l3dx Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Hei hå Fikk meg ny maskin i går med denne hardwaren EDIT: er ikke P5Q PRO - bare P5Q Jeg har prøvd flere ganger nå, og får ikke installert hverken 64-bit Vista eller XP (ikke piratvare - begge fra MSDN AA). I Vista laster den inn filene (svart/hvit progress bar helt i starten), for så å henge seg på neste skjermbilde. Musepekeren kommer frem, men henger seg etter noen minutter. Restarter av seg selv etter et par minutter til. I XP får jeg valgt partisjon og formatert denne. Når den starter kopieringen av filer feiler den på forskjellig sted hver gang. Linux derimot (Linux Mint 6.0 i dette tilfellet) lot seg installere uten noen problemer. Jeg har også prøvd å ta ut den ene RAM brikken i håp om at 4gb kunne by på trøbbel. Jeg har IKKE prøvd å installere 32-bit windows. Nå setter jeg STOR pris på tips Endret 1. mars 2009 av l3dx Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Kjør Memtest86+, du bør også oppdatere bios hvis du ikke har gjort det. Lenke til kommentar
l3dx Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Kjør Memtest86+, du bør også oppdatere bios hvis du ikke har gjort det. Nesten litt flaut å spørre, men får jeg oppdatert BIOS uten windows? Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Ja, du kan flashe fra bios, ez flash kaller vel Asus det. Gå inn i bios, så til Tools menyen og velg EZ Flash2, men du må jo hente ned biosen selv da, og enten legge den på diskett eller USB minnepenn. Lenke til kommentar
l3dx Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 OK. Takker. Da skal jeg prøve ut det Memtest står og kjører nå, så får vi se Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Det kan også være at du ikke har fått festet kjøleribben til cpu skikkelig, da vil den også oppføre seg slik som du beskriver. Lenke til kommentar
l3dx Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Pga for høy temperatur tenker du? For jeg har sjekket den flere ganger, og den ligger på ~30 grader BIOS var up2date (avbrøyt memtest for å sjekke) Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Ok, har du noen andre kort i pc'en din? Lenke til kommentar
l3dx Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Nei. Det eneste som er koblet til bortsett fra komponentene på lista er en dvd-brenner Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Hva slags strømforsyning har du? Og har du prøvd en annen DVD spiller? (alt må prøves...) Lenke til kommentar
l3dx Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) PSU: 400w chieftec (regnet ut med en sånn online-kalkulator at det var nok) Har ikke prøvd en annen dvd-spiller, men har som sagt akkurat installert Linux med den :\ Endret 28. februar 2009 av l3dx Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Auda - Chieftec er bob bob, beste fall litt under midt på treet.. og selv med et 400W highend power ville jeg sagt det er for lite - ikke sikkert den er problemet ditt nå (men sannsynlig...), men bare vent til du begynner å dra i gang skjermkortet i spill..... Du trenger en 600/650w eller høyere PSU av GOD kvalitet, online PSU kalkulatrorer stoler jeg omtrent like mye på som en tyrkisk gateselger. Uansett så vil PSU'en din garantert skaffe deg trøbbel senere. Endret 28. februar 2009 av PerUlv2 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Jeg kjørte en PC med GeForce 7800 og 2,6 GHz AMD 64 prosessor, én harddisk og én CD-ROM med en gammel PSU på 250W fra 1996, og en PSU-kalkulator sa at jeg da hadde 30W til overs Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Det man må tenke på er at et 400w power ikke klarer å levere 400w, i virkeligheten nærmere halvparten, spesielt hvis Chieftec'en er noen år gammel. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Det er sant, men med såpass enkel hardware som han nevner der er det ikke sikkert det er et problem med 400W, dog jeg hadde problemer med et Chieftec kabinett med 350W PSU som var det jeg brukte før 250W-en. Der fikk jeg meldinger om at jeg hadde for lav spenning på skjermkortet, men når jeg byttet til 250W forsvant alle de meldingene. Så da kan det jo være at chieftec kabinett også har ganske dårlig PSU. edit: off-topic Problemet ser ut til å være med diskoverføringen. Windows bruker DMA til å overføre data fra forskjellige enheter til disken, det kan hende at Linux Mint bruker Interrupts (BIOS) istedet som kan føre til at de ikke støter på samme problemet. Men jeg vet ikke, slike problemer kan komme av veldig mange ting. Endret 28. februar 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Tja - trådstarter har et P5Q-Pro med ett 9800GT og en Intel 8200Quad - det er IKKE "enkel" hardware for en 400W budsjett PSU og noe helt annet enn den hardwaren du kjørte på 250W - overhodet ikke sammenlignbart. Lenke til kommentar
l3dx Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Kan PSU være årsaken til problemene mine da? Hvis ikke skal jeg heller vurdere å kjøpe en ny PSU etter hvert! Akkurat nå vil jeg helst bare ha gang på den. Tror dere det har noen hensikt å prøve med x86 versjon av Windows? Endret 28. februar 2009 av l3dx Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Du kan prøve 32bits Windows - høres rart ut om det skulle virke, men du kan likegodt bytte PSU først som sist, den vil i beste fall være helt på grensen og takler iallefall ingen overklokking av noe slag - hvor gammel er strømforsyningen forresten? Lenke til kommentar
l3dx Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Den er 3-4 år. Jeg har forsåvidt en 600w i en annen maskin, så jeg kan teste med den. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Det bør du gjøre - den 400w'ern vil ikke holde mål i lengden uansett, da du kjøpte den Chieftec'en var det fokusert mest på 5v og 3.3v linjene på PSU'er, men med moderne PSU'er er 12v linja den klart viktigste. Mer info her hvis du ikke stoler på meg :!: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_supply_rail Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå