunne ta det på manuell ordre? En god plan?

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Skjermkort:

Ville så absolutt gå for et XFX 260 kort, ja. Dette yter jo bedre enn 4870, og det er verdt 4 små kroner.

 

CPU\Prosessor:

 

E8500 er jo på en måte en CPU lagd for og klokke. Har hørt flere steder at det egener seg mer til og klokke en E8400. Så dte blir jo om du vil klokke eller ikke. Tross alt, E8500 er jo bare 0.16 Ghz mer enn E8400. Så du vil nok ikke merke forskjell der. Men du kan jo også klokke med et E8400.

 

Når det kommer til kjerner: Det er nesten ingenting som utnytter kjerner nå i 2009 i hvert fall. Ville gått for 2 kjerner.

 

Harddisk: Harddiskene med 10 000 Rpm bruker de fleste til og ha spill i. Da dette blir kjappere uploading, og ting går fortere rett og slett. Men anbefaler veldig 'Samsung Spinpoint F1' diskene til vanlig bruk. Veldig gode disker.

 

Det angående Windows Vista 64 bit kan du jo kjøpe ved siden av. Blir lettere det. Tar ikke lang tid og installere, og er heller ikke vanskelig.

 

Men du kan jo ringe Komplett og spørre om de kan sette inn en 64-bit til deg, ja. God plan :)

Lenke til kommentar

Per i dag er det vel stort sett når det kommer til tallknusing at fire kjerner gir en liten fordel.

 

Du vil nok ellers ikke merke mye forskjell på E8400 og E8500.

 

Så vidt jeg har lest er det tilnærmet ingen merkbar forskjell mellom HD 4870 og GTX 260.

Endret av strek
Lenke til kommentar

Du burde kjøpe HD 4870 fordi det gir deg bedre muligheter senere. Hovedkortet støtter ikk e SLI, men har støtte for CrossFire ihvertfall 2x8. Dersom du ønsker bedre skjermkortytelse, så kan du altså senere legge til et identisk skjermkort, og få glitrende ytelse. Jeg så også at du kunne spare 700,- ved å velge HD 4850 1GB. Det kortet drar TotalWar uten problem. Her kan du spare 700,- i første omgang, og så evt kjøpe et til HD 4850 1 GB om et år. To slike yter kjempebra. Bare som et alternativ.

 

Kravet til HD 4870 er i prinsippet 500W, og for CrossFire en del mer. Kjøp derfor den strømforsyningen som minimum har 750W - mye mer fremtidsrettet enn 550 W. Synes du det blir litt dyrt øk ihvertfall til 650W.

 

Selvsagt legger du ut 50,- kr for å gå fra E8400 til E8500.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Takk for tipset. Da går jeg i hvert fall opp til E8500 på prosessoren og tenker jeg går for da bedre strømforsyning. Enten den på 650 eller 750W som du sier. Tror ikke jeg går ned på skjermkort, men tror jeg går for HD 4870.

 

Når det gjelder det med SLI; innbilte meg at SLI var det som støttet flere skjermkort, hva er forskjellen på SLI-støtte og Crossfire-støtte?

 

Er dere andre ellers enig i tipset om å gå for Samsung Spinpoint i stedet?

 

Valg:

Hitachi Deskstar P7K500 500GB, 7200RPM, 16MB Cache, SATA [info]

Samsung SpinPoint T166 250GB, 16MB, 7200RPM, SATA 3.0 Gbps [info] -85.42

Samsung SpinPoint T166 320GB, 16MB, 7200RPM, SATA 3.0 Gbps [info] -55.42

Samsung SpinPoint F1 640GB SATA2 16MB 7200RPM [info] +84.58

 

Evt. noen andre av de andre.. Her velger man oppsett.

 

 

Har dere ellers noe å si om RAM-valgene?

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Synes ikke argumentet om mulighet for crossfire er så veldig godt. 2x8x er ikke tidenes, og når han skulle evt begynne å tenke på 2.stker i crossfire, så vil det nok ha kommet mye nytt som knuser de gamle kortene. Ville absolutt gått for 260 gtx. Mine cents ;)

Lenke til kommentar

Tror jeg begynner å peile meg inn på noe her.

 

Av det jeg ønsker å endre er det til nå:

 

Strømforsyning

Fra: Corsair Powersupply 550W Bulk, black, ATX/EPS, 120mm fan, 4xSATA, SLI

Til: Corsair Powersupply 650W TXEU Black BULK ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI [info] +264.31

 

Prosessor:

Fra: Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

Til: Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan [info] +16.48

 

(Tilleggsprisen har faktisk gått ned 35 kroner!)

 

Skjermkort (Usikker!)

Her har det skjedd en forandring. Kan se ut som 4-kronersforskjellen var en feil. Prisforskjellen på Nvidia-kortet og Ati-kortet er i hvert fall ikke den samme lenger! Noen ide om hvorfor dette kan ha skjedd og hvorvidt dette gjør at det beste uantsett er å gå for Ati?

 

Leste nylig denne artikkelen, men har kanskje ikke stort å si?

 

Før skilte det fire kroner, nå ser det slik ut:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Ser at Nvidia-kortet har mer skjermkortminne, kan det likevel være verdt det?

 

Harddisk:

Fra: Hitachi Deskstar P7K500 500GB, 7200RPM, 16MB Cache, SATA

Til: Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM [info] +173.94

 

 

Fjerner mus, tastatur, headset og høyttalere.

Lenke til kommentar

Komplett virket svært lite samarbeidsvillige når det kommer til eventuell avtale om 64-bit i stedet for 32-bit.

 

(Fjernet alle hilsener for å spare plass ;) )

Hei!

 

Jeg ser på deres Komplett Gamer i25 og tenker meg en noe oppgradert versjon av den, holder på å bestemme meg helt for hvordan oppsettet skal være for tiden. Men det ser ikke ut som dere tilbyr Vista 64-bit selv om dere påpeker at for å få godt utbytte av 4GB ram er det nødvendig.

 

Jeg kunne nemlig tenke meg denne PC-en, men er og skeptisk til å droppe OS for å kjøpe det ved siden av, siden jeg helst ønsker at OS og drivere skal være mest mulig ferdig installert. (Slik det ville vært om jeg valgte standard 32-bit versjonen). Fikk i den anledning et tips fra en annen at dere kanskje kunne tilby en manuell ordre på det?

 

(Komplett Gamer i25: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10238 )

 

Hei!

 

Da må du velge bort OS i velgeren og kjøpe 64 bit utenom.

Om det jeg da velger bort OS der og kjøper 64-bit ved siden av samtidig vil det bli installert?
Hei.

 

Nei det vil ikke bli installert.

 

 

Hva?! Her tilbyr de konfigureringsmuligheter hvor de bl.a spesfiserer at 4GB trenger 64-bit for fullt utbytte. Så er de ikke samarbeidsvillige nok til å la et 64-bit OS bli installert hos dem - som de ville gjort om jeg hadde valgt et av deres 32-bit!

 

Fantastisk.

 

En jeg snakket med om det nettopp mener det kan ha sine årsaker, for å sitere han;

- yeh, men da må du jo installere det selv

er sikkert derfor de ikke gjør det også, fordi de vil ikke risikere kødd med versjonen..

Det virker sannsynlig

 

Tror dere også det? Best å gå for 32-bit? Føler det i hvert fall er ganske utrolig at Komplett ikke vil være samarbeidsvillige når det kommer til det.

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...