Dunestar Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 1. Hvorfor skapte Gud ondskap, djevelen, etc? Vet ikke. 2. Hvorfor står det ingenting om dinosaurene, etc. i bibelen? Vitenskapen var ikke kommet altfor langt for 2000 år siden. 3. Er hele universet til pynt for oss mennesker på jorden, for hvis ikke, hva er det der til da? Har ikke noe med Gud direkte å gjøre. Dog et interresant spørsmål. 4. Hvorfor er det så mange som tror på forskjellige guder, hvis Gud har skapt de alle sammen? Det finnes bare èn Gud. Allah er den samme guden som vi har. Muhammad er ingen gud, heller ikke det budistiske figurene. 5. Hvorfor er det så mange feil i bibelen om vanlige fakta om jorden, galaksen, etc? Kan ikke Gud noe om sitt egenskapte univers og fortalte "løgn" til de som skrev bibelen? Det var ikke Gud selv som skrev Bibelen. Det ble skrevet på en tid folk visste lite om jorda, galaksen etc. Har du noe konkret eksempel? 6. Hvorfor er Gud ond? (Han lar tross alt mange mange mange folk dø for han, pga han, pga ingen grunn, osv.) Dette er det vanskeligste spørsmålet. Vet faktisk ikke... - - - Hvor fant du disse spørsmålene? Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 26. juni 2003 Del Skrevet 26. juni 2003 Kan ikke folk skrive Bibelen med stor B? Eier dere ikke respekt for De hellige skrifter? Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Jeg skriver Bibelen med stor B. Ikke fordi jeg har noe mer eller mindre respekt for den enn andre bøker, men fordi navnet på boken er Bibelen og navn skal skrives med stor boktav. Det samme med Gud. Hvis jeg snakker om de kristenes gud som et figur så skriver jeg det med stor G. Eks: De kristnes gud er Gud. De muslimskes gud er Allah. Av samme grunn som jeg skriver f.eks Elrond eller Aragorn fra LOTR med stor bokstav. Lenke til kommentar
Zalofigth Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Skal prøve å svare så godt eg kan... 1: Lucifer var opprinleg ein engel, i byrjinga var alt godt, men han og nokre andre englar fann ut at dei ville ha same makt som Gud's son Jesus. Det fekk dei ikkje, og dermed ville Lucifer og kompanjongane hans ikkje ha noko med Gud å gjer, dei prøvde å motarbeida hans arbeid, på same måte som dei motarbeidar han i dag. Han har fått mange namn, ramsar opp ein del her: Lucifer, Djevelen, Satan og Fristeren. Det er særs viktig å poengtere at Gud har meir makt enn Satan, sidan Satan er ein del av skaparverket. 2: Vil svare med eit motspørsmål: Kvifor står det ikkje om Løvetann? Bibelen er ei religiøs bok som omhandlar Gud og sonen hans. Det er ikkje naudsynt å ta med masse natur-vitenskaplege ting. 3: Universet er Guds skaparverk og er til for at me skal bruke det og ta vare på det. Me som menneske har fått det overordna ansvar for at dette skjer. 4: Forskjellige Gudar/Religionar blir til pga. menneske sitt behov for å ha noko konkret til å forhalda seg til. Har du lest om Moses då han skulle henta dei 10 bud? Og Jødane hadde laga ein gull-kalv for å tilbe? Dei følte sikkert at gud hadde forlatt dei (utruleg nok...) 5: Kva feil er det du påpeikar? Eg skjønnar diverre ikkje spørsmålet. 6: Gud er ikkje ond. Satan er ond. Gud hatar synder, men ELSKER syndaren. Eg er gjerne villig til å svare på fleire spørsmål / utdjupe meg, viss du lurer på noko! Lenke til kommentar
Ever Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Guds veier er uransakelige. Gud er allmektig og allvitende. Ergo, alt gud gjør som vi ikke skjønner poenget i, eller virker uklokt, eller rett og slett ondt, skal vi bare drite i, for det er ikke meninga at vi skal forstå det uansett. I tilegg skal vi ha ris på stumpen for å i det hele tatt stille spørsmålstegn ved slike ting, folk begynner å bruke ord som "Blasfemi!" "Judas!" "Sort får", etc, og før du vet ordet av det henger du på staken. Er ikke det "a kick in the teeth" da? Virker jo temmelig urettferdig.... *Presten smiler overbærende* "Neimen du skjønner det barnet mitt... guds veier er uransakelige..." Lenke til kommentar
stout Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Skal prøve å svare så godt eg kan... 1: Lucifer var opprinleg ein engel, i byrjinga var alt godt, men han og nokre andre englar fann ut at dei ville ha same makt som Gud's son Jesus. Det fekk dei ikkje, og dermed ville Lucifer og kompanjongane hans ikkje ha noko med Gud å gjer, dei prøvde å motarbeida hans arbeid, på same måte som dei motarbeidar han i dag. Han har fått mange namn, ramsar opp ein del her: Lucifer, Djevelen, Satan og Fristeren. Det er særs viktig å poengtere at Gud har meir makt enn Satan, sidan Satan er ein del av skaparverket. ----- 6: Gud er ikkje ond. Satan er ond. Gud hatar synder, men ELSKER syndaren. Gud er, ifølge Bibelen (såvidt jeg husker) allmektig, allvitende og allstedsværende. Det vil si, at selv før Gud tenkte på å skape det summende, plagsomme og blodsugende kreket vi i dag kaller Mygg™, visste at han kom til å gjøre akkurat det. Han visste også, i god tid før han sto opp den første dagen, at en fyr ved navn Lucifer, kom til å gjøre ting som i retrospektiv kan virke både kjipt og slemt, ja til og med ONDT. Gud har makten til å gjøre Lucifer om til f.eks. en av disse Myggene™, eller å fjerne j*velen fra universet. Hvorfor gjør han ikke det da? "kverrulere, syte, klage: Fordi menneskene skal prøves og testes (og enda verre ting), før de får lov til å komme til (feriekolonien kalt) Himmelen". Tro hva du vil, men hvorfor skal en fyr, som er både allmektig, allvitende og allstedsværende, gjøre noe så vannvittig som å skape Mennesket? Dette semi-intelligente vesenet som ikke helt klarer å bestemme seg for om det er sivilisert eller hører hjemme i et bur i Kristiansands Dyrepark. Og ikke nok med det, han lager en "engel", kaller ham Lucifer, skulker unna oppdragelsen, sparker ham ut, og forventer at vi (les:jeg) skal tro, be og holde meg syndefri!? Edit: Må bare legge til et argument til avsnittet over. Sett deg inn i situasjonen: Du er Gud, med alt det innebærer. Skaper du da Jorden og Mennesket? Du vet hva som kommer til å skje, fra begynnelse til slutt, og du vet hva slags grusomheter som vil bli utført i ditt navn i fremtiden. Har ikke noe til overs for den fyren der nei. Enten er han en drittsekk, eller så eksisterer han ikke. Jeg ser det som ca 50/50, da mennesket er så begrenset i sin oppfattelse av virkeligheten, at begreper som "alltid", "evigheten" og "skapelsen" m.m. er helt utenfor vår fatteevne. Kort og godt: Livet er hva du gjøre det til. Ha det moro, skjei ut, ta av og prøv alt, for når du dør er det over. peace.. hehe.. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Gud er, ifølge Bibelen (såvidt jeg husker) allmektig, allvitende og allstedsværende. Det vil si, at selv før Gud tenkte på å skape det summende, plagsomme og blodsugende kreket vi i dag kaller Mygg™, visste at han kom til å gjøre akkurat det. Han visste også, i god tid før han sto opp den første dagen, at en fyr ved navn Lucifer, kom til å gjøre ting som i retrospektiv kan virke både kjipt og slemt, ja til og med ONDT. Gud har makten til å gjøre Lucifer om til f.eks. en av disse Myggene™, eller å fjerne j*velen fra universet. Hvorfor gjør han ikke det da? "kverrulere, syte, klage: Fordi menneskene skal prøves og testes (og enda verre ting), før de får lov til å komme til (feriekolonien kalt) Himmelen". Tro hva du vil, men hvorfor skal en fyr, som er både allmektig, allvitende og allstedsværende, gjøre noe så vannvittig som å skape Mennesket? Dette semi-intelligente vesenet som ikke helt klarer å bestemme seg for om det er sivilisert eller hører hjemme i et bur i Kristiansands Dyrepark. Og ikke nok med det, han lager en "engel", kaller ham Lucifer, skulker unna oppdragelsen, sparker ham ut, og forventer at vi (les:jeg) skal tro, be og holde meg syndefri!? Sett deg inn i situasjonen: Du er Gud, med alt det innebærer. Skaper du da Jorden og Mennesket? Du vet hva som kommer til å skje, fra begynnelse til slutt, og du vet hva slags grusomheter som vil bli utført i ditt navn i fremtiden. Snodig spørsmål. I dine øyne ville