Gå til innhold

BK: Nidarosdomen by night

ok67

Anbefalte innlegg

Driver fortsatt og eksperimenterer med nattfotografering for å se om jeg finne et bilde som er verdig å postes i nattfotokonkuransen.

Hvitebalansen er kanskje ikke helt optimal her, men om jeg endrer den slik at snøen blir riktig så ser domen helt forferdelig ut.

post-19109-1235774770_thumb.jpg

Exif:E-520, ED14-42@14, f/8.0, 6 sec. ISO 200

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin komposisjon og bra utsnitt. Linjer som følge av at kamera peker noe oppover kunne ha vørt rettet, men selv synes ikke jeg dette gjør noe. Er selve domen noe overeksponert - spesiellt til å være nattbilde? Jeg likte fargen på himmel dårlig, men dette er en smakssak. Det er heller ikke så lett med lys gjenskinn i sky/himmel fra byer.

Lenke til kommentar

Flombelysninga av domen er noe punktvis, slik at den lett blir litt overeksponert enkelte steder og undereksponert andre steder. Det er selvsagt mulig å rette litt på det ved å ta utgangspunkt i raw fila og lage flere eksponeringer i flere lag med layer mask etc. Det samme kan nok også gjøres med skyene for å få annen farge på dem, legge sammen flere eksponeringer med ulik fargetemperatur for å få mer rette farger på snø, skyer og selve domen. Skal jeg ha det med i fotokonken må jeg nok redigere mer på det for å optimalisere eksponeringa og fargebalansen i ulike deler av bildet.

Randi: Har brukt kit objektivet på vidvinkel 14mm, med cropfaktor 2 tilsvarer det da 28mm etter "gammal standard"

Endret av ok67
Lenke til kommentar
Fikk litt sånn HDR-light-feeling på det siste bildet.

Stemmer nok til en viss grad, da det er satt sammen (i GIMP) av flere ulike eksponeringer ut fra samme raw-fila. Har brukt litt ulike layer-masks for å få med ulike biter fra de forskjellige eksponeringene i ulike deler av bildet. Men det ble nok litt i overkant på det siste bildet. Har lagt ut en variant i nattkonken. til akam også. Den er en mellomting mellom de to vist her, men heller nok mest mot det første.

Lenke til kommentar

Første utgave er helt klart best. DEt eneste jeg liker med dette bildet er komoneringen som er svært vellykket og stemningen.

Derimot synes jeg bildet bærer preg av altfor mye draing i spaker og redigering, hvitbalansen er som nevnt ikke heldig.

Istedenfor å prøve å redde en eksponering som i utgangs punktet ikke er bra nok så vill jeg heller forsøkt å ta en tur til når været har rette stemningen i seg. Velg nøyaktig samme komponering og utsnit for det synes jeg er svært bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Er det bare jeg som reagerer på at bildet har horribel kvalitet? Ser ut som at det er softet å skarpet på samme tid. Overflatene er softe, og kantene er skarpe. Samtidig som at er veldig mye støy og dårlig skarphet.

.

Nope. Jeg hadde tenkt å påpeke akkurat det samme. Eneste jeg klarer å se positivt med bildet, desverre, er komposisjonen. All denne spakedraginga for å få til et kunstnerisk bilde faller skjeldent i smak hos meg. Sorry mac. Gjør et nytt forsøk og eksperimenter gjerne med innstillingene på kameraet og bruk lang tid og ta mange bilder med forskjellige innstillinger i stedet for å satse på at etterbehandling gjør susen. Sett F/22, bruk stativ, sett ISO til 100, slå av IS, og skyt i RAW. Eventuelt skru ned litt eksponering for å få unngått eventuell overeksponering.

Lenke til kommentar
Sett F/22, bruk stativ, sett ISO til 100, slå av IS, og skyt i RAW.

Ikke for å være pirkete, men med blender mindre enn 16 (og enda verre på 22), blir diffraksjon fort et problem. Konsekvensen blir unødvendig myke og uskarpe bilder. Hvis kameraet har sensor mindre enn 35mm (fullformat), blir resultatet svakere.

Lenke til kommentar

Takk for kritikk (slakt :cry: ). Siden jeg skjøt i raw format så kan selvsagt hvitebalansen redigeres i ettertid. Her er en annen variant, hvor hvitebalansen er "nesten" innstilt etter snøen på taket av domen. Har ikke gjort noe med selve eksponeringa, den er slik den kom ut av kameraet, kun justert på hvitebalansen, ingen softing for fjerning av støy i UFRAW, kun lagt på litt USM etter crop og skalering.

post-19109-1236117215_thumb.jpg

Ser forøvrig at bildet ser lysere ut på PCen på jobb enn på PCen her hjemme.

På jobb kjører jeg XP og har en DELL flatskjerm (sikkert billig), mens hjemme kjører jeg Linux og har en Samsung SyncMaster 957MB CRT skjerm.

Lenke til kommentar
Jepp F22 skal man være litt forsiktig med. Prøv rundt f8.0 generelt

yter det bra der.

f/8 på 14mm med e-520 vil være hyperfokalt ved fokus på 1.65 meter, med akseptabel skarphet fra 0.825 meter til uendelig. Skulle tro det holdt :)

Dog viktig å da sette fokusen til 1.65m, og ikke fokusere direkte på f.eks. nidarosdomen i dette bildet. Da ville trær, og alt nærmere kameraet, gjerne bli uskarpe, mens alt bak blir ok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...