Gå til innhold

Enkel måte å lage mock up på

Anbefalte innlegg

Jeg trenger et raskt og enkelt verktøy for å lage en mock up på en applikasjon jeg skal få utviklet til jobben. Jeg står for ide og tidlig prosjektering, men skal overlate detaljert systemering og utvikling til proffe folk (kommer tilbake til det). Jeg gidder ikke sette meg ned med HTML for å kaste sammen skjermbilder - det tar for mye tid og ender bare opp med å bli vesentlig mer detaljert enn det som er nødvendig for å kunne kommuniere funksjonaliteten jeg ønsker. Jeg mener å ha sett at det finnes enkle systemer for dette. Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville anbefale deg å ta en titt på paper prototyping. Jeg var nylig på en workshop i Londong angående usability og da fikk vi blant annet en gjenomgang av paper prototyping. Veldig praktisk måte å teste om ett design fungerer fordi da legger ikke brukeren seg opp i ting som om fargen er feil eller hvordan margen er. Paper prototyping kan være nyttig både for en utvikler som skal teste ett design og for andre roller som prosjekt eiere, markeds avdeling etc. Da får man testet om siden er brukervennlig og kan brukes for basis av utviklere senere som skal lage den faktiske html koden.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at jeg ikke kan tegne en rett strek om det så stod om døden :p

Dessuten regner jeg med at det i alle fall til en viss grad finnes en standard måte å presentere et element på slik at man lett kan kommunisere ønsket design mot den adnre parten.

Nå sitter jeg egentlig på den andre siden av bordet i forhold til det som er vanlig. Jeg kan både prosessen og det tekniske når det gjelder programvareutvikling, men er i dette tilfellet kunde, som vil skissere ovenfor utvikler hva det er jeg ønsker.

Å vente på at en utvikler skal komme opp med et designutkast som jeg så må be om en haug med endringer på virker litt bortkastet når jeg alt har en klar formening om hva jeg vil ha. Problemet er altså at jeg ikke har noen fornuftig måte å kommunisere dette til utvikler på annet enn en muntlig eller tekstlig beskrivelse.

Verktøyet jeg ser for meg lar meg enkelt lage og eventuelt redigere en grovskisse som kan benyttes både for å få input av kolleger og også for å vise utvikler hva vi ser for oss sammen med overordnede prosesmodeller og use cases. Basert på egne erfaringer vil dette gjøre prosjekteringen vesentlig enklere og billigere totalt sett.

Endret av enden
Lenke til kommentar

Jeg er ekstremt dårlig på å tegne selv, men det er ikke poenget. Den trenger ikke være pen i det hele tatt, i tillegg finns linjal! Det er en veldig god grunn til jeg er utvikler og ikke designer... Jeg har planer om å benytte dette på ny utvikling jeg skal gjøre, og etter å høre hva du trenger tror jeg fortsatt det vil være midt i blinken for deg. Jeg har aldri sett noe gode mock verktøy. Normalt er det enten en designer som lager i photoshop eller en utvikler som lager i ren HTML. Papir så legger man seg ikke opp i detaljer i tillegg kan man lage store deler av applikasjonen på papir på kortere tid enn tiden man bruker på å lage på pc.

Enannen fordel med papir prototypene er du kan teste om den er brukervennlig på andre personer før man faktisk begynner å lager den. Det har man som regel ikke mulighet til i mockups du gør på pc'en. Allier deg med en annen person og la den ene personen være passiv veileder mens den andre er "datamaskin". La brukeren faktisk trykke på knappene du har tegnet så vil han som er "datamaskin" endre arkene slik at man kommer på den siden testeren har trykket på.

Men jeg skjønner du egentlig er på jakt etter noe annet, jeg tror bare ikke det finns noe perfekt verktøy på pc'en. Måtte bare ta en siste salg pitch før andre kan slippe til med sine ideer :-) Jeg bleveldig fasinert av papir prototyping på kurset jeg snakket om (http://www.userfocus.co.uk/training/webusability.html) så gleder meg til å faktisk begynne å bruke det!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Ingen? Lager dere ikke mock ups lenger eller?

Joda! Kaller det bare ikke mock ups, men prototyper.

Prototyper må tilpasses mot de du skal jobbe mot og mot de du skal jobbe for. Hvis noen skal jobbe for deg, så stiller det andre krav igjen.

Personlig er jeg ikke så opphengt i prototyper, men er mer opptatt av oppgavene som skal utføres, mer use-case drevet. Jeg benytter primært prototyper til å klargjøre og avdekke krav og behov til forskjellige use-case. Kartlegging av rutiner, endring av rutiner osv. (dvs. endring av use-case.)

Du kan jo forsøke å fremlegge en use-case analyse til en sluttbruker. Det blir som regel en katastrofe: De vil ikke fortså ett ord av hva du sier. Hvis noen skal jobbe for deg, så vil en slik for analyse være ekstremt nyttig.

Hvis du fremlegger en prototype til en som skal jobbe for deg, så vil han sitte der å pumpe deg for detaljer om use-caset. Avikshåndtering, hvilken oppgave prototypen skal illustrere, gang i prosessen, osv. En prototype er typisk nødvendig for å få igang en slik samtale med en sluttbruker.

Hvis du skal jobbe mot ledere, så kommer det jo veldig an på lederne. Typisk burde du enkelt illustrere at det du trenger gir en effektiviserings gevinst som er større enn utviklingskostnaden. Litt tekst, litt svært overordnet use-case, og muligens litt skisser eller prototyper. Du burde også ha forståelse for bedrifts strukturen og bedrifts kulturen, da tekniske endringer som gir sosial uro må begrunnes sabla godt. Endringer burde helst ikke bryte med visjonene til ledelsen heller.

Til selve prototypen må du benytte det som passer hensikten. Papir skisser er veldig greit. Klipp og lim i photoshop er heller ikke så gærent. html prototyper egner seg best til quasi-fungerende skjerm visning, men kan også skrives ut. Det blir fort DW eller notepad-liknende hjelpemidler for slikt.

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...