Kapli Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hei, ønsker å referere til denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1050633&hl= Kort og greit; hadde hatt pc'n i nesten 1,5 år så begynte jeg å få de problemene som jeg har spesifisert i den tråden jeg linket til. Ga den til Datakjeden i Oslo som sendte den inn på reparasjon hvor de hadde den i 1måndte, så fikk jeg den tilbake og jeg hadde nøyaktig samme problemer med den. Leverte den så inn igjen og fikk melding om at den var ferdig i dag (27.02.09) etter at det hadde hatt den i 1uke. Akkurat samme problemer.. Han som jeg snakket med i dag på datakjeden sa at hvis de ikke klarte å fikse den innen den 3 gangen (som de er på nå), så har de rett til å kreve ny Acer laptop til meg. Jeg lurer så på om dette er alle rettighetene jeg har? Thanks in advance. Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 La de forsøke en gang til, så har du krav på ny. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Men jeg lurer på om jeg har noen andre rettigheter enn krav på en ny. Og er det 2 eller 3 ganger de kan prøve å reparere den før jeg kan kreve ny? Dersom selger skal rette mangelen, kan han ikke foreta mer enn to reparasjons- (avhjelps) forsøk Source: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...&ArtKey=244 Og er det 2 eller 5 års reklamasjon på PC'er? Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Slik jeg tolker det, er den tredje gangen siste mulighet. Bedre rettigheter enn krav på nytt produkt får du ikke. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Dette stemmer ikke. Loven er kjempeklar på dette! Og datakjeden tar feil. For det første er det 2 forsøk man har for å reparere, for det andre har man krav på pengene igjen, ikke ny PC. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Videre står det: § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Altså har du krav på pengene tilbake fra datakjeden nå, de har IKKE et forsøk til. Ta turen til datakjeden med denne lovteksten og si at du vil ha igjen pengene. Ikke ny pc. Bruk så pengene på å kjøpe deg en bedre maskin Endret 27. februar 2009 av Alastor Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Ok, så jeg har altså ikke de rettighetene denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?s=hardwa...howtopic=535176 sier jeg har? - Selger har to forsøk på å utbedre feilen. Dersom feilen da ikke er utbedret har du rett til å heve kjøpet, samt renter fra reklamasjonsdato. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Tusen takk Alastor, jeg ønsker ikke å være en drittsekk, men jeg er ganske dritt lei nå, er klar over at dette ikke er datakjeden's feil, de sier hvertfall det at de sender den til Acer support og ja.. Men uansett kommer jeg til å ringe dem på forhånd i morgen og si hva jeg ønsker, også går jeg ned etterpå. Men forstod jeg deg rett ved at når jeg hever kjøpet får jeg altså alle pengene tilbake eller? PC'n kostet 11.000 når jeg kjøpte den. Edit: Btw jeg måtte jo bare godta at de sendte den inn igjen en 3 gang siden han sa at jeg ikke kunne gjøre noe enn å få en ny pc hvis de ikke klarte det etter den 3. gangen. Dette har vel ikke noe å si at de har sendt den inn til reparasjon igjen? Endret 27. februar 2009 av Kapli Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Du får tilbake alle pengene, minus bruksfradrag, pluss renter fra kjøpsdato. Om man skal være 100% korrekt. Men denne summen ender svært ofte opp til å være ca lik, så vanligvis gir en butikk bare alle pengene igjen. MEN - kan love deg at de vil bruke tid, forsøke å få gitt deg en ny pc istedenfor pengene igjen osv. Så lureste er å ta med lovparagrafene, smile og være hyggelig og fortelle at du ønsker pengene tilbake, og ingenting annet. At de har sendt den inn til rep har ikke noe å si for dette etter hva jeg kan se, du har jo blitt feilinformert. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Ok, tusen takk for hjelpen Men hvilken lov er det de paragrafene er i ? Kan jeg printe de ut eller noe? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg har akkurat sitert de, men du kan jo gå inn her og se selv: http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html Alt står under kapitlet "Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden". I tillegg kan du jo lese litt i "fellesbestemmelser om heving". Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Kom akkurat hjem etter å ha vært en tur på datakjeden. Snakket med dem og de mente det var 3 ganger, så viste jeg utskriften av loven og de ga seg. Han jeg snakket med sa at han måtte snakke med de som holdt på med dette her, han prøvde flere ganger å få meg til å få en ny pc, men jeg sa jeg ville heve kjøpet. Han sa at jeg ikke kom til å få tilbake den fulle prisen, så sa jeg det med minus bruksfradrag og pluss renter. Han sa jeg skulle få en melding når de hadde funnet ut hvor mye penger jeg skulle få. Så jeg lurer på hva er bruksfradraget og hvor mye vil jeg få i renter? Pc'n ble kjøpt 28/08/2007 klokken 14:11. Den kostet 10.990kr. