Hellemyr Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hei Har planer om å kjøpe en bil uten skilter, og kjøre den hjem på prøveskilter. Kan jeg få tak i og ta med meg prøveskiltene når jeg skal kjøpe bilen, eller må nåværendes eier fixe skilter. Og hvordan funker det med forsikring, serlig om bilen skal bli kjøpt og kjørt hjem på en søndag som den kansje skal? Ettersom alt av forsikringsselskaper ikke er tilgjengelig da. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Det er forsikring i prøveskiltordningen. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Så det følger med en forsikrig til skiltene som jeg betaler 250kr for? Hvilken type forsikring er dette, ansvar? Og kan jeg som skal kjøpe bilen skaffe skilter? Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Forsikringen i prøveskiltene er ansvarsforsikring. Dekker dermed skade på andres kjøretøy og personskader. Det vanlige er at kjøperen (deg) skaffer prøveskiltene. Du vil sannsynligvis få spørsmål om hvor du har tenkt å kjøre. Skiltene (og dermed forsikringen) gjelder da fra startsted til stoppsted. Dette er såkalte "flytte-/transportskilter". Du kan normalt ikke ha med passasjerer ved flytting av bil. Skulle du senere fikse litt på bilen og trenge prøveskilter for å teste at ting fungerer før du registrerer bilen, kan du kjøpe prøveskilter der du binder deg til å kjøre innenfor et visst område. Da kan du ha med passasjer hvis testingen krever det for å bli utført skikkelig. Flytteskilter og prøveskilter ser helt like ut, men hensikten med kjøringen avgjør hva som normalt sett er lovlig. Da jeg skule flytte en bil fra Telemark til Stavanger for et par år siden fikk jeg ha med passasjer, da det på forhånd ble avtalt med trafikkstasjonen. Det ble skrevet ned i papirene som trafikkstasjonen beholdt da jeg fikk prøveskiltene (det ble kanskje litt vel mye testkjøring med full bil før den ble registrert, men måtte jo sjekke at bilen holdt ) Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Få reg.nr på bilen, og reis til nærmeste trafikkstasjon og lån prøveskilt du, er ikke værre en det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå