Gå til innhold

Lite problem med HDMI kabel på ps3

Anbefalte innlegg

Jeg har nok ganske mye lenger fartstid i hjemmekinomiljøet enn det du har.

Og på hvilket grunnlag baserer du en slik uttalelse på? Det kan godt hende du tar feil eller at du har rett, men det er ikke det som er poenget her: Poenget er at du kommer med en slik påstand uten å kjenne til de faktiske forhold. Det blir omtrent som å skyte først og spørre etterpå. Jeg synes du heller bør forholde deg til argumentene mine og det jeg skriver.

Jeg har alltid hatt et motto, når det gjelder testing av lyd og bilde. noe jeg har lang erfaring med: Det man leser i tester, er overhodet ikke viktig i forhold til det man selv opplever.

Da synes jeg du bør revurdere mottoet ditt, fordi hva man selv opplever gir ikke nødvendigvis noe fasitsvar på hvordan ting fungerer generelt sett. Det kan være mange grunner til at ting fungerer eller ikke fungerer i akkurat ditt oppsett. For å kunne uttale seg på mer generelt grunnlag må man ta hensyn til erfaringer fra andre brukere (jeg snakker da både om skribenter i fagblader og andre entusiaster).

Dette har jeg også påpekt tidligere. Husk at mange av de som tester utstyr i fagblader har mange års erfaring og har bedre forutsetninger enn folk flest til å vurdere og sammenligne utstyr. Det er tross alt ikke hvem som helst som har ressurser, tid og penger til å kjøre en formell test av HDMI-kabler. Dessuten hender det ofte at rapporterte feil eller mangler ved et produkt skyldes feil hos mindre erfarne brukere enn faktiske feil ved selve produktet (folk gidder ikke lese manualen, manglende kunnskaper, osv.).

Erfaringer fra entusiaster og andre erfarne brukere er også viktig her, siden slike brukere kan gi vurderinger og tilbakemeldinger omkring produkter over lengre tid (i fagblader har de tross alt begrenset med tid).

Når det er sagt så er jeg enig i at fagblader ikke skal følges slavisk: Derfor kan det lønne seg å kryss-sammenligne vurderinger fra flere blader eller andre eiere før man velger å kikke nærmere på et bestemt produkt (fagblader er ikke alltid enige). Og selv om fagblader har annonseinntekter å tenke på, så betyr ikke det at bladene lyver bare for å tilfredsstille annonsørene, slik du hevder. Et slikt blad vil nemlig etterhvert få et frynsete rykte. Et blad kan ha visse preferanser for et bestemt merke, ja, men nå er det slik at en viss subjektivitet er involvert i testing av A/V-utstyr.

Du snakket forresten om at du hadde lang fartstid i hjemmekinomiljøet: Da burde du visst at Audioholics som jeg linket til er en av de mest anerkjente A/V-sidene på nettet. De er langt mer grundige i sine tester enn det som er typisk for f.eks. norske fagblader, og skribentene der er ofte involvert med leserne i diskusjonsforumene der. Jeg kan love deg at dersom de drev med løgner i forhold til testing av utstyr, så ville de hørt det ganske raskt.

Jeg tror ikke du vil finne mange eksempler fra virkeligheten som støtter dine ville teorier.

Dette er ikke 'ville' teorier. Jeg snakker om praktiske forhold og jeg har linket til en omfattende test. Hva er det som er så vanskelig å forstå her?

Og selv om det skulle være noe som helst hold i dine påstander, så er min påstand et en slik påvirkning ikke vil ha noen betydning overhodet

Du kan like gjerne påstå at månen er flat til du blir rosa i ansiktet, fordi jeg har vist deg at det i praksis kan ha noe å si på flere områder.

Jeg gir deg herved en utfordring dersom du er seriøs: Kjøp en kabel på clas, test den og fortell meg hva du ser med dine øyne, så skal jeg tro på deg.

Så hvis jeg forteller deg at Clas-kabelen sviktet så er du plutselig overbevist, men du lar deg altså ikke overbevise av testen jeg linket til? Ser du ikke at det du skriver her til og med strider mot det du har sagt tidligere? Plutselig forkaster du nemlig dine egne erfaringer som du har sverget til hele tiden.

