Gå til innhold

DDR2 eller DDR3-minne til ny PC?

Shoo

Anbefalte innlegg

Gainward 4850 GS har en stor og etter mitt øre ganske så stillegående kjøler.

Nei - AMD Phenom yter best med PC8500 (1066mhz), men forskjellen er ikke stor da, det jeg mener er at det er bedre med PC6400 CL4/5 brikker enn PC8500 CL6/7 som blant annet Corsair har på sine billigste sett - CL står for CAS Latency og dess lavere tall dess bedre.

Det ideelle for Phenom er PC8500 CL5 eller raskere, raskere er ikke lett å få tak i i PC8500 hastighet og i tilfelle til en fantasipris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner, skjønner. Men hvilken brikker mener du at jeg skal/bør gå for da..? Har så langt vært innom Mushkin og nevnte OCZ, men ingen av de brikkene er det som er optimalt i forhold til resten av PC-delene, eller..? Hva syns du om oppsettet? Ser det greit ut, mener du? Med unntak av RAM-brikken da, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Hva mener du settet uten vifte, egentlig? Tenkte du på vifta til skjermkortet, eller? Er litt forvirret på den der. Hehe.

Og hvilken brikker er de du nevner da..? Finner ikke de i prisguiden.

"Helt greit" eller helt greit som i "så absolutt godkjent" og "bra"..? :D

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=360396

Du får det samme settet med vifte (til minnet altså).

Helt greit, jeg har både Phenom II og flere Intel systemer, og selv om ytelsen til Phenom II er nesten på høyde med Intel Core2Q nå så henger det en del igjen på hovedkort - på Intel siden kan du velge blant flere P45 hovedkort rett i overkant av 1000 kroner og det vil være tilnærmet perfekt på alle måter - sånn er det ikke i AMD leiren enda, men kortet du har valgt duger greit.

Egentlig er det bare hovedkort med 790FX+SB750 chipset som jeg vil kalle så absolutt godkjent, for eks:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=366709

Men det er dyrt, og Gigabyte 790GX kortet du har valgt er bra nok for de fleste.

Lenke til kommentar

Skjønner. Takker for forklaringen.

Menneh... hvis du hadde anbefalt meg et godt Intel-system, hvilken oppsett hadde jeg havnet på da, mon tro? Hadde du gadd å mekke en oppsett, bare så jeg får vurdert det? Vil det oppsettet isåfall yte bedre enn det jeg har valgt til nå, eller? Og da må jeg vel kanskje gå for DDR3-minne, eller..? Men ja, vis meg et oppsett hvis du gidder og kan, bare så jeg får sett/vurdert det. Hadde vært kjekt å ha på phII og Intel-system å velge mellom. Forstår jo at det blir en god del dyrere enn det jeg har valg til nå, men allikevel...

Og det hovedkortet der så jo meget bra ut. Kanskje jeg heller går for det, eller..? Og den trenger jeg vel ikke å flashe BIOS'en på hvis jeg evt. går for phII 940?

Lenke til kommentar

Du må nok flashe bios på de fleste AM2+ hovedkort først ja.

Er bare Intel Core i7 som trenger DDR3, bytt ut hovedkort og cpu med ett Asus P5Q-Pro, en Intel Q8200 eller raskere ettersom lommeboka sier ;-) og du har et bra Intel oppsett - ellers samme komponenter, men det er greit å støtte AMD også, Phenom II er slettes ikke en dårlig prosessor.

Lenke til kommentar

Hehe. Såppas... Huff. Frister ikke med det...

Hva syns du om det her oppsettet da? Der har du det du ba om... Eller skal jeg kanskje velge enda bedre CPU, mener du? Har enda et par hundringser å gå på... Kanskje heller skulle valgt i7, eller..? Men da må jeg vel bytte RAM og sånt, mhm?

Hvordan er den handlekurven i forhold til tidligere handlekurv når det er snakk om ytelse og stillhet? Noe bedre, eller?

Lenke til kommentar

Den kurven er bra, minnet duger i massevis - du tjener nesten null og niks på raskere minne til Intel Core2/Quad.

Men - å flashe bios på moderne hovedkort er skremmende enkelt, du kan gjøre det fra eksisterende bios, men du må ha en eldre AM2 CPU først, da du sannsynligvis ikke får startet med Phenom II før du har flashet med ny bios.

Her er noen aktuelle AM2+ kort du ikke trenger å flashe først:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=427375

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=434393

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=431469

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Skjønner. Menneh... hvilken oppsett er det jeg bør gå for? Det Intel-oppsettet så jo meget bra ut til en god pris OG jeg trenger vel ikke engang å flashe BIOS på hovedkortet i det oppsettet, eller hva? Hva med CPU'en? Er den godkjent eller skal jeg gå for bedre eller i7, kanskje?

Må si at det frister mest med Intel-oppsett nå, ja... Hvordan er ytelsen i de to handlekurvene? Er det vesentlig forskjell, syns du?

Lenke til kommentar

Intel Core2/quad (Q9xxx serien) yter litt bedre enn Phenom II ved samme frekvens, så det vil bli ganske lik ytelse, begge systemene klokker bra, men Intel som regel best. Du trenger ikke dyrere CPU.

Intel Core i7 vil bli ganske mye dyrere, der må du nesten kjøre trippelkanal minne for best ytelse, da trenger du enten 3x1gb DDR3 kit eller helst 3x2gb DDR3 kit, hovedkortene er også en del dyrere.

Lenke til kommentar

Skjønner. Men da ser det vel ut som om jeg går for Intel-oppsettet da. Jeg trenger heller ikke å flashe P5Q Pro-kortet, sant? Og DDR2-minnet som jeg har listet opp (OCZ) duger ypperlig til oppsettet, ja? Skal forreten kjøre vanlig x32 WinXP... vil det "ødelegge" systemet, tror du? CPU'en er vel den beste i klassen, sant? Fant iallefall ingen dyrere og høyere modell i samme serie... Men ja, prisen på alt ser jo ypperlig ut. Ser ut som om jeg har fått en god skjermkort også i Gainward'n.

Så ja, er det noe mer du ville lagt til i dette oppsettet, kanskje?

Lenke til kommentar

Haha. Steike pannekake, altså! 13000kr for bare CPU'en... :D Nei, da ble det Q9550 på meg. Bedre valg det enn Q9400, sant?

Hva med dette oppsettet da? NÅ er alt klart vel, sant? Alt matcher med alt, mhm?

- Minne er DDR2 og i akseptabel størrelse

- God kjøling + stillegående skjermkort i Gainward 4850 1GB

- Sterk CPU

- God kabinett

- Bra med strømforsyning

- Hovedkort som ikke trengs å flashes

- Knall pris på en GOD PC

Sant?

Forresten... jeg har bestemt å kjøre x32 OS da det er for mange...hmm..mangler i x64 WinXP... Hvordan vil PC'en min fungere da, tror du?

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Orginal kjøleren til Intel funker bra for korte perioder, dessverre er svakhetene etter hva jeg har hørt lagrene i viften som begynner å støye over tid, men det VERSTE punktet er festene på 775.

Push pin konseptet er noe rakkel i min mening og du kommer til å serve en masse bannskap før du får kjøleren på plass og fundering om den er i kontakt med kjernen.

Min orginal kjøler sitter på 780i hovedkortet mitt (Søppel og søppel hører sammen) men i min vanlige rigg er den bannlyst samme hva som skjer.

For mye knot ved installasjon og at den har en stygg tendens til å poppe ut over tid.

Sats helst på en kjøler med bakplate og fjærbelastede skruer.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Jaha...

Så den kjøleren Ulven linket til, hvordan er den da? Tror du at den vil være bra nok, kanskje? Hvis ikke, hvilken kjøler skal jeg da gå for som er lett å koble på..? Hva mener dere?

Ulven, skjønner. Hmm... mener du at Q9550 er verdt de ekstra 200kr den koster i forhold til Q9450 eller bør jeg gå for Q9550?

Lenke til kommentar

Den kjøleren bruker også pushpins - men funker mye bedre enn org kjøleren da den bruker en egen festebrakett.

Gå for Q9550

Edit: Festebrakketten skrus fast på kjøleren - det er mye enklere å få klikket klipsene riktig på plass enn med org. kjøler.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...