Gå til innhold

Reinstallere Windows og partisjonere harddisk

Anbefalte innlegg

Jeg har Windows XP Home Edition. PC med lagringsplass 75 GB og ekstern disk 500 GB. Nå begynner pc'en å bli rimelig treig og tenker at formattering av harddisken er nødvendig. Den eksterne disken har jeg (til nå?) tenkt på som en backup-disk.

Har nå kopiert en del mapper/filer/program til den eksterne harddisken. Dette tar tid... og føles som et usikkert prosjekt for en amatør som meg. Nå er det imidlertid gjort (tror jeg) og er klar for å reinstallere Windows. Vil det være smart å dele harddisken i to partisjoner, en partisjon til operativsystemet (15 GB?) og en partisjon til resten (60 GB)? Vil jeg da slippe dette kopieringsmaset hvis jeg også senere finner at det er lurt å reinstallere, eller vil det ikke hjelpe (fordi trøbbelet som forårsaker at pc'en går treigt også kan ligge på den andre partisjonen)?

Tenker disse spørsmålene var såpass amatørmessige at dere også skjønner jeg må ha en viss veiledning dersom svaret er at jeg bør dele pc'en opp i to partisjoner ved reinstalleringen. Vil jeg få spørsmål om å dele opp? Husker fra tidligere at det kan dukke opp opp størsmål om filsystem (FAT32 og et eller annet...). Hva bør velges?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er absolutt en fordel å dele opp disken slik at Windows kan reinstalleres uten at det går ut over filer man ønsker å beholde.

Men 15 GB til WIndows syntes jeg er for lite. Det varierer hvor mye man trenger, men anbefaler minst 30 GB.

Her er en guide. http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

Når du kommer til punkt 5 så skal du slette den eksisterende partisjonen og lage to nye.

I punkt 6 velger du NTFS (Quick).

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Prøver å kuppe den her jeg ettersom jeg ikke har funnet andre tråder som kan gi meg svar.

Jeg har fått en maskin med XP Home Edition og har lyst til å formatere og reinstallere. Det jeg lurer på, er det mulig å gjøre dette uten cd-en? Maskinen kommer fra komplett.no og tviler sterkt på at forrige eier vet hvor cd-en er om det i det hele tatt har vært noen cd en gang.

Har jo nøkkel, så en skulle jo tro at det ikke var noe problem.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Jeg har Windows XP Home Edition. PC med lagringsplass 75 GB og ekstern disk 500 GB. Nå begynner pc'en å bli rimelig treig og tenker at formattering av harddisken er nødvendig. Den eksterne disken har jeg (til nå?) tenkt på som en backup-disk.

Har nå kopiert en del mapper/filer/program til den eksterne harddisken. Dette tar tid... og føles som et usikkert prosjekt for en amatør som meg. Nå er det imidlertid gjort (tror jeg) og er klar for å reinstallere Windows. Vil det være smart å dele harddisken i to partisjoner, en partisjon til operativsystemet (15 GB?) og en partisjon til resten (60 GB)? Vil jeg da slippe dette kopieringsmaset hvis jeg også senere finner at det er lurt å reinstallere, eller vil det ikke hjelpe (fordi trøbbelet som forårsaker at pc'en går treigt også kan ligge på den andre partisjonen)?

Tenker disse spørsmålene var såpass amatørmessige at dere også skjønner jeg må ha en viss veiledning dersom svaret er at jeg bør dele pc'en opp i to partisjoner ved reinstalleringen. Vil jeg få spørsmål om å dele opp? Husker fra tidligere at det kan dukke opp opp størsmål om filsystem (FAT32 og et eller annet...). Hva bør velges?

dette med to partisjoner er ingen dum ide. jeg ville brukt partition logic, gratisprogram som er ganske enkelt. hvis du vil prøve dette programmet, og har spørsmål send meg en melding. jeg ville delt den i to, i og med at du alltid lagrer diverse i mine dokumenter, mine bilder osv (som går på windows disken). enkelte programmer må reinstalleres etter at operativsystemet, fordi de trenger enkelte filer som installasjonen ligger inn i operativsystemet, som fjernes når mann reinstallerer, men det gjelder selvsagt ikke alle, bare pass på å ta backup (enten brenn, eller legg over på den eksterne harddisken) installasjonsfilene til småprogrammer og egentlig alt du planlegger å installere (så god plass du har på den harddisken burde ikke dette være noe problem). utrolig greit å vite hvor du har ting, hvis ikke alt virker som det skal. filsystem er ikke så viktig for deg tror jeg, med mindre du skal overføre filer på over 1-2 opp til 20gb hehe. men dette med at pcen blir treig, har ingenting med partisjonene å gjøre, det har med at harddisken din har en kapasitet på 75 gb, har du fyllt opp en partisjon, og 15 gb ledig på windows, vil selvsagt den som er fyllt opp påvirke den andre, i og med at det er den samme fysiske disken.

Prøver å kuppe den her jeg ettersom jeg ikke har funnet andre tråder som kan gi meg svar.

Jeg har fått en maskin med XP Home Edition og har lyst til å formatere og reinstallere. Det jeg lurer på, er det mulig å gjøre dette uten cd-en? Maskinen kommer fra komplett.no og tviler sterkt på at forrige eier vet hvor cd-en er om det i det hele tatt har vært noen cd en gang.

Har jo nøkkel, så en skulle jo tro at det ikke var noe problem.

På forhånd takk.

jeg ville lastet ned en "trial version" av windows xp home edition, disse kan brukes gratis i 30 dager. så velger du bare valider windows, eller registrer eller noe, (koblet opp mot internett) så skal din versjon være ekte, så lenge nøkkelen din stemmer overens med microsoft, og har den gjort det før vil den nok gjøre det igjen.

Lenke til kommentar
Syns å huske at det ikke er så lett. Den versjonen som følger med maskinen, er en OEM-versjon.

fra komplett? hvilken pc er det snakk om? både acer og hp (de pcene jeg har hatt det siste året) har en egen partisjon der operativsystemet ligger lagret, slik at man kan reinstallere, sikkerthetskopiere og gjøre som mann vil når mann vil. men trenger du virkelig en oem versjon? drivere skal vel ligge på hjemmesiden til enten hp acer eller de som nå har laget pcen uansett.

Lenke til kommentar
Det er "vi-bygger-pc-en-for-deg" fra komplett.

Mener at jeg har prøvd som du sier før, får invalid key. Samme hvis en prøver med en annen OEM-versjon.

da vet jeg egentlig ikke. men jeg hadde lett googlet windows 7, registrert eposten, fått tilsendt på mail en link til der du får oppgitt ny cdkey, og lastet ned release candidate. hvis du uansett må kjøpe et nytt operativsystem, ta det nyeste? utrolig sweet utseende, og kjapt som bare det, og det finner alt av maskinvare med en gang. selvsagt er ikke alt av drivere til programmer ute enda (men så og si alt) - uansett skal ikke maskinvaren være noe problem.

Endret av Kris00011
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...