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Kom akkurat hjem etter å ha vært en tur på datakjeden. Snakket med dem og de mente det var 3 ganger, så viste jeg utskriften av loven og de ga seg. Han jeg snakket med sa at han måtte snakke med de som holdt på med dette her, han prøvde flere ganger å få meg til å få en ny pc, men jeg sa jeg ville heve kjøpet. Han sa at jeg ikke kom til å få tilbake den fulle prisen, så sa jeg det med minus bruksfradrag og pluss renter. Han sa jeg skulle få en melding når de hadde funnet ut hvor mye penger jeg skulle få.Så jeg lurer på hva er bruksfradraget og hvor mye vil jeg få i renter? Pc'n ble kjøpt 28/08/2007 klokken 14:11. Den kostet 10.990kr. Bruksfradraget skal beregnes ut i fra produktets levetid. Det er vanlig å bruke fem år som regel på dette. Det vil si at du skal trekkes for 183 kr for hver måned du har hatt maskinen. Dette utgjør i ditt tilfelle 3297 kr. Du har da krav på forsinkelsesrente på hele kjøpssummen fra kjøpsdato, noe som utjgør 1985 kroner. Du sitter da igjen med 9678 kr. Endret 28. februar 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Og 9678kr er helt klart mye bedre enn at de gir meg en ny PC ikke sant? Hvis de gir meg en ny PC så skal vel den være ca. lik den jeg hadde, og den er vel ikke vært mer en 5-6k i dag tror jeg. Intel T7300 2ghz Nvidia 8600GT 256mb 2gb ram 160gb hdd Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Med tanke på at de må gi deg en maskin med lik eller bedre spesifikasjoner, så vil jeg tro at en ny maskin vil koste rundt 7000 kroner. De må ta hensyn til at du hadde en god prosessor og GPU. Det er allikevel mindre enn det du har krav på å få utbetalt. Valget er ditt. Om du syntes de har ryddet opp, og vist seg innstilt på å beholde deg som kunde så burde du kanskje ta tilbudet. Synts du de fortsatt gir deg dårlig behandling, og ikke er villig til å beholde deg som kunde burde du handle et annet sted. Det er ikke sikkert de med vilje ønsket å være vanskelige, men det kan godt hende at de virkelig trodde loven var slik. Selvfølgelig burde man kunne si at de burde kjenne lovverket for bransjen de driver i, men på en annen side er vi bare mennesker. Nå har ingen av oss på forumet vært fysisk med deg til butikk når du har diskutert, så igjen vil jeg si at det burde være totalintrykket av opplevelsen din som burde avgjøre om du fortsatt ønsker å handle der. Endret 28. februar 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Vil bare bekrefte at regnestykket til nuffern er riktig. Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Har hørt fra venner som også har hatt problemer med datakjeden og reparasjon av PC. Jeg vet jo at det bare er datakjeden som sender PC'n til de som reparerer den, men jeg er ganske fed up av at de som reparerte den 2 ganger har sagt at de har gjort noe og sagt "Testet OK", men det er umulig at det har engang skrudd på PC'n når problemet merker du med en gang, den skrur seg ikke på.. Er også litt skuffet over at jeg stod der på fredag og de ville sende den en tredje gang på reparasjon, jeg spurte flere ganger klart og tydelig om det var ingenting jeg kunne gjøre etter andre gang, men nei etter tredje gang kunne jeg få ny PC sa de. Dette er grunnen til at jeg helst vil bare komme meg så best som mulig ut av dette. Og ut i fra hvor mye jeg vil sitte igjen med å heve kjøpet i forhold til hva slags PC jeg vil få så tror jeg å heve er det beste jeg kan gjøre. Det var synd jeg ikke fikk ut papirer på det med bruksfradrag og forsinkelsesrenter når jeg var der i stad, men hvis de kommer med feil beløp når de kontakter meg igjen så kommer jeg til å referere til dette. Igjen, tusen takk for all hjelpen Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Vil bare bekrefte at regnestykket til nuffern er riktig. Jeg spør av nysgjerrighet, man kan da ikke regne med at man har fått "vesentlig nytte" av varen de 2 gangene den har vært på reparasjon, og jeg mener derfor at han burde kunne kreve 2 måneder uten bruksfradrag, men med renter. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Godt poeng det, de månedene maskinen har vært på service har ikke trådstarter hatt nytte av den selvfølgelig, enig der. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Det kan man sikkert, Mixy. Om det hjelper saken ytterligere å mase om et par hundre kroner ekstra er en annen sak. Trådstarter får en god deal slik det er beskrevet. Personlig ville jeg ha holdt det så enkelt som mulig. Med mindre selger er ute etter å gjøre det vanskeligst mulig for deg. Da hadde jeg krevd å få betalt for disse to månedene også. Edit: Man kan legge det frem slik at selger skjønner at du forstår hva du snakker om. Si at hvis de løser det med en gang så skal du bare ha tilbake 9678 kr. Hvis ikke går du for 10 044 kr. Det burde være med på å sette fart på sakene. Endret 28. februar 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
Kapli Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 De har bare hatt den på reparasjon i 1måndte og 1 uke, ikke 2 måndter. Så det blir egentlig 9.900kr men uansett så får jeg se først hva de sier. Tenker å ha med meg lovene osv neste gang også så jeg bare lurer på hvor du fant hvor mye bruksfradraget skulle være på, googlet men fant bare ting om kjøretøy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå