Gå til innhold

2.1 anlegg 10.000. Skal brukes til musikk og litt spill. Noe tess i det gamle jeg har?

Anbefalte innlegg

Hei!

Da var det på tide og bytte ut det gamle anlegget jeg har, det kostet en liten formue når jeg kjøpte det nytt i 2000. Anlegget er like fint men jeg vil bytte det ut med ett 2.1 anlegg da jeg savner bassen. Anlegget har vel ikke vært så alt for mye i bruk, snakker under 1000 timer totalt. Kanskje forsterkeren kan brukes? det er en kenwood: krf- v5030d

kenwood-krf-v5030d-154.jpg

kenwood-krf-v5030d-155.jpg

høyttalerne er: jwc twin 600 150 watt, 4 ohm, 20-40 000 HZ.

Noe salgs verdi i disse delene ellers?

Jeg bruker primært anlegget til og høre på musikk, da gjerne med en god del bass. Noe bil spilling ellers blir det litt film titting, men det er primært musikk og bilkjøring jeg bruker de til. Budsjett ligger på rundt 10.000 + det jeg får solgt det gamle for. (om det er salgbart). Jeg spiller av film enten via pcen elelr xbox 360, så jeg trenger vel bare en forsterker?

Er dette noe tro? Yamaha_RX-497 og B_M-65_Black + Proson Stratego sub 10+

vil gjerne ikke opp i mer enn rundt 8000 med frakt men om jeg må opp i mer så er det jo greit:) Har dere som kan mer enn meg noen forslag til hva jeg burde bruke pengene mine på?

Forsterkeren jeg har skal visstnok være meget bra, kanskje jeg bare skal kjøpe en bass?

Jeg trenger hjelp i en jungel av utstyr!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg tror du har funnet deg et godt alternativ i "pakken" til surround.no ( http://www.surround.no/product/454003/__Ya...M-65_Black.html )

-Men, for og få litt ekstra dyde i bassen bør du supplere med en skikkelig sub.

-Denne feks ; http://www.surround.no/product/471939/__XT..._Sort_Matt.html

Da er du vel ca oppe i 10laken eksl frakt. Forøvrig er det også en mulighet og sjekke bruktmarkedet. Ofte du får knallkjøp der på produkter som har en nypris langt over ditt budsjett. Men, hvis valget står mellom proson sub og XTZ hadde jeg ikke vurdert noe annet en XTZ' subben ,da mine egne erfaringer med proson har vært dårlig.

Men for all del, allt i alt er det jo ditt valg.

-Lykke til.

Lenke til kommentar

Har også hørt mye rart om proson men tilbudet så da meget bra ut!

Forøvrig så er det en meget god ide og se på bruktmarkedet, men da er problemet mitt hva trenger jeg? Hva kan jeg selge det gamle for? Bruktmarkedet er vel ett enda større virrvarr enn det nye.

Vet jeg har ett litt sært behov da de fleste idag går for 5.1 anlegg. men jeg kan ikke si att jeg har bruk for det. Har mer lyst til og legge penger i en god forsterker, gode høyttalere og en bra bass. Dermed er problemet mitt og finne noe slikt på bruktmarkedet.

Men takker for forslaget :)

Lenke til kommentar

Hva anngår salgspris av det utstyret du har så aner jeg virkelig ikke. Det kommer helt ann på nypris /alder .Men.. regn med å kunne forlange et stykke under halvparten av nypris.

Det du trenger er vel som følgende ;

Forsterker /reciever (alt ettersom hva du trenger , 5.1 eller 2.1)

Dvd spiller (Om du ikke har det fra før)

Høyttalere.

Sub

Evt Y-ledd til sub.

RCA Kabel ,forster>Y-Ledd>Sub

Høyttalerkabel.

-Det skal jo dog også nevnes at det er et digert marked ,men du må være bevisst på hva du ønsker av anlegget.Fin lyd vs høyt å buldrete osv osv osv. Det er bare dine ører som kan finne ut av det :)

Lenke til kommentar

Betalte nærmere 20 lapper for det i 2000, kjøpt av en eller annen spesial forretning jeg ikke husker navnet på i farta.

Kan ikke skjønne att det er vært 10 lapper nå. 4-5? Eller får man bedre nytt? Jeg aner virkelig ikke.

Trenger kun forsterker, kabler, sub og høyttalere. Dvd spiller har jeg på både xboxen og pcen. Blu-ray har jeg også på pcen. Så tilkoblingsmuligheter er jo viktig.

Skal lete litt mer rundt å se hva jeg finner:)

Lenke til kommentar

De har jeg desverre ikke hørt om så det blir vanskelig å foreslå noen pris. Men .. om du sjekker bruktmarkdet så er feks DALI en god kandidat hva anngår høyttaler. Recievere /forsterkere så kan du jo kikke litt på feks Denon / Yamaha / Cambridge /Pioneer

Lenke til kommentar
Om du betalte 20 laken for en kenwood reciever og 1 par høyttalere så er jeg redd du har blitt lurt. (Med mindre det er noe skikkelig dyre greier de plutselig har funnet ut at de ville lage. ) :)

Nå er dette straks 10 år siden da. Fulgte med en dvd spiller også, noe som var dyrt da. Kvaliteten var meget bra den gangen. Mener det var ett godt kjøp.

Men som sagt, nå vil jeg ha noe nytt! Noe som gir grei lyd og spiller høyt.

Lenke til kommentar

hehe, ja den er ganske skrall på enkelte ting. Men den spiller fremdeles grei lyd, både fra xbox360 og pcen, men jeg ønsker meg noe mer. Å siden jeg kun trenger forsterker, høyttalere og sub så burde jeg jo få noe bra for penga.

Sett litt rundt på bruktmarkedet nå, var ikke så mye spennende atm.

Det jeg savner i anlegget mitt nå er skikkelig wow effekt. Får sikkert ikke kjempe mye av det for 10 laken men har bestilt tv til 12 lapper også. Så da syntes jeg det burde holde.

Lenke til kommentar

Tja.. om du finner tak i noen av de større modellene i dali concept serien samt en brukbar sub med forsterker så kan du få relativt grei "wow" effekt for 10.000 ,dog må du nok da ut på bruktmarkedet. Hvis du ser på nykjøp bør du styre unna eltax o.l og heller sikte deg inn på dynavoice som er gjennomgående god kvalitet pris vs kvalitet.

Lenke til kommentar

Dette feks http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16402603 Er relativt gode greier for pengene. Selvfølgelig noen år gamle så det er kanskje ikke det lureste å handle uprøvd.

Men.. det du kan gjøre er å ta deg en tur innom den lokale hifi-sjappa og be om demo av høyttalere og stereo/surround forsterker innenfor en budsjettramme på 10.000. Om du finner noe du er fornøyd med der stikker du hjem å bestiller produktene på nettet' da det ofte er noen kr og spare via webhandel. :)

Evt hvis du likevel vil innpå bruktmarkedet så kan du sjekke feks annonsesidene på www.avforum.no ,masse snaks som går skambillig der.

Brukt som kan være penger å spare på er blandt annet Dali Ikon serien / Concept serien,

masse go'lyd med trøkk ,samtidig som de er istand til og spille pent. Dynavoice er også et kjekt merke som leverer varene for en skambillig pris. Forsterkeri som NAD ,Denon ,Yamaha pleier heller somregel aldri å skuffe. Dog skal det også nevnes at Pioneer har noen modeller som er grei nok i budsjettklassen. :) Du må nesten bare finne ditt behov og ønsker mht til tilkoblingsmuligheter /inn og utganger osv osv osv.

Mvh

Lenke til kommentar

Se om du finner noe Klipsch + Yamaha. Spiller vanvittig bra sammen. Om det er trykk blandet med kvalitet du er ute etter, er Klipsch virkelig tingen. Det er skikkelig dynamikkhøyttalere som gir bra filmopplevelse. Med Klipsch kan du godt starte uten sub.

F.eks: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16424174

Av forsterkere får du en ny RX-V663 for ca 5 laken. Klipsch liker effekt, så ville kanskje kikket på noe heftigere brukt. Eks RX-V1700 eller en rimelig RX-V1800 om du finner det.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Hei.

Angående stereo oppsett ville jeg gått for Dali + NAD eller Dali + Marantz.

Har personlig erfaringer med begge sammensetningene og mener at du kommer til å bli fornøyd om du går for et av dem, selv om andre merker sikkert også fungerer bra.

Alle tre er gode merker, men synes Dali/Marantz er hakket bedre sammensatt, spesielt for surround. Dali/NAD er supert til stereo oppsett, men da må du få tak i en NAD forsterker som har nok effekt til å kjøre bassen du vil ha samt høytalerne. Samtidig mener jeg at NAD gir mye for pengene på sine forsterkere.

Du burde ta deg en tur til en butikk som f.eks HiFiKlubben (handler mest audioutstyr derfra) og høre på det høytalersettet du ønsker og kjøpe deg.

Det kan hende du får deg en overraskelse ang. bassen på gulvstående høytalere.

Jeg har et surroundoppsett uten bass, fordi jeg bor i et boretslag og må ta litt hensyn til naboer, men Dali høytalerne trøkker ut nok bass for min del, uansett.

NAD Stereoforstekere hos HiFiKlubben.

Dali Gulvstående høytalere hos HiFiKlubben

Fant ingen priser i farta på Marantz sine forsterkere, men her kan du lese fra AVForum om Marantz produkter.

Vet ikke om det er dette du er ute etter, men ville no bare si hva jeg mente.

Lykke til.

-Lydentusiast-

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Så litt på disse men da ryker jo budsjett mitt ganske kraftig. Ikke er det 2.1 heller. Ønsker virkelig ikke mer enn 2 høyttalere. Sitter idag på 5.1 system. der 3.1 av de er mer jall enn godt.

Det du viste til var ikke verst i det hele tatt:) Lønning om ett par dager så må få bestemt meg. Men utvalget er enormt.

XanderZ: Takker fir svar:) Tror jeg har bestemt meg for og gå for brukt, ser ut til og bli mye mer bang for the bucks. Nad er faktisk noe av det jeg har sett på. Virker som god kvalitet. Har også falt veldig for dali serien når det gjelder høyttalere. Concept serien som chrlod anbefalte ser nydelige ut og yter bra i tester.

Valget er vanskelig.

Endret av mreinha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...