Det viser dessuten riktigheten ved det jeg har sagt tidligere: At man ikke kan generalisere en konklusjon uten videre når andre sitter inne med motstridende erfaringer. Det positive med uttalelsen din er imidlertid at du stiller deg åpen for at du kan ta feil, og at du synes min vurdering teller mer enn din :)

Når det gjelder kabelen, så har jeg allerede forklart deg at jeg har hatt mange kabler opp igjennom årene og at mine synspunkter er basert på egen erfaring sammen med tester i fagblader og tilbakemeldinger fra andre brukere. Billigkabler har en tendens til å svikte oftere (mekanisk/konstruksjonsmessig kvalitet) enn dyrere. De innfrir heller ikke de tekniske kravene like ofte (eller i det hele tatt) på grunn av manglende kvalitetskontroll (som igjen påvirker påliteligheten og robustheten). Akkurat dette bør ikke komme som noe sjokk. Jeg sier heller ikke at billigst alltid er dårligst, eller at dyrest alltid er best. Jeg sier bare at det kan være forskjell på HDMI-kabler, spesielt ved større lengder, og at det ikke nødvendigvis er slik at man enten har et bilde eller en svart skjem, slik du påstår.

Nå har jeg brukt nok tid på denne diskusjonen. Jeg har ikke inntrykk av at vi kommer noen vei med denne diskusjonen uansett, og da er det bedre å bare la den ligge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var veldig mange ord for å forsvare at du ikke tar en enkel utfordring, nemlig å teste dette i virkeligheten.

Frykt ikke, for du er ikke den første som har kommet med urimelige påstander, for å så forsvinne med halen mellom bena, når jeg ber om en test i virkeligheten, eller en shootout. Dersom du er i Bergen, så ordner vi dette lett. Holder du til på østlandet så kan det fikses også.

Skal gi deg rett i en liten ting, og det er at det kan være forskjell på kabler som ikke er digitale. I tillegg har jeg ingenting imot kabler som tar seg godt ut.

Men å påstå at det er forskjell på HDMI kabler, den er jeg ikke med på. Jeg vil aldri ta en påstand i et blad for noe annet enn veiledende. Når du ikke vil forholde deg til virkeligheten, da har en av oss et problem.

Endret av Vertigo500
Lenke til kommentar

Må bare legge til dette:

Dersom det blir en shootout, så må det være SYNLIGE forskjeller, ikke noe man har lest, eller hørt. Det holder ikke at "atomene er positivt ladet, og dermed snur molekylene opp ned", eksempelvis.

At kablene tar seg godt ut, og andre kosmetiske forskjeller, som ikke virker inn på bildet, teller heller ikke. Det er kjekt å ha, men ikke relevant for denne testen.

Lenke til kommentar
Det var veldig mange ord for å forsvare at du ikke tar en enkel utfordring, nemlig å teste dette i virkeligheten. ...

Du kaster bort tiden. Du synes kanskje det siste innlegget mitt var langt (det dreide seg faktisk om langt mer enn bare 'utfordringen' din), men det var et siste forsøk på å mate deg med teskje. Det hjalp tydeligvis ikke...

Du fortsetter å sno deg unna argumentene mine mens du fremdeles hevder at jeg farer med usannheter når jeg sier at jeg har observert forskjeller på HDMI-kabler opp igjennom årene (hvorfor skal jeg kjøpe en Clas-kabel for å 'tilfredsstille' deg, når jeg allerede vet av tidligere erfaring at det kan være forskjeller på kabler? En kan jo lure på hvor mye erfaring du egentlig har med A/V-komponenter generelt sett når du tror at en enkelt komponent gir deg et fasitsvar). Jeg har til og med henvist til en formell test, for å vise at påstandene mine har rot i virkeligheten.

Jeg for min del setter strek for diskusjonen her. Jeg har ikke noe mer å tillegge, og jeg kan ikke få sagt ting klarere enn det jeg allerede har gjort.

Lenke til kommentar

Det hjelper lite med argumenter, og tester utført av blader og andre nisser, når ikke virkeligheten backer deg opp. Vær snill å ikke kom med flere tester eller teorier. Jeg har bedt om konkrete bevis. Skal du komme med mer nå, så får du ta utfordringen. Hvilken by bor du i?

Du har uttalt deg om "billig kabler", og påstår at de ikke gir et feilfritt bilde. Da får du enten bøye av for virkeligheten, eller stille opp med en test. Vi vet begge resultatet på forhånd, derfor stiller du ikke opp. Men det er helt ok, det er som sagt mange som faller av lasset, når det gjelder å sette teori ut i praksis.

Dermed er diskusjonen avsluttet og alle kan trygt kjøpe Clas kabler. Skulle de av en eller annen grunn ikke leve opp til forventningene, kan de bare leveres inn igjen. Trenger ikke kjøpe dem der, men for guds skyld ikke la dere lure til å kjøpe dyre HDMI kabler, slik som mange "eksperter" skal ha dere til å gjøre. De skal gjerne ha deg til å kjøpe kabel som er produsert på samme fabrikk som den billige, og gjerne har "gull" kontakter. Bruk hodet folkens, og prøv ut tingene selv.

Endret av Vertigo500
Lenke til kommentar
Ta dette Privat, vi er ikke spesielt intressert i om dere har tenkt å møte hverandre for å "teste kabler".

Hvorvidt du er interesset i debatten er helt irrelevant, du nemlig ikke følge med på den :)

Men som sagt, debatten er over for min del og du har rett i at debatten har sporet av litt i forhold til trådemnet (det er relevant). Det at Vertigo fortsetter å poste (resirkulerte) debattinnlegg får han dog ta på egen kappe :)

Lenke til kommentar

hvis du har lest gjennom forummet så ser du at du burde kjøpe den billigste hdmi kabelen som du finner det er en på clash olson det er ingen forsjell på kablene bare personene fordi noen personer blir runnlurt av dyre kabler som er helt like billige kabler=P

Lenke til kommentar
hvis du har lest gjennom forummet så ser du at du burde kjøpe den billigste hdmi kabelen som du finner det er en på clash olson det er ingen forsjell på kablene bare personene fordi noen personer blir runnlurt av dyre kabler som er helt like billige kabler=P

Dersom kabelen er kort har det lite å si. Men dersom du trenger en lengre kabel så er det ikke alltid like lurt å satse på den billigste kabelen du finner. Det skader heller ikke å betale litt ekstra for en kabel som skal holde en stund og som er bedre rustet for fremtidige formater. Dette har jeg forklart i detalj tidligere i denne tråden :)

(Å bruke dette forumet som referansekilde når det gjelder A/V-utstyr er forøvrig ikke noen spesielt god ide. Besøk heller en av de mange AV-forumene på nettet, der finner du entusiaster som har drevet med dette i lengre tid. Der vil du også se at folk har ulike erfaringer med HDMI-kabler av ulik lengde og i forskjellige prisklasser. Du ville vel ikke brukt et diskusjonsforum for husmødre som referanse dersom du var på utkikk etter råd omkring PS3? :) )

Lenke til kommentar
gamestop hdmi kabelen koster jo bare 199kr da, det er jo ikke ille.. Er denne kabelen bra da?? Eller funker den bra, sitter den godt i ps3èn?

Jeg har ingen Gamestop-kabel, så jeg vet ikke om den sitter godt i PS3'en, men ellers burde den duge bra. Konstruksjonskvaliteten virker også bra til prisen.

Du bør forøvrig forsikre deg om at kabelen er lang nok: Det er bedre at kabelen er litt for lang enn litt for kort. Jeg tror ikke Gamestop-kabelen er så veldig lang (kanskje 1-1,5 m). Dersom du trenger en lengre kabel må du nok se etter en annen.

EDIT: Skriveleif...

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei, jeg kjøpte akkurat en system one hdmi kabel. men jeg setter den inn i ps3'n og tv'n så er det bare lyd.

vet noen hva dette kan være? :ermm:

Hold av/på knappen "inne" i 5 (eller 10, husker ikke helt) sekunder, for å resette skjermvalg.

Da dukker det forhåpentligvis opp bilde over HDMI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...