Gå til innhold

Dørvakter som er idioter?

Anbefalte innlegg

Jeg har nesten bare gode erfaringer med dørvakter her i Bergen. Men jeg opptrer ikke som en forbanna idiot heller.

Har vært litt ut i Bergen, men ikke mye. Har også til gode å bli behandlet dårlig av dørvakter.

Har dog to observasjoner, en morsom og en trist.

Var ute på Lygarn i Kristiansund, nylig fylte atten år, da jeg ble spurt om leg. Jeg viste selvsagt bankkortet da jeg ikke hadde sertifikat ennå og etter at dørvakta hadde telt tilstrekkelig på fingrene, så slapp jeg inn. Han kunne altså telle til 18, selv om det ikke gikk så voldsomt raskt. Kudos for det :thumbup:

I Trondheim så sto to dørvakter å så på en romjul i Brattørgata når en kis kasta ei jente i bakken og begynte å sparke. Jeg og en kompis fikk heldigvis holdt ham fast til politiet tok over. Dette var på trappa på ett av utestedene (som jeg ikke husker hva heter).

Men selv om jeg bare blir behandlet godt (så langt i allefall) av dørvakter, så tror jeg nok svært mange av de er noe selektive med hvem de behandler med respekt.

Jeg kler meg relativt pent og går ganske rett i ryggen. Jeg har opplevd mange ganger at kompiser har blitt stoppa selv om de ikke er mer ruset eller kranglete enn meg. De har gjerne en litt mer laidback stil.

Men jeg har funnet ut (med hjelp av noen av mine venner) at det ikke nytter å argumentere med dørvakter dersom de sier stopp. De ombestemmer seg ikke.

Jeg kjenner også fem stykker som har noen år på baken som dørvakt i Trondheim og alle disse er temmelig oppegående, sindige folk som ikke er urimelige.

Alt i alt... mitt inntrykk er at dørvakter er som folk flest. Du finner greie folk og rasshøl akkurat som i hvilket som helst yrke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel også en del an på hva slags sted disse vaktene jobber på. Jeg har i hvert fall inntrykk av at vakter på et rent utested er langt "morskere" enn vakter på for eksempel et konsertsted. Det har igjen mye å gjøre med at folk har en litt annen agenda når de går på et utested (les: bli drita) enn når de går på et konsertsted (les: oppleve kultur).

Jeg jobber på et konsertsted selv, og vet godt hvor mye vanskelige folk dørvaktene må ta seg av i løpet av en kveld. Våre vakter er forøvrig alltid høflige og imøtekommende, selv når folk slår seg vrange, prøver å snike seg inn, lure med seg alkohol, er for fulle og kjefter høylydt. Selv tror jeg faktisk ikke jeg hadde hatt tålmodighet til å håndtere slike mennesker på en ordentlig måte.

Lenke til kommentar

Er omtrent aldri ute på byen, så har ingen utstrakt erfaring, men har merket meg at mange vakter er gretne, maktsyke og liker å provosere.

Det verste jeg har vært borti var en kar som nektet å slippe meg inn til tross for at han garantert så at jeg var sammen med jenta han nettopp hadde sluppet inn. Jeg ser helt okei ut (relativt kjekk, men litt liten og spinkel) og var normalt pent kledd for en kveld på byen, så jeg er 100% sikker på at dette kun var for å provosere. Hun protesterte og jeg slapp inn. Da jeg prøvde å snakke til ham ble jeg bare oversett. Dette var for øvrig på VIP i Trondheim, heldigvis et sted jeg uansett ikke har noen trang til å besøke igjen. Downtown, rett over gata, er langt triveligere og har tilsynelatende langt mer oppegående vakter.

Etter det man hører av andre kan det virke som at lignende eller langt verre provokasjoner er altfor vanlig rundt omkring.

Lenke til kommentar

Selvsagt er det mange dørvakter som er noen skikkelige drittsekker, på samme måte som at det finnes taxi-sjafører, kebabkokker og ungdomsskolelærere som er drittsekker... Men det er bare å oppføre seg skikkelig, og ikke gi vaktene en grunn til å være drittsekk mot deg, så går det bra.

Den eneste gangen jeg har følt meg urettferdig behandlet av en dørvakt ble jeg kastet ut etter å ha fått meg en på trynet. Jeg syntes jo det var litt rart, at jeg som ble slått ble kastet ut, og ikke han som slo. Men neida, han var visst stamkunde, og jeg hadde vært provoserende. Rart det, i og med at jeg hadde sittet ved et bord sammen med noen venner hele kvelden, og tilfeldigvis kom borti han da jeg skulle gå. Men hun dørvakten har rykte på seg for å være ekstra hard og bitch, og det er et drittsted, så jeg tok det ikke så tungt.

