Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk over stor avstand


Anbefalte innlegg

Har ein idè om å koble opp eit nettverk der eg bur. Dette er langt ut på bondelandet og over store distansar. Eg har svært lyst til å koble meg og dei som bur ca. 1-2 km i frå meg. Kva alternativ har eg då? Det mest ideelle hadde våre trådlaust nettverk, men dette er vel litt dyrt og moglegens avhengig av klar luftlinje?

 

Tips og forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ein idè om å koble opp eit nettverk der eg bur. Dette er langt ut på bondelandet og over store distansar. Eg har svært lyst til å koble meg og dei som bur ca. 1-2 km i frå meg. Kva alternativ har eg då? Det mest ideelle hadde våre trådlaust nettverk, men dette er vel litt dyrt og moglegens avhengig av klar luftlinje?

 

Tips og forslag mottas med takk.

 

Tja. Om du ønsker å kable blir det EKSTREMT dyrt. TP går som kjent kun 100m. Skal det kables trenger du da optisk fiber som har helt ville meterpriser. Samt at du trenger konvertere i hver ende da. Noen mill totalt tenker jeg meg... Trådløst kunne gått, men også dette er dyrt. Ikke noe i forhold til kablet da men. Ulemper med utendørs trådløst inkluderer;

Nedsatt hastighet eller brudd ved dårlig vær (tåke, overskyet, regn, snø, rim på antennene etc). Lav hastighet i forhold til kablet nett, krav på fri sikt mellom antenner og så videre. Trådløst er toppers det, til innebruk... Selvsagt har trådløs teknologi utviklet seg mye, og du vil nok ha mindre problemer med nyere trådløse nett enn de problemene jeg har sett, i eldre nett.

 

Den beste muligheten jeg ser er VLAN over Stjelenor's nett. Du trenger da A eller S DSL og en router med VLAN muligheter i begge ender. Mer spesifikt kan kanskje andre svare deg på, jeg har faktisk aldri satt opp ett VLAN fra scratch :oops:

Lenke til kommentar

Ein del av opplegget (som eg kanskje burde nevnt med ein gong) er at det kan vere aktuelt å koble seg til internett (SDSL meiner eg på) trådlaust. Ordninga er berekna på bedrifter og moglegens grendalag (fleire husstandar/heil bygd) som vil/må ha rask internett. Ideen min var å sette opp ein server for øya og at alle kobla via denne ut på internett. Dette fordi ei slik løysing er svært dyr og ikkje egna til ein enkelt privatperson (med mindre han/ho har god råd).

 

Fiber og TP kablar har eg allereie utelukket, men har vert inne på tanken med koaxial kabel (veit ekstremt lite om begrensingane pp den).

Lenke til kommentar

Går ann å prøve følgende utstyr: 2 stk DDLink AIR Trådløst Aksesspunkt 54/22Mbps + 2 stk DLink Directional yagi high gain outdoor - 18dBi H15/V15. with surge arresto. Pris: ca. 10000,- Har hørt at det tar 2-3km ved fri sikt. Du kan sjekke med produsenten/importør.

Lenke til kommentar

Det går fint å legge tp kabel og bruke ein xDSL link mellom husa. Ein kan og bruke t.d. ME eller MXLE istadenfor tp kabel.(går utifrå at du med tp kabel meinar cat.5)

 

Ellars så er eit radionett den beste løysinga, men då må du søke om konsesjon.

 

Trådløse LAN/WAN net er og ei løysing, men det kan ofte være problem med stabiliteten over større avstandar.

Lenke til kommentar

Kameraten min har trådløst nettverk (nokia) Det rekker ca 20 - 30 meter.. Det finnes noen som går 200-300 meter, men det tror jeg skal bli vanskelig og finne. På pakken står det faktisk at kameraten min sitt skal rekke 500 meter! men det er helt feil. 1 -2 km er og glemme. Xisor Du skrev at 2000-3000 er for lite. En basestasjon, ett usb og ett pcmcia nettverkskort kostet 1998 på komplett.

Lenke til kommentar

Trådløst er nok det som kan være enklest og billigst for ditt "problem", en multinode på taket ditt, og fri sikt fra alle andre med antenna retta mot deg går, og 1-2km, går bra med riktig utstyr. Men da igjen snakker vi om mellom 5-10 000Kr for bare din base, husk at en base punkt til punkt hos deg ikke går hvis du skal ha flere trådløse klienter som kjører inet ut av din xDSL isp. Da må du som sagt ha en multi antenne som tar imot fra flere kanter, HVIS da ikke klientene kjører ring topologi, som er sårbart hvis 1 antenne ryker. Da ryker de som er "bak" han igjen.

 

Men snakk med Bravida sin IKT avdeling i nærheten, de burde ha kompetanse på det området. Der får du sikkert bedre tips og evnt priser.

 

 

OG Fiber er IKKE så himla dyrt, HVIS du får priser av de riktige folka.

Snakk med E-Verket, eller prøv noen kjent folk i nærheten som kanskje vet noe, men hva du trenger i begge ender er litt utenfor min kjennskap men der jeg har jobbet så har fibern som har kommet "utenfra" gått via en rund fiberrull, som igjen er spola til en TP/Fiber konverter, jeg vet at DEN boksen(konvertern) ikke er så himla dyr, kanskje litt men jeg tror ikke mer enn et par tusen.

 

 

 

Mvh

 

boza

Lenke til kommentar

 

Tja. Om du ønsker å kable blir det EKSTREMT dyrt. TP går som kjent kun 100m. Skal det kables trenger du da optisk fiber som har helt ville meterpriser. Samt at du trenger konvertere i hver ende da. Noen mill totalt tenker jeg meg...

 

Fiber er ikke så dyrt som som alle skal ha det til. Det som koster er termineringa i hver ende. Koster ikke over 20,- meter'n, men når man skal et par km blir det fort penger, pluss du må frem med spaden og helst et rør.

 

Når budsjettet er 3k har du ikke råd til termineringa en gang.

Lenke til kommentar
Xizor Du skrev at 2000-3000 er for lite. En basestasjon, ett usb og ett pcmcia nettverkskort kostet 1998 på komplett.

 

Du må følge med på hva han spør om. Spørsmålet dreide seg om en avstand på 1-2km. Hvis du klarer å få tak i utstyr til 1998kr som klarer det, er jeg veldig interessert i å kjøpe 8)

Lenke til kommentar
Det er multimodusfiber som koster rundt 20kr meteren.

Desverre er max lengde på ein multimodusfiber bare ca 300m.

 

Med singelmodus så går det 2km+++++

men den er ein del dyrare pr meter, og mykje dyrare å terminere.

 

Multimodus fiber 0 - 100 Mbps 2 km

Avstanden her blir "styrt" av tykkelsen på fiberen, dvs. at hvis du har 850nm fiber, så blir avstanden kun 300m.

Singlemodus fiber har derimot muligheter for opptil 100km, forutsatt riktig kabel og komponenter.

Vi bruker selv et par AT-MC101XL fra Allied Telesyn, og disse har en rekkevidde på opptil 2km ved bruk av MM-fiber. Termineringen er heller ikke så dyr. 2stk ST-fiber plugger á 100,- + leie av fiber-tang for en dag (ca. 500,-). Problemet blir selvsagt pris på kjøp av fiber-kabel...

Lenke til kommentar

selv om du får tak i en sånn fiber kabel er det ikke bare å legge den ute på bakken. Må vel legges i en beskyttelse av et eller annet slag. Det er jo ikke noe problem å knekke en fiberkabel med fingrene. Vil tippe at beskyttelsen til kablene vil koste mer enn selve kabelen pr meter.

 

Tror nok trådløst vil være tingen. Hvis du ikke kan punge ut med 30000-40000 kr

Lenke til kommentar
selv om du får tak i en sånn fiber kabel er det ikke bare å legge den ute på bakken. Må vel legges i en beskyttelse av et eller annet slag. Det er jo ikke noe problem å knekke en fiberkabel med fingrene. Vil tippe at beskyttelsen til kablene vil koste mer enn selve kabelen pr meter.

 

Tror nok trådløst vil være tingen. Hvis du ikke kan punge ut med 30000-40000  kr

 

Hvis man graver er det vanligvis trekkerør man legger ned.

Lenke til kommentar

Forutsatt at husene ligger ganske rett mot hverandre, og at terrenget tillater det, hadde det jo kanskje gått an å bruke trådløst nettverk, og mellom de to mottakerne hadde du lagt et rør som hadde skjermet signalene mot atmosfæriske forstyrrelser...?

 

Du trenger et ganske langt rør da, men det hadde sikkert ikke trengt å være et "high-tech- army-surplus-1st-grade" rør ;) bare signalene kommer igjennom...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...