Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Canon scanner for en liten stund siden. Sammen medfulgte det en liten filmstripe-scanner som jeg bare la rett i skuffen.

Nå har jeg ryddet i huset, og funnet tre éngangskameraer som ikke er fremkalt. Er det slik jeg kan ta filmen ut av disse, og gjøre jobben selv med den lille miniscanneren?

Det står jo at den skal kunne scanne negativer, og er det ikke akkurat det en filmrull er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet på filmen du  har i kameraene dannes fordi filmen er følsom for lys. Når filmen blir eksponert for lys, dannes det et "usynlig bilde" i kjemikaliene på filmen.

Før du kan få et negativ som er egnet til å skanning eller kopiering, må filmen gjennom en prosess som kalles fremkalling. Dette innebærer å bade filmen i en spesiell fremkallingsvæske slik at bildet blir synlig og filmen slutter å være lysfølsom. Prosessen må foregå i mørke, og filmen må ikke utsettes for lys før den er fremkalt, ellers blir den ødelagt.

Endret av H80
Lenke til kommentar
Okay, så en film rull er ikke negativ før den er fremkalt?

Håper at det er noen i Oslo som gjør dette enda da.

Elite foto, Japan Photo osv. Det er ikke så mange som fremkaller en film på en time tipper jeg - men på noen dager så er det null problem.

PS. Jeg har sjelden sett et bedre eksempel på at "spør først" er et godt prinsipp! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...