Gå til innhold

Flink selger fra Telenor bredbånd & IP-telefon - noen store ulemper jeg bør vite om?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp avsluttet en samtale med en flink selger fra Telenor. I øyeblikket har jeg SDSL-bredbånd med 2 mbit opp og ned, og Telio bredbåndtelefon. Men ved å bli helkunde (jeg har allerede mobilene i Telenor og er godt fornøyd med det, særlig siden vi har Fri Familie og bruker 90 % av mobiltiden til å ringe hverandre, og det er god E-postvarsling som SMS) vil jeg betale rundt 150 kroner mindre i måneden. Dette er da med helt gratis telefoner til Europa og USA. Og det er stort sett der jeg ringer. Det er jo dessuten kjekt å ha fasttelefonen som en del av Fri Familie.

Hastigheten var ifølge selgeren 12 mbit ned (tror jeg, det fløy en del tall forbi der...) og 800 kbit opp. Jeg ba ham garantere at iallfall opplastingshastigheten var så høy i virkeligheten, og det sa han (ut fra hvor jeg bor i forhold til sentralen). Jeg trenger det fordi jeg også laster opp en del filer i jobben, og fordi jeg kjenner til problemene det skaper for IP-telefoner hvis opplastingen er på grensen til å være for knapp fordi noen gjør noe annet på nettet mens det ringes.

Jeg spurte også om nedlastingsbegrensning, og han sa at det ikke var aktuelt, iallfall ikke i overskuelig framtid. Garantert ikke på de neste to årene. Jeg kan ikke ha det, for jeg laster ned mellom én og to gig per dag bare i jobben! I tillegg kommer to unger med langt fremskreden YouTubeomani... Den ene er i tillegg nettopp blitt tenåring, og da risikerer man alltids at de roter seg inn i ting de ikke bør (torrents, Limewire osv). Så jeg spurte om policyen på å gi ut navnet bak en IP-addresse. Først snakket han om at IP-addressene endrer seg stadig (altså dynamisk IP, ikke statisk, som jeg har nå), men etter hvert sa han på direkte spørsmål at Telenor ikke ville gi ut IP-addresser uten rettslig kjennelse.

Men jeg er alltid mistenksom. Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det som regel for godt til å være sant. Er det mulig at jeg for en lavere pris kan få et bedre tilbud, eller er det noe jeg ikke er klar over her?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forsjellen på linjene er ganske stor. det vil nok være en fordel for deg med en shdsl linje siden opp å ned går paralelt. i en adsl linje som du får nå vil du bruke av opp å ned samtidig siden den er asymetrisk.

altså bruker du max opp vil du få tilnermet null ned og motsatt.

adsl linjer er ikke så veldig funksjonell når det er mange maskiner på nette med torents og lingnende.

prøvde dette for en del tid tilbake å anbefaler det ikke.

ville gjerne ha flyttet over på fiber elle shdsl linje selv nettopp pga at laster du opp blir tilogmed web lesing et problem lang lasting osv.

iptelefon har jeg også men har enda ikke merket noen problemer på en 5000/400 linje adsl.

edit: mitt forslag er å beholde shdsl linja fra telio å kun flytte over iptelefoni. telenor gir kun shdsl til bedriftskunder.

da har du jo fordelen med fri familie å den beste linja.

Endret av Kolvrick
Lenke til kommentar

Takk for tipset! Problemer er at jeg ikke kan få mer enn 2 mbits ned på min nåværende leverandør. Og jeg bruker faktisk ikke opp og ned så mye samtidig. Jeg kjører nedlastinger på formiddagen og opplastinger på ettermiddagen, mot sluten av arbeidsdagen. Det vil heller aldri ikke være mange maskiner på nett med torrents. Det vil begrense seg til den ene maskinen min sønn har, for jeg regner med at han snart vil rote seg borti den "yo-ho-ho og ei flaske med rom"-siden som er så omtalt for tiden. Så hvordan tror du det vil funke med én torrentmaskin, to som ser YouTube og ellers vanlig surfing? Mine nedlastinger foregår jo stort sett når pøblene er på skolen.

Lenke til kommentar

var borte litt jeg men ser du har fått svar.

du må nok dele på 8 for å få tallene du vil få i windows ja.

bruker du 50 opp så vil du bremse til 750 ned noe som likavel er høyere en d du hadde.

er opp som er den store bremsen din men d er det altid med adsl linjer.

selv bruker jeg vuze til torent å opplever minimalt tap. selv ved maks opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...