Tomprofil Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Nå har det seg slik at jeg begynte å merke at jeg skulle få visdomstenner i begynnelsen av høsten '08, og leste en del om det, ettersom jeg har gått noen mnd fra og til med vondt tannkjøtt. Jeg var litt redd for at jeg skulle ha det slik enda lenger, ettersom jeg leste at i noen tilfeller er de ikke ferdig utvokst før man er rundt 20 år +/-... Frem til nå, for nå for en time siden merket jeg at tannkjøttet som har ligget oppe på tannen nå henger som en liten klump over tannen. Jeg er ganske glad for at jeg slipper å gå å ha vondt, men jeg lurer litt på om dette kommer til å dette kommer til å gå vekk av seg selv (gro fast i resten av tannkjøttet, "dette" ut...) eller om det kommer til å bli der. Det er vel ingen stor krise om den blir der, men det var en smule ekkelt da jeg plutselig hadde en klump over tannen da jeg skulle kjenne etter hvor langt tannen hadde kommet opp av tannkjøttet. Er forøvrig kun nede til venstre visdomtannen har kommet ut. Er det naturlig da at jeg vil få tre til, eller hender det at noen får en, andre to, og noen fire? Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Rull inn puppen. Hvor gammel er du? Ikke for å pisse, men det er viktig. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg hadde en slik klump selv for omtrent en måned siden. Med intens tygging på visdomstanna fikk jeg tygd den av. Lenke til kommentar
Tomprofil Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Rull inn puppen. Hvor gammel er du? Ikke for å pisse, men det er viktig. *rulle inn puppen*... Jeg er 17 år! Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Rull inn puppen. Hvor gammel er du? Ikke for å pisse, men det er viktig. *rulle inn puppen*... Jeg er 17 år! Ok, da er det bare å kjøre røntgen for å finne ut: Seriøst. Men det betyr ikke at du må trekke. Det du beskriver er helt vanlig, også med små barn som får nye tenner kjørt rett opp i kjeften. Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Grunnen til at du må kjøre røntgen er at du må vite om visdomstannen kommer ut rett eller ei. Du kan finne ut at den vokser på skrå, og da vil den presse på eksisterende tann, og det er ikke digg. Lenke til kommentar
Tomprofil Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Tror iallefall jeg drøyer en liten stund, så kanskje det skjer som med h*n over her, at den plutselig forsvinner mens jeg tygger med jekslene eller noe slik;) Og nå er det en stund siden jeg fikk tennene mine, så skal ikke se bort i fra at det bare er slik som kommer og går, det husker jeg nok ikke:p Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Jeg fjernet to visdomstenner i 10 og 1. klasse. Like greit å få dem ut tidlig hvis de plager deg. Det du beskriver er litt skummelt, da det kan hende baktererier når ned til selve visdomstannen under - og skaper betennelser/hull etc. Dette gjør virkelig vondt. Jeg anbefaler deg en tur til tannlegen der det vurderes om de bør trekkes først som sist. Må du trekke visdomstenner er det bare å få det gjort, da de gror fastere og blir verre å fjerne jo eldre du blir. Lenke til kommentar
Tomprofil Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Det er ikke tannen som er feil, det sitter like fint som resten av jekslene mine, men det er det tannkjøttet som lå over tannen er litt ekkelt. Var heller ikke tannen som var vondt, men tannkjøttet over og rundt da den var på vei opp. Men har tittet litt rundt på nettet, og har funnet ut at i noen tilfeller (sjeldent, men likevel mulig) så kommer det små godartede cyster over og rundt tannen. Disse kan forsvinne av seg selv når man spiser, drikker, tygger tyggegummi, eller at man tar et enkelt inngrep og skjærer de vekk. Bah, irriterer meg at jeg aldri klarer å ta vare på linker når jeg leser noe:p Lenke til kommentar
Minus Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Jeg kan fortelle at jeg hadde tenkt å ta kontakt med tannlegen for å få fjernet hudbiten, men jeg klarer aldri la noe være i fred, så jeg satt og tygde på den dag ut og dag inn. Da løsnet den i den ene delen og hang ned i munnen, og da stappet jeg fingrene inn (OBS, viktig å være superren på fingrene, så man ikke får infeksjon) og dro løs hudbiten. Nå er alt i sin skjønneste orden! Lenke til kommentar
rune89 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Du burde kanskje ta deg en tur til tannlegen, omtrent 100% at du må trekke tanna. Det kommer fort betennelse, hadde det selv, ekkle greier. Lenke til kommentar
Tomprofil Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Du burde kanskje ta deg en tur til tannlegen, omtrent 100% at du må trekke tanna. Det kommer fort betennelse, hadde det selv, ekkle greier. Jeg bare lurer, hvorfor trekke tanna om jeg aldri har hatt problemer med selve tanna, og det ikke er noen antydninger til at den presser på de andre tennene i det hele tatt? Kanskje det hadde vært greit å få sjekket tannkjøttet, men tanna er helt fin, har alltid vært det, og ser ikke ut til å skape problemer;) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Trekke den pga faren for betennelse, som er smertefult og gjør trekningen/operasjonen langt mer smertefull... Du har antagelig ingen nytte av visdomstannen, og den vil bare bli mer i veien. Og den fester seg rundt kjevebenet slik at jo eldre du blir, jo "vanskeligere" er operasjonen. Kan illustreres med at visdomstannen jeg trakk da jeg var 16 kunne tas ut i en bit(som hel tann), mens den jeg trakk da jeg var 17 måtte deles fordi den hadde begynt og slynge seg rundt kjevebenet. Lenke til kommentar
rune89 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Du burde kanskje ta deg en tur til tannlegen, omtrent 100% at du må trekke tanna. Det kommer fort betennelse, hadde det selv, ekkle greier. Jeg bare lurer, hvorfor trekke tanna om jeg aldri har hatt problemer med selve tanna, og det ikke er noen antydninger til at den presser på de andre tennene i det hele tatt? Kanskje det hadde vært greit å få sjekket tannkjøttet, men tanna er helt fin, har alltid vært det, og ser ikke ut til å skape problemer;) Hehe, nei jeg er ingen tannlege så jeg vet jo ikke. Men jeg vil nesten tro som du forteller her at årsaken til dine problemer med tannkjøttet er pga visdomstanna di. Jeg selv begynte å få sår rundt der visdomstanna var, sår i tannkjøttet. Men du kan jo dra til din lokale tannlege å høre med de, det skader ikke å spørre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå