Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg overføring nettverksharddisk

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Lacie 1tb nettverksharddisk koblet til en router leid fra nextgentel - speedtouch 585i (802.11b og 802.11g), men føler overføring går tregt. Ca 2 gb tar to min via firewire fra en annen HD, men 20 min via nettverket til den nye HD'n.

Hva kan jeg gjøre for å maksimere hastigheten?

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kablet nett eller overfører du via det trådløse nettverket?

Og hvor raskt er nettverket ditt om du har koblet det til med kabel?

Har du 10 mbit overføring, så overfører du ca 1.25 MB/s. så 2 GB tar da ca 26 minutter

Har du 100 mbit overføring, så overfører du ca 12 MB/s, så da skal 2 GB ta 3 minutter ca

Trådløst nett pleier jo å ligge på max 54 mbit, men du får ofte ikke full hastighet ved opplastning/nedlastning. Kommer an på om du har kryptert nettet ditt eller ikke (WPA, WEP etc)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har du kablet nett eller overfører du via det trådløse nettverket?

Og hvor raskt er nettverket ditt om du har koblet det til med kabel?

Har du 10 mbit overføring, så overfører du ca 1.25 MB/s. så 2 GB tar da ca 26 minutter

Har du 100 mbit overføring, så overfører du ca 12 MB/s, så da skal 2 GB ta 3 minutter ca

Trådløst nett pleier jo å ligge på max 54 mbit, men du får ofte ikke full hastighet ved opplastning/nedlastning. Kommer an på om du har kryptert nettet ditt eller ikke (WPA, WEP etc)

Hei!

Har samme problem, men jeg har en telenorrouter. Vil det hjelpe om jeg kjøper en annen router? Er trådløs overføring samme hastighet på alle routerne?

Takker for svar

Per-Oskar Haukland

Lenke til kommentar
Har samme problem, men jeg har en telenorrouter. Vil det hjelpe om jeg kjøper en annen router? Er trådløs overføring samme hastighet på alle routerne?

Har din PC N-nettverkskort (Wikipedia om trådløst nettverk) kan du få langt raskere overføring ved å oppgradere ruter til å støtte N (i tillegg til B og G). Avstand og hindringer (vegger, forstyrrende elektroniske signaler o.l.) teller også inn på overføring av data.

Dersom du skal overføre store mengder data vil jeg likevel si som andre på denne tråden her at kablet nettverk er det beste alternativet da dette både er stabilt og raskt.

Lykke til! :)

Her kan du se litt benchmark og informasjon ang. trådløs overføring G-standard vs. N-standard : Trådløs overføring G vs N

Endret av System-log.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...