Gå til innhold

Kan Nikon SB-900 brukes med Canon ?=

Anbefalte innlegg

Hei

Skal ta noen bilder sammen med en annen fotograf og lurte på om noen har erfaring med å bruke Nikon sin SB-900 blits sammen med ett Canon speilrefleks. Har ikke tid til å sette meg inn i dette selv i dag så håper noen har noen tips. Har såvidt lest om SU-4 modus men vet ikke om jeg da er på rett spor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe i veien for det. Du får naturligvis ikke automatikk, men det gjør ikke noe.

Om du skal ha den av kameraet bruker du SU-4-modus. Da utløses blitsen med en primitiv, men god1 optisk utløser - dette fungerer bare hvis blitsene som utløser den er i manuell modus så du slipper preflashes. Hvis ikke blir den fyrt av før selve eksponeringen, og den vil uansett forstyrre lysmålingen.

Med PC-sync-kabel fungerer det selvfølgelig også. Canon bruker forøvrig den Nikon-utviklede PC-kontakten med skrulås. Det er virkelig alt for få folk som i det hele tatt veit om at den låsen er der.

Nikon advarer mot å sette blitsene sine rett på kameraer av andre merker, men ingenting eksploderte da jeg prøvde min SB-800 på en 1D mk-et-eller-annet, så du skal være relativt trygg.

1 SU-4-modusen er i alle fall ekstremt god på SB-800. Vil formode at den er like god på SB-900.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Takker for svaret, har fått gjort en test forrige helg og det fungerte forsåvidt greit med Canon, men fungerer bedre til mitt bruk selvsagt med full styring fra D300 huset.

Ikke noe i veien for det. Du får naturligvis ikke automatikk, men det gjør ikke noe.

Om du skal ha den av kameraet bruker du SU-4-modus. Da utløses blitsen med en primitiv, men god1 optisk utløser - dette fungerer bare hvis blitsene som utløser den er i manuell modus så du slipper preflashes. Hvis ikke blir den fyrt av før selve eksponeringen, og den vil uansett forstyrre lysmålingen.

Med PC-sync-kabel fungerer det selvfølgelig også. Canon bruker forøvrig den Nikon-utviklede PC-kontakten med skrulås. Det er virkelig alt for få folk som i det hele tatt veit om at den låsen er der.

Nikon advarer mot å sette blitsene sine rett på kameraer av andre merker, men ingenting eksploderte da jeg prøvde min SB-800 på en 1D mk-et-eller-annet, så du skal være relativt trygg.

1 SU-4-modusen er i alle fall ekstremt god på SB-800. Vil formode at den er like god på SB-900.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...