Gå til innhold

Test: HTC Dream

Anbefalte innlegg

Les innleggene lenger opp i tråden her, fra MrEspen, som langt på vei bekrefter det jeg sier.

Jeg vil ikke si at det bekrefter noe, jeg har enda ikke oppgradert min dev phone til android 1.1, ettersom jeg har hørt så inneholder denne oppgraderingen f.eks. ny versjon av Market Place, det kan jo fort ha litt å si...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, da kan jeg selv bekrefte at det stort sett er som jeg skrev tidligere om utestengingen av ADP1 fra store deler av Android Market, og dette kommer fra Googles egen Dan Morrill, som er sentral i Android-virksomheten:

"Some developers have asked about the support for copy-protected apps on developer devices, and indeed there is a limitation you should be aware of. Many developers are concerned about the unauthorized redistribution of their applications, so they make use of the copy-protection feature (known as “forward locking”) which prevents applications from being copied off devices. However, developer phones like the ADP1 allow for unrestricted access to the device’s contents, making it impossible to enforce copy protection. As a result, the Market application on such devices is not able to access copy protected apps, whether they are free or paid. If you choose to add copy protection when you upload your application to the Android Market, then you won’t be able to test it on the ADP1’s Android Market client. Your application will always be accessible to users who have standard configurations though, and if your application (whether it is free or paid) is not copy-protected it will appear on all devices, including developer configurations."

http://phandroid.com/2009/03/09/android-de...ate-version-11/

Kopibeskyttede applikasjoner ar altså fortsatt ikke tilgjengelig for brukere med Android Dev Phone1, heller ikke etter gårsdagens slipp av Android 1.1 for ADP, og dette er en helt bevisst begrensning fra Googles side. EOD.

Lenke til kommentar

vel, google hadde nok valget mellom å hisse på seg noen 1000 med utviklermulighet (skriv deres egene programmer, folkens), og de større og mindre selgerne av programmer som er livredde for "pirater".

og google må jo ha sistnevnte på sin side for at android skal bli en suksess.

men ja, skuffet over google nå...

men newton, pakk vekk hesten...

Lenke til kommentar

Sorry hoboglobin, men det er ikke opp til deg å avgjøre hvilke hester jeg eventuelt rir, eller hvor og når jeg gjør det. Vi har alle våre små eller store (kjepp)hester, tror jeg man trygt kan si...og du er nok heller ikke noe unntak. Men, som jeg indikerte på slutten av forrige innlegg (med EOD), akkurat denne diskusjonen var egentlig over for min del.

Forøvrig ser jeg at det kom en artikkel om samme tema, som ble publisert et par minutter etter mitt forrige innlegg, så man kan vel si at jeg i utgangspunktet kom med relevante og saklige opplysninger her og bidro mer til diskusjonen enn en del andre, ikke sant? ;)

Lenke til kommentar
Kopibeskyttede applikasjoner ar altså fortsatt ikke tilgjengelig for brukere med Android Dev Phone1, heller ikke etter gårsdagens slipp av Android 1.1 for ADP, og dette er en helt bevisst begrensning fra Googles side. EOD.

Men dette er jo egentlig irrelevant for diskusjonen, for det er jo enkelte utviklere som ønsker det slik. Andre kan fortsatt distribuere fritt.

Lenke til kommentar

Men dette er jo egentlig irrelevant for diskusjonen, for det er jo enkelte utviklere som ønsker det slik. Andre kan fortsatt distribuere fritt.

Kan det være så vanskelig å skjønne at dette er ganske relevant for de som tenker på å skaffe seg en ADP1 primært for å bruke som smarttelefon, og ikke som utviklerverktøy, og ender opp med en skuffende amputert telefon i forhold til det artikkelen (og enkelte forumbrukere) forespeiler dem?

( @hoboglobin: Ute og rir dine egne kjepphester igjen? Står lite som handler om Android eller "HTC Dream" i den linken...er redd for at staben i App Store blir overveldet av mengden nye apps som skal gjennomgås, flere tusen pr måned - noen ganger skjer det feil, som blir rettet opp - og ja, Apple bør få en bedre godkjenningsprosess og flere/bedre saksbehandlere...forøvrig får du ta denne diskusjonen fullstendig off-topic med noen andre enn meg om du absolutt må... ;) )

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Har nå hatt iPhone i et år, er lei, og sikler etter ny telefon.

Blir nok en "Dream" på meg da den har det jeg ser etter, men spørsmålet er hva skal jeg gå for, en kjøpt via tyskland, t-mobile, eller en dev telefon?

Får jeg t-mobile sin til å fungere fint med mitt simkort? Hvordan er det med oppdateringer på disse telefonene?

Eneste jeg har fått med meg til nå er at dev sin ikke har muligheter for betal-programmer...

Lenke til kommentar
Har nå hatt iPhone i et år, er lei, og sikler etter ny telefon.

Blir nok en "Dream" på meg da den har det jeg ser etter, men spørsmålet er hva skal jeg gå for, en kjøpt via tyskland, t-mobile, eller en dev telefon?

Får jeg t-mobile sin til å fungere fint med mitt simkort? Hvordan er det med oppdateringer på disse telefonene?

Eneste jeg har fått med meg til nå er at dev sin ikke har muligheter for betal-programmer...

Hvis du ikke har det altfor travelt og ikke føler behov for fysisk tastatur ville jeg valgt å vente på denne: HTC Magic (G2)

/Espen

Lenke til kommentar

Er det fysiske tastaturet jeg savner på den der. Er vant til iPhone, og der blir "onscreen" tastaturet rett å slett for lite for meg. Mulig det blir bedre når man kan tilte telefonen og få opp et bredere tastatur, sant nok.

Lenke til kommentar
Kan det være så vanskelig å skjønne at dette er ganske relevant for de som tenker på å skaffe seg en ADP1 primært for å bruke som smarttelefon, og ikke som utviklerverktøy, og ender opp med en skuffende amputert telefon i forhold til det artikkelen (og enkelte forumbrukere) forespeiler dem?

Hvordan er den amputert? Kan den ikke laste ned hva som helst av gratisapplikasjoner?

Lenke til kommentar
Pricks: Er ikke med på denne amputeringen jeg eller. Har per dags dato ingen problemer med å laste ned gratisapplikasjoner.

Kan du laste ned _alle_ gratisapplikasjoner, også de som er kopibeskyttet? Kan du laste ned alle kommersielle applikasjoner, altså de som koster penger? Hvis nei, på ett eller begge, så er konseptet og mulighetene i Android amputert for de som bruker ADP1.

Lenke til kommentar

Hvorfor spør du når du vet svaret? Ja, Android har én begrensning når det kommer til utviklerversjonen. Denne har en helt logisk forklaring (noe du allerede vet), og vil derfor ikke hjelpe iPhone-korstoget du har brukt mye energi og tid på de siste dagene.

Kan du ikke holde deg til det fanatiske iPhone-forsvaret eller i det minste komme med godt begrunnet kritikk av andre, bedre plattformer?

Lenke til kommentar
Pricks: Er ikke med på denne amputeringen jeg eller. Har per dags dato ingen problemer med å laste ned gratisapplikasjoner.

Kan du laste ned _alle_ gratisapplikasjoner, også de som er kopibeskyttet? Kan du laste ned alle kommersielle applikasjoner, altså de som koster penger? Hvis nei, på ett eller begge, så er konseptet og mulighetene i Android amputert for de som bruker ADP1.

Jeg har ikke fått med meg om du har noen agenda for/mot iphone/android, men ADP1 er faktisk et tilbud til utviklere som vil ha en fysisk telefon å debugge applikasjonene sine på, at denne har begrensninger for å hindre ulovlig spredning av betalapplikasjoner er ikke så rart, det kan vi sikkert bli enige om. Denne begrensningen ligger dog ikke i komersielle telefoner som leveres med Android, derfor ser jeg absolutt ikke problemet. ADP1 har aldri vært beregnet for konsumerbruker, hvorfor mener du da at det er feil at den har begrensninger for en konsumerbruker?

Hva gjelder iPhone så har vel ikke Apple noe tilbud til de som vil utvikle mot en fysisk device, så da er jo sammenligningen rimelig unødvendig?

Endret av MrEspen
Lenke til kommentar
Hvorfor spør du når du vet svaret? Ja, Android har én begrensning når det kommer til utviklerversjonen. Denne har en helt logisk forklaring (noe du allerede vet), og vil derfor ikke hjelpe iPhone-korstoget du har brukt mye energi og tid på de siste dagene.

Kan du ikke holde deg til det fanatiske iPhone-forsvaret eller i det minste komme med godt begrunnet kritikk av andre, bedre plattformer?

Kjære Sigmund, årsaken til at jeg spør er veldig enkel: Noen klarer tydeligvis ikke å innse de enkle fakta jeg har gjort oppmerksom på, og et spørsmål kan være en måte å få dem til å sjekke opplysningene selv og finne ut at det stemmer. Man trenger ikke akkurat av være psykoanalytiker for å skjønne det, vel? ;)

Ja, jeg vet at det har en logisk forklaring, akkurat som andre ting ofte har sin logiske forklaring, noe jeg har brukt en del tid på å få frem også når det gjelder iPhone. Ellers kan du ta deg en stor bolle, og kutte ut slengbemerkninger om korstog og fanatisme. Jeg har faktisk bidratt med saklig informasjon i tråden her, og det er ingen grunn for deg til å gå i forsvarposisjon og innbille deg at jeg har kommet med kritikk av andre plattformer. Kritikken min går kun på amobils feilinformasjon og skjeve framstilling, og ikke på noen som helst måte mot Android.

Lenke til kommentar

Om ikke jeg tar helt feil nå, var det ikke klart at ADP1 ikke ville ha tilgang til kopibeskyttet programvare da denne ble testet. Dette var uansett ment som en test av HTC Dream og Android, ikke spesifikt ADP1 siden denne ikke er tilgjengelig for folk flest og aldri kommer i butikkene. I T-Mobile G1 og andre terminaler med Android som kommer på markedet, som HTC Magic, vil man kunne laste ned kopibeskyttet programvare. ADP1 er ment som et verktøy for å utvikle programvare, og har ingenting i butikkhyller å gjøre.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...