Lenke til kommentar
EDIT

DalaiLaban; det kan jo virke som du er en av de "snille".. fortsett sånn, smil og vær hyggelig, så skal du se du kommer til å havne i mye mindre bråk enn mange av dine kolleger.. Og ikke bry deg om alle tullingene som mener dørvakter er idioter. Dere gjør en viktig jobb, stå på! ;)

Takk takk :) Skal fortsette sånn, føler jeg kommer lengst da.

Insty, har fullført VGS allmenfag og jobber som tømrer nå.

Har ikke vurdert politiet i det hele tatt faktisk.

Morsomt å se at folk ikke bare har negative erfaringer!

Lenke til kommentar
Synes ikke det er et bra syn når dørvakten plutselig slår til folk i køen rett forran deg fordi en har vært litt ufin i kjeften.

Hva med å la være å slenge med leppa?

Hva med å gjøre jobben sin på en skikkelig måte.

Folk slenger med leppa stadig vekk, men det bør overhodet ikke aksepteres.

Det kvalifiserer selvfølgelig ikke til å bli klappa ned, men det betyr heller ikke at man skal akseptere drittslenging.

Hvis folk prøvde å oppføre seg litt bedre ute på byen, hadde det blitt mindre bråk også - OG færre "tullete" dørvakter.

Lenke til kommentar
Synes ikke det er et bra syn når dørvakten plutselig slår til folk i køen rett forran deg fordi en har vært litt ufin i kjeften.

Hva med å la være å slenge med leppa?

Hva med å gjøre jobben sin på en skikkelig måte.

Folk slenger med leppa stadig vekk, men det bør overhodet ikke aksepteres.

Det kvalifiserer selvfølgelig ikke til å bli klappa ned, men det betyr heller ikke at man skal akseptere drittslenging.

Hvis folk prøvde å oppføre seg litt bedre ute på byen, hadde det blitt mindre bråk også - OG færre "tullete" dørvakter.

Selvfølgelig er det ikke greit å slenge dritt og dørvakten skal se til at slike folk ikke kommer inn og lager bråk. Men å klappe til en av disse gjør jo det motsatte. Da ekslakerer du situasjonen selv, noe alle som har noen som helst utdannelse innenfor slike ting burde prøve å unngå.

Lenke til kommentar

Jobber selv som dørvakt og opplever som regel folk som snille og koselige så lenge jeg er blid.

Iløpet av mine 3 år i døra har jeg aldri blitt kalt "boler", "ape", "idiot" eller lignende, men fått hele 3 bemerkninger for vekta mi.

Jeg har altså opplevd minimalt med dritt og jeg oppfører meg som et normalt menneske i en jobb der man er i kontakt med sotre kundemasser.

De vaktene som får pes helg etter helg må jo være totalt blotta for sosial intelligens og manerer.

Lenke til kommentar
Det er da ingen hemmelighet at dagens dørvakter er dem som ikke fullførte videregående, og dermed stiller seg ukvalifisert til politihøgskolens opptakskrav.

Forøvrig merkelig at ingen nåværende dørvakter enda har gått i forsvarsposisjon.

Ser ikke noe grunn til å forsvare noe de ikke selv gjør, regner jeg med :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg skulle inn på et utested i kr.sand og jeg ble nektet inngang av dørvakten for at han mente jeg var for ung, og at legitimasjonen min var ugyldig. var 20 år's grense der, og jeg var 20.

Ga ført bankkortet mitt, så mente han at denne var fake. Ga dørvakten førerkortet mitt, og han sa til meg at denne var ugyldig. Var ikke bare jeg som ble rimelig forbannet da, kameratene mine og kjæresten min ble også ganske oppgitt. Mens vi diskuterte med dørvakten kom det 4 jenter som jeg kjenner som på den tid var 18-19 år gamle, og de kom rett inn, ikke noe sjekk av id eller annet.

I etterkant fikk dette seg et etterspill for utestedet, jeg gikk til likestillings kontoret og fikk en advokat som jobber der til å ta saken. Dørvakten mistet lisensen sin og fikk fyken som fortjent, tror utestedet også fikk en rimelig bot for å slippe inn mindreårige.

Nå skal jeg ikke si at alle dørvakter er idioter som har for lite søvn, 0 humor eller aldri i godt humør. Men sjeldent at jeg ser en dørvakt som smiler eller snakker med kundene.

Så kundevennlighet er ikke deres største interesse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...