det beste være å ikke skape noe i det hele tatt? For å sette det på spissen: Moder Teresa skulle aldri sett dagens lys fordi du blir plaget av mygg? Alt og alle i verden er ikke ondt/onde. Alle løper ikke rundt i gatene og dreper hverandre. Det spretter ikke opp vulkaner overalt. Alle dyr er ikke glupske kjøttetere eller giftige. Vi blir ikke jaget av kjøttetende planter og menn med øks (til vanlig). Ja vel, så forekommer det uhumskheter, men det er en del av dynamikken. For at det skal skje noe vi oppfatter som godt, så må det nødvendigvis skje noe vi oppfatter som "ondt" også. Hvordan skal man lære å sette pris på det gode, hvis man ikke vet hva det motsatte innebærer? Lenke til kommentar
stout Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Snodig spørsmål. I dine øyne ville det beste være å ikke skape noe i det hele tatt? For å sette det på spissen: Moder Teresa skulle aldri sett dagens lys fordi du blir plaget av mygg? Alt og alle i verden er ikke ondt/onde. Alle løper ikke rundt i gatene og dreper hverandre. Det spretter ikke opp vulkaner overalt. Alle dyr er ikke glupske kjøttetere eller giftige. Vi blir ikke jaget av kjøttetende planter og menn med øks (til vanlig). Ja vel, så forekommer det uhumskheter, men det er en del av dynamikken. For at det skal skje noe vi oppfatter som godt, så må det nødvendigvis skje noe vi oppfatter som "ondt" også. Hvordan skal man lære å sette pris på det gode, hvis man ikke vet hva det motsatte innebærer? Men Gud er allstedsværende. Dvs. han er i myggen som drikker blodet ditt en sen sommerkveld, akkurat som han er i Moder Teresa's knokler. Han er der du er, og der ondskapen er, uten at det blir noe mindre ondskap av den grunn. Det at Gud er allstedsværende, men at det fortsatt finnes ondskap, vil jeg ta som et tegn på at Gud er nøytral. Derfor er det nærliggende for meg å tro at alt dette bare er en lek og underholdning for "the guy upstairs". Kanskje han til og med er en utspekulert drittsekk, med masse baktanker. Med tanken på all krig og vold i verden, sett i lyset av at det finnes milliarder av stjerner, samt teorier om parallelle univers, hvem kan si at det hele ikke er et spill. Se for deg en gammal fyr med langt hvitt skjegg, terninger i hånda og et konsentrert uttrykk, som står lent over et bord og spiller Warhammer med andre likesinnede.. Tok kanskje litt av det her Definerer du glupske kjøttetere og giftige dyr som onde? En som argumenterer for at Gud er god burde vel ikke si noe sånt.. Jeje, orker ikke skrive mer nå.. peace.. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Definerer du glupske kjøttetere og giftige dyr som onde? En som argumenterer for at Gud er god burde vel ikke si noe sånt.. Det var du som dro inn myggen. Forøvrig, ville jeg vel opplevd verden som et mindre trygt/godt sted hvis jeg ble jaget av glupske dyr og menn med øks hver gang jeg gikk ut av døra. Akkurat som mennesker i seg selv ikke er onde (tror jeg da), kan de bli en del av noe ondt i en gitt situasjon. Det jeg mener, er at kanskje verden må være slik den er. La oss anta at vi levde i en perfekt verden. Ville vi da kunne være lykkelige? Er ikke tilfredshet/lykke knyttet til det å sette pris på situasjonen du er i? Hvordan i all verden skal man kunne sette pris på noe, hvis man ikke kan se sin tilværelse i forhold til noe annet. Rent bortsett fra det, så blir kravene som stilles til allmektighet IMO selvmotsigende. La oss anta at du er allmektig. Da må du kunne skape en stein som er så stor at selv du ikke kan løfte den. Men.. hvis du ikke kan løfte steinen, da kan du ikke være allmektig. Utsagnet over antyder at selv et allmektig vesen må operere innenfor et visse grenser, hvis det skal gi noe mening. Alternativet er at allmektighet er et begrep på høyde med uendelighet. Hvis det er tilfelle, så er det fånyttes å diskutere/argumentere med det begrepet som utgangspunkt. Det blir litt som å diskutere hva som er lengst av en uendelighet, og to. Det gir ikke mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå