CurSe Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Hei! Jeg sitter her ganske fortvilet etter at Windows sier at min partisjon D: ikke er formatert, det er i grunn den viktigste partisjonen jeg har. Har hatt litt krøll med den partisjonen i det siste, maskinen har låst seg og lignende, så jeg fant ut at jeg kjører en defragmentering/analyse av partisjonen, et stykke ut i analysen så fikk jeg en feilmelding som jeg ikke husker helt nøyaktig, men den ba meg kjøre SCANDISK eller CHKDSK. Jeg valgte CHKDSK og krysset av i begge alternativene: Automatically fix file system errors Scan for and attempt recovery of bad sectors Fikk beskjed om at det ikke kunne gjøres nå, men jeg kunne la den kjøre ved neste oppstart så jeg valgte det og startet maskinen på nytt. Programmet begynte å kjøre og den fant flere bad sectors 2315, 2316, 6415 osv. Jeg mener å huske at det var noe sånt det sto hvertfall. Deretter så kom det noen andre faser hvor det bl.a sto: Recovering orphaned file Thums.db(65556)into directory.. Insufficient disk space to recover lost data Etter ca 2t var den ferdig og jeg var tilbake i Windows, men når jeg da skulle inn på D: så sier Windows at partisjonen ikke er formatert, vil du formatere den nå? Nei, jeg vil ikke formatere den partisjonen fordi at jeg har ikke lyst i det hele tatt til å miste de filene som ligger på den partisjonen. Er de filene borte for alltid eller er det noe jeg kan gjøre for å få de tilbake? Når sant skal sies så mistenker jeg at de filene er borte for alltid, men det er lov å håpe. Jeg leste en guide på nettet angående CHKDSK og det sto ingen advarsler der om at hele partisjonen kunne bli slettet, Windows ga heller ingen advarsler om det som har skjedd så jeg er passe forbannet her jeg sitter i grunn. All hjelp hadde jeg satt stor pris på. Endret 28. februar 2009 av CurSe Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Det kan høres ut som at disken er skadet, dårlige sektorer. Da kan alt skje, avhengig av hvor de sektorene er. At disken ikke er formatert kan tyde på korrupt partisjonstabell eller bootsektor. Noen ganger kan TestDisk rette opp slikt. Når filsystemet ikke er tilgjengelig så kan man ofte redde filene med program som GetDataBack. Men det spørs om chkdsk kan ha mislykkes såpass at den har overskrevet andre filer. Det er bare en ting som virker for ikke å miste data, og det er å ta backup. Men det må man naturligvis gjøre før disken går i stykker. Det er ingen grunn til å være forbannet på Windows. Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Hei. Var det noe spessielt du gjorde før dette problemet oppstod? At du installerte noe programvare eller gjorde noe annet? Ellers var det jo ganske dumt av deg å ikke gjøre noe da siden at du sier at partisjonen har vært slik en stund. Kanskje en backup hadde vært på sin plass før det tullet begynte? Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Har i grunn bare meg selv å takke når det gjelder denne fadesen, backup'en jeg har liggende er litt utdatert for å si det sånn, men det er bedre enn ingenting. Kan ikke huske at jeg har installert noe programvare eller andre endringer på maskinen da jeg oppdaget at alt gikk veldig tregt i MP3-mappen min. Det var stort da jeg rotet inne i den mappen at ting ikke var som det skulle. Kan se ut som at jeg må kjøpe ny harddisk ut fra det dere har skrevet, men denne gangen skal jeg kjøpe en ekstern harddisk i tillegg for nå har jeg lært på den harde måten at det lønner seg å ta backup. Skal prøve Testdisk, er det her jeg laster det ned? http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download Getdataback finner jeg her? http://www.runtime.org/data-recovery-downloads.htm Er det noen av de programmene jeg må kjøre før det andre så jeg ikke roter noe til? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Disse programmene gjør helt forskjellige ting, så rekkefølgen spiller ingen rolle. Litt info: http://icrontic.com/articles/advanced_data_recovery Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå