Gå til innhold

Utvide fotofamilien min, men med hva?

Anbefalte innlegg

Tenkte at jeg skulle oppdatere fotosekken min med en sneisen liten sak nå før sommeren.

Men så var det hva jeg skal kaste oppi:

- Fisheye

- 50mm f1.8/1.4

- Vidvinkel

- Tilbehør blits

Hvorfor trenger jeg (en) av disse:

- Fisheye: Tenker mest på til vinteren igjen, når jeg skal ta mange actionbilder i skiparken av jibbere. Har også en kul effekt med mange motiver, og kan kan bevege seg nærme motivet.

- 50mm f1.8/1.4: Rett og slett fordi jeg trenger et lyssterkt objektiv, har bare f4 objektiv nå. Og 50mm er jo en god allrounder.

- Vidvinkel: 10-22 eller 12-24. Det jeg knipser mest av er natur og landskap, og da trenger jeg mer vidvinkel enn 24mm som jeg har nå, kan også komme godt med når jeg skal ta bilder i skiparken siden jeg er så tett opptil utøverene.

- Tilbehør blits: Da tenker jeg på off-shoe kabel, kanskje en ekstra blits, eller trådløs sender, eller paraply og stativ.

Disse skal da festes på et 30D.

Sekken har fra før: 24-105mm f4L IS USM, Speedlite 430EX og 70-300mm f4-5.6 APO som er nevneverdige. Ligger også en 17-70mm f4-5.6 men den er av det uskarpe eksemplaret, med dugg på den ene linsa.

Økonomien er trang, så det kan også være en viktig faktor for hva valget skal havne på.

Fyr løs!

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de du nevner ville jeg brukt pengene mine på en vidvinkel. Den kan være "kul" til actionbilder i likhet med en fisheye, men kan også brukes til mye annet, som natur, arkitektur osv.

Et lyssterkt objektiv er også hendig i mange sammenhenger, men på crop er ikke 50 mm veldig anvendelig. Vet ikke hva Canon har å by på, men jeg ville personlig prioritert noe i 28-35 området. Sigma 30 mm er jo alltids et alternativ.

Lenke til kommentar

Du mangler definitivt noe i den videre enden.

24-105mm f4 L er jo et knallobjektiv, men som standardzoom på et cropkamera kan den bli litt trang, noe det virker som at du har merket. Ville kanskje vurdert en lyssterk zoom av det mer normale slaget for cropkamera. Tamron/Sigma 17/18-50mm f2.8 er gode alternativer til 3500 kr.

Eventuelt kan du, som du er innpå, gå for en dedikert vidvinkelzoom. Tamron har jo lansert en allsidig 10-24mm.

Personlig ville jeg nok foretrukket mer vidvinkel på normalzoomen enn 24mm, men meg om det :)

Et lyssterkt fastobjektiv på 30-50mm er jo også noe en bør ha i fotobagen. Til hverdagslig innefotografering, hel-/overkroppsportretter etc.. I grei belysning kan du da slippe blitsbruk.

Kjøp deg en vidvinkelzoom hvis du ønsker vidvinkel som et tillegg til det din 24-105mm kan gi. Føler du savn etter vidvinkel til vanlig som bør være lettere tilgjengelig bør du kanskje ta en titt på en standardzoom med et brennviddeomfang litt mer tilpasset cropkamera.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Ut fra det du selv sier om mye naturfoto og trange forhold ellers så synes jeg du trenger en god vidvinkel. Ville vært mitt førstevalg, fulgt av et makro-objektiv. I naturen finner man både de store panoramamotiver og de mest fantastiske detaljer, begge deler like viktige å "se" for en naturfotograf. Om budsjettet er stramt så vær tålmodig og spar til du kan kjøpe noe skikkelig som du kan ha glede av i mange år.

Fisheye er sikkert gøy, har ofte lurt på å skaffe et selv, men hittil har jeg vel tenkt at det koster vel mye for et objektiv som kanskje bare vil bli brukt i spesielle og sansynligvis sjeldne tilfeller. Men en vet jo aldri....

50mm er jo såpass rimelig at du lurer'n inn når feriepengene kommer ;)

-Lazy

Lenke til kommentar

En vidvinkel til under 4 lapper, og 50mm 1.8 kan være innen rekkevidde. Men hvilke av Sigma og Tamron sine vidvinkler er best? Noen som har erfaringer? Skal lese litt rundt på tester imorgen.

Tokina sin 12-24mm er og en god kandidat, men koster litt for mye er jeg redd.

Lenke til kommentar

Enig med den som foreslår 50mm f/1.8.

Det du først og fremst mangler, er noe mer lyssterkt enn f/4. I hvertfall ville jeg ha gjort det. Riktignok har du blitz, men det er jo endel tilfeller der man ikke vil bruke blitz, og dessuten gir 50mm f/1.8 eller f/1.4 også veldig gode bilder, og mulighet for å få "sweet spot" ute.

Når det gjelder vidvinkel, så finnes det en test som sammenligner fire av dem. Tamronen kom veldig godt ut, husker jeg. Tror Tokinaen var best, men Tamronen var "best value".

Endret av T34
Lenke til kommentar

Ellers er fastoptikk kansje noe å vurdere ? Sigma sitt 30mm f1.4

synes jeg er både et bra og rimelig alternativ. Et flott allround objektiv. Men kan være litt vanskelig å bli vant til grunnet

litt dårlig ytelse mellom 1.4 og 1.8.

Men dette er som sagt et objektiv som er svært allsidig og her et veldig allround utsnitt på et crop kamera.

Lenke til kommentar

Har jo Tokina 12-24mm f/4 selv. Godt fornøyd, i de aller fleste situasjoner vil du nok ikke savne det ene blendertrinnet opp til 2.8. Ikke mange alternativer som yter bedre innen for ditt budsjett. Sammenlignet med Tamron er byggekvalitet i en annen liga. Skulle jeg kjøpt nå ville jeg likevel sjekket ut Tamron sin nyskapning 10-24mm. Har lest litt blanede omtaler, så usikker på den. Sigma har gjerne god byggekvalitet, men er kjent for store variasjoner mellom ulike eksemplarer, fra det bortimot strålende til nærmest ubrukelig. Det dukker jevnlig opp eksemplarer av Tokinaen på bruktmarkedet, kanskje det kan være en mulighet? Jeg kjøpte brukt og anger ikke.

-Lazy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...