Gå til innhold

Koble sub inn i et 5 kanals oppsett, trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Har anskaffet en billig sub som jeg vil koble inn i et 5 kanals oppsett.

Først litt om utstyret som står i dag, 5 høytalere er koblet inn på en Marantz forsterker. To front, to bak og en center inn på de respektive høytaler utgangene på forsterkeren.

Bak på marantz forsterkeren har jeg en ENKEL "phono" sak som jeg kan koble til en sub til. Håper dere skjønner hva jeg mener når jeg sier enkel "phono sak", ut i fra google kan det se ut som det er en Coax utgang til subben.

Problemet er at Subben har to phono innganger, en rød og hvit inngang (Left og Right). Jeg får en dur i subben om jeg bare kobler den inn i en av de, men føler at det ikke er GOD trøkk liksom. Tipper jeg mister litt ved å gjøre det på denne måten.

Subben støtter også muligheten for at jeg kan koble Front høytalerene ETTER subben, altså følgende kobling:

FORSTERKER UT - FRONT: LEFT OG RIGHT --> Til inngang sub: Right og Left --> Så videre ut fra subben: RIGHT og LEFT til høyttalerene. Kansje dette som heter aktiv sub eller noe slikt ?

Lurer litt på hvordan jeg skal koble dette, skal jeg velge en Coax kabel om det er rette navnet, eller skal jeg koble det slik at front høytalerene kommer etter subben ? Tingen er at på marantz forsterkeren må jeg sette om jeg har en sub i oppsettet mitt, atlså SUB = Yes, da gjør den slik at fronthøytalerene ikke skal konsentrere seg så mye om bass. Om jeg kobler front høytalerene via subben må jeg vel sette SUB = NO, ellers vil jo ikke noe av bassen gå på front utgangen der subben da vil stå.

Jeg er helt blank, håper dere forstår hva jeg lurer på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vis du har et modellnavn og gjerne et bilde av baksiden på forsterkeren så er det litt enklere for oss å se hvordan det bør kobles.

Men vis du har en pre-out (phono utgangen du snakker om) til subwoofer så bare kobler du det slik du har nå men på subenden av kabelen så kobler du på et Y-ledd så du får brukt begge inngangene på subwooferen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...