Han Derre Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Heisann! Jeg kan i beste fall klassifiseres som en (moderat) viderekommen amatør/hobby-fotograf og har et EOS 30D med 17-40L f/4 objektiv som jeg er knallfornøyd med. Jeg har gjenoppdaget gleden ved å lete etter motiver fra en tyve-års tid tilbake da jeg hadde bl.a. EOS 650. Det jeg trenger hjelp til er å bestemme meg for hvilket tele- og macro-objektiv jeg skal kjøpe. Bruksscenarier er: Tett innpå Macro Portrett Natt/himmel Jeg sikler enormt på 70-200L f/4! Det er det som står øverst på lista men spørsmålet er om jeg til den prisen like gjerne kunne gått for en kombo av to objektiver slik at jeg får dekket behovet for både macro- og tele-objektiv og heller anskaffe 70-200 objektivet senere. Hva med f.eks denne: EF 50mm f/2.5 Compact Macro sammen med denne: EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM Summen blir noe dyrere enn 70-200 så hva mener dere, skal jeg like godt bare gå for 70-200 (å det er så mye en skulla hatt...f.eks. 70-200L f/2.8 IS USM og en SpeedLite 430EXII *sikler*) og fylle på senere med en like god Macro mens jeg i mellomtiden jakter i brukt-annonsene? Kan forøvrig gjerne kjøpe brukt og så lenge linsene er uten riper og objektivet uten feil (kondens(motorfeil) blåser jeg i grunnen i utvendig finish. Stativet mitt er et Velbon Alu som foreløpig holder mål i massevis men er helt jævlig å bruke i kaldt vær *grøss* Mvh, Han Derre ...bare en fyr du kjenner... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Som macro, så vil jeg anbefale EF-S 60mm f/2.8 fremfor 50mm-en. Sikler du på en 70-200mm f/4, så sparer du opp og kjøper den. Kjøper du noe annet, så kommer du til å angre. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå