vgard Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hei! Har litt trøbbel med bilen, eller rettere sagt forvarmeren til dieselmotoren. Har hatt den inn på verksted et par ganger pga andre feil, hvor de også oppdaget at forvarmeren var dårlig og trengte et par nye deler. Nå skal ifølge verkstedet, alt være ok. Har hatt et par kjøreturer i dag og opplever at forvarmeren rett og slett ikke skrur seg av når motoren blir varm. Denne skal jo kun gå når kjølevannet er kaldt og utetemperaturen er lav. Kjørte om lag i 30 minutter på motorvei(90 sone) og motoren ble varm etter få minutter. Etter denne kjøreturen stoppet jeg på en butikk og la merke til at det røyk noe voldsomt ut av eksosrøret til denne forvarmeren. Det var såpass at området rundt bilen ble dekket med røyk. Dette sluttet etter ca 1 minutt, da viften til forvarmeren stoppet. Dvs, røyken stoppet før viften stoppet. Deretter kjørte jeg videre for å se hvordan det gikk, motoren var enda god og varm, ingenting som skulle tilsi at forvarmeren skulle slå seg på igjen. Jeg stoppet på en parkeringsplass litt utenom befolkning (er tross alt litt flaut at bilen står der og ryker) for å sjekke. Med motoren i gang utviklet det seg bare mer og mer røyk, men ikke like ille som etter turen på motorveien. Temperaturen på kjølevannet lå på ca 90grader (midt på måleren) så jeg skjønte ikke hvorfor den skulle gå. Ventet der i ca 15 minutter før jeg kjørte videre. etter ca 20 minutter var jeg hjemme, og røyk fortsatte å komme ut av eksosen på forvarmeren. Det ryker når jeg stopper i kryss og lignende, ser ikke noe røyk når jeg holder over 30-40. Jeg lurer på om det kan være problemer med en termostat eller kanskje en temperatursensor som gjør at forvarmeren slår seg på konstant. Bør kanskje forklare litt nærmere.. Før forvarmeren virket som den skulle, ble motoren aldri skikkelig varm, dvs den oppnådde driftstemperatur, men tempen sank alltid når jeg slakket av i lengre perioder eller holdt gjevn fart på flat mark. Ved kjøring i 40 soner la nåla seg ca midt mellom 90 og 60 grader. Eksosrøret til forvarmeren og selve forvarmeren ligger ca ved fotbrønnen rett foran førersetet under bilen, så det ser ut som røyken kommer ut fra under motoren eller ved hjulet når det er litt trekk, hvis ikke kommer den ut rundt hele bilen. Kanskje vanskelig å se det for seg. Det er ganske plagsomt. Er det noen som har noen tips eller erfaringer rundt dette? Evt noen med kjennskap til Ford og forvarmeren de bruker? Dette er utstyr som er montert på alle diesel versjoner av Ford Mondeo, hvertfall av nyere art. Har snakket litt med kollegaer som tidligere hadde "pizzabiler" fra Opel med samme problem, dvs de bilene ble kun brukt til småkjøring, så det var alltid et problem med røyk. Men de har ikke hatt like mye røyk som det jeg opplever. Det jeg har funnet ut av selv er at forvarmeren slår seg på når det er kaldere enn 5 grader ute og når kjølevannet er under 60 eller 70 grader, men den skal skru seg av når temperaturen stiger over dette. Kan selvsagt ryke litt etter at den har slått seg av, dette fordi den må forbrenne dieselen som ligger i systemet før den skrur seg helt av. Er en pumpe som lager en markant men lav tikkelyd som mater den med diesel, denne høres godt når jeg starter bilen, men hører den ikke når jeg ligger over 60. Ble mye tekst dette her, takknemlig om noen kommer med tips eller innspill. Uansett kommer jeg til å besøke verkstedet på mandag for å undersøke om de har flere tips på lager. Evt om de kan bytte en termostat, da det er det jeg foreløpig tror kan være feilen. Godt jeg har fått en god garanti fra Kverneland Bil.. Hatt bilen inne på Kverneland Bil på Forus/Stavanger flere ganger etter jeg kjøpte bilen i begynnelsen av januar for å rette på småfeil som dukker opp, de har det travelt men tar det meste på strak arm. Lenke til kommentar
vgard Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Litt egoistisk bump.. Har kjørt litt mer for å se om jeg kan komme til noen konklusjon selv. Kjørte i omtrent 40 minutter på motorvei mellom Sandnes og Stavanger og litt omkring. Lite trafikk og gjevn fart på 90 omtrent hele tiden. Ingen problemer med å holde temperaturen oppe da. Men i slake nedoverbakker med litt senking av farten opplever jeg at temperaturen synker noe, men den tar seg fort opp igjen. Ved lavere hastigheter (30 - 60) hadde den før problemer med å holde temp på 90 grader. Nå er ikke det noe problem, men alltid når jeg stopper, ryker det av forvarmeren. Dette indikerer vel at den slår seg på når tempen blir lav. Da virker den vel som normalt, det ryker ikke mye nå, men var voldsomt i går. Kan hende den måtte brenne seg litt ren. For meg virker dette mer og mer som en defekt termostat. På tomgang klarer den ikke holde temperaturen oppe uten hjelp av forvarmeren, sjekket og viften foran radiatoren går ikke. Noen andre med lignende erfaring? Endret 28. februar 2009 av vgard Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Har opplevd det samme jeg også, forvarmeren gikk og gikk LENGE hos meg, men etter et besøk hos Kverneland så byttet de termostat og da ble det bedre, men ennå så synes jeg den går litt for ofte - og røykelegger det meste. Og da spesielt når det er under 4 grader og jeg har tatt en liten (kort) tur. Da vil den klage med å sende ut mye vond lukt og røyk Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Foreldrene sin 02 Focus TDCi hadde samme problem. Verkstedet skiftet like så godt varmeren. Tror vi fikk det gjort gratis, selv om garantien hadde gått ut. Det er også et alternativ å koble den inn og ut manuelt med en knapp en har i coupèen, en bekjent av pappa hadde visstnok fått lagt opp et slikt opplegg Lenke til kommentar
Reppemarkus Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Det "vanlige" problemet oppstår ved at bilen brukes mye til små kjøring som fører til at varmeren ikke for gjort jobben sin før motoren blir stoppet før den for gjort seg ferdig fikk vi fortalt hvertfall. Så til oss så mente de at vi måtte overhale hele sulamitten pluss og bytte glødeplugg da denne ikke vil tenne stort mere. Og alt dette påstås og være opphavet til all denne røyken Lenke til kommentar
vgard Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Takk for tilbakemeldinger! Godt å se det er andre som sliter med det samme av og til.. Har fått testet litt mer og snakket med verkstedet om problemet. Har kjørt endel, og røyken ser ut til å ha gitt seg nå, det ryker litt på korte turer, men prøver ofte å få tatt en lengre tur slik at varmeren kan få brenne fra seg. Men viser seg at jeg har en delvis defekt termostat samt feil motorstyring. Motorstyringen på min bil er beregnet på biler uten forvarmer, hvordan jeg har fått det, vet jeg ei. Bilen ruser seg opp litt på turtallet når forvarmeren slår inn, rett motorstyring vil hindre det. også noe annet den fikset, som jeg ikke husker. Må bare få time til å få byttet dette nå.. Merker hvertfall stor forskjell fra forvarmer på og av. Og dette med bryter for å koble den ut og inn etter behov har jeg spurt etter på verkstedet, men de mente det kunne være skadelig for motoren på en eller annen måte de ikke visste om.. Men har hørt om flere som har fått montert en sånn bryter på sin Ford. Lenke til kommentar
Murphy1999 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Hei! Har også en mondeo tdci '03 stv Den synes jeg også at den tar lang tid før den blir varm når det er kaldt, og motoren kjøres uten særlig belastsning. -20c, flat vei, ca 80-90 kmt i ca 45 min så blir ikke motor driftsvarm. Løfter seg til ca 1 streken på tempskala når det er så kaldt. Forvarmer går, hører at det suser fra den, og kommer røyk fra den. Ikke noe spesielt mye som regel, men har hatt et par tilfeller der det kommer MYE røyk fra forvarmer, Har da vært nok å stoppe bilen,og vente litt og så starte den igjen - Ok. Jeg kjøpte bilen brukt - privat for snart 3 år siden. 1. vinteren jeg hadde den var jeg innom ford verksted og spurte om det var normalt at det tok så lang tid, og da mente de at det var termostaten. Byttet denne, men ingen bedring. Pratet da med en annen på verkstedet som ble med på prøvetur. Han sa at dette var normalt for denne dieselmotor. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Nå har vi ikke slike vintere i Stavanger området, men dette syntes jeg hørte meget drøyt ut. Tror dette spørsmålet bør tas opp i mondeo forumet, tipper det er flere med bedre erfaringer der. mondeo forum Lenke til kommentar
Murphy1999 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Idag: ute temp: -2c. Kjørte en strekning på ca 15km med slak nedover,ca 70kmt på 4. gear. Tempnåla begynte ikke å bevege seg noe særlig før jeg kom til veg med litt stigning etter 15km, slik at motor fikk belastning. Når jeg kjører motsatt retning så blir den normal driftsvarm. Lenke til kommentar
vgard Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Hei! Har også en mondeo tdci '03 stv Den synes jeg også at den tar lang tid før den blir varm når det er kaldt, og motoren kjøres uten særlig belastsning. -20c, flat vei, ca 80-90 kmt i ca 45 min så blir ikke motor driftsvarm. Løfter seg til ca 1 streken på tempskala når det er så kaldt. Forvarmer går, hører at det suser fra den, og kommer røyk fra den. Ikke noe spesielt mye som regel, men har hatt et par tilfeller der det kommer MYE røyk fra forvarmer, Har da vært nok å stoppe bilen,og vente litt og så starte den igjen - Ok. Jeg kjøpte bilen brukt - privat for snart 3 år siden. 1. vinteren jeg hadde den var jeg innom ford verksted og spurte om det var normalt at det tok så lang tid, og da mente de at det var termostaten. Byttet denne, men ingen bedring. Pratet da med en annen på verkstedet som ble med på prøvetur. Han sa at dette var normalt for denne dieselmotor. Dette kan ikke være normalt, selv snakket jeg med verkstedmesteren her om dagen, han kom til den konklusjonen at jeg har feil motorstyringsprogram og defekt termostat. Får byttet dette på onsdag. Satser på bedring for min del da. Det jeg vet er at Commonrail motorer er veldig effektive og utvikler mindre varme enn ordinære dieselmotorer(om det finnes noen igjen av disse i nyere biler).. Nå har vi ikke slike vintere i Stavanger området, men dette syntes jeg hørte meget drøyt ut. Tror dette spørsmålet bør tas opp i mondeo forumet, tipper det er flere med bedre erfaringer der. mondeo forum Takk for link, stikker dit og myser litt med en gang.. Lenke til kommentar
vgard Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Idag: ute temp: -2c. Kjørte en strekning på ca 15km med slak nedover,ca 70kmt på 4. gear. Tempnåla begynte ikke å bevege seg noe særlig før jeg kom til veg med litt stigning etter 15km, slik at motor fikk belastning.Når jeg kjører motsatt retning så blir den normal driftsvarm. Har opplevd det samme selv, i lange nedoverbakker hvor jeg ikke gir gass, synker tempen til laveste punktet på måleren, gjorde hvertfall det sist jeg kjørte gjennom tunellen som binder sammen Stord med fastlandet før forvarmeren virket skikkelig. Med en gang jeg gir gass oppover stiger tempen til normalt, tar ca 30 sekunder. Selve tunellen er vel 8km eller noe, så blir vel 3-4km nedoverbakke i 4. gir. Lenke til kommentar
Murphy1999 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Dette kan ikke være normalt, selv snakket jeg med verkstedmesteren her om dagen, han kom til den konklusjonen at jeg har feil motorstyringsprogram og defekt termostat. Får byttet dette på onsdag. Satser på bedring for min del da. Det jeg vet er at Commonrail motorer er veldig effektive og utvikler mindre varme enn ordinære dieselmotorer(om det finnes noen igjen av disse i nyere biler).. Gi tilbakemelding om det ble endring hos deg da. At selve motoren er så effektiv at den produsere lite varme er greitt nok, men jeg synes det er rart at forvarmeren ikke er mer effektiv Lenke til kommentar
vgard Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Da har jeg fått fiksa tingene jeg nevnte. Merket endring på termostaten med en gang, bilen fikk temp fortere, og holdt den bedre. Forvarmeren starter ikke opp på stikkveier etter motorveikjøring lenger. Merker også litt forskjell etter omprogrammeringen av motoren. Den er ikke lenger "nervøs" på tomgang når forvarmeren går, men har faktisk blitt litt vanskeligere å løse ut i første gir. Dvs, den kveles lettere fra tomgang til igangkjøring, så jeg må være enda mer følsom på gassen og clutchen.. Men det har jeg lest er et kjent problem på MK3 TDCI motorer. Satser på at ting holder seg nå. Vil ikke tenke på hvor mye jeg måtte ha betalt uten garantien jeg har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå