lasse_hansen87 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hei sann.. Jeg har en Ps3, og en full HD flatskjerm, men mitt lille problem er at jeg synes hdmi kabelen sitter ganske dårlig i ps3èn. Det er en kabel til 500kr så er ikke noe galt med den, men jeg synes den lissom sitter så dårlig.. Men jeg har bilde osv på tvèn, er ikke noe galt ellers.. Bare det at jeg synes den sitter så dårlig, for når jeg plugger den inn, så kan jeg ganske enkelt dytte kabelen ifra side til side, selv når den er plugget ordentlig i... Er dette noe å bry seg om, eller er det sånn at har man bilde så er alt i orden? Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Haha, også om det er en kabel til 500,- ? Kan fortsatt være problemer med den fordet. Men over til poenget: Nei, dette er ikke noe du bør bry deg om, er det bilde og alt funker, så ser jeg ikke helt problemet. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 bilde og alt funker jeg, dvs bilde og lyd, men synes bare kabelen sitter så utrolig dårlig i ps3èn, kabelen kan lissom beveges fra side til side, selv når den er plugget ordentlig i.. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Den detter ikke ut? Kan dytte min og fra side til siden, men den sitter godt, detter ikke ut eller sitter løst i kontakten. Vet ikke hvorfor man kan dytte den fra side til side jeg :S.. ikke langt da.. men uansett Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Sant som du sier, den sitter godt, faller ikke ut eller noe sånt.. Er bare så irriterende at den kan dyttes til side og side, har lissom på følesen av at den ikke sitter godt, hehe.. Men den gjør jo det så =) Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Sant som du sier, den sitter godt, faller ikke ut eller noe sånt..Er bare så irriterende at den kan dyttes til side og side, har lissom på følesen av at den ikke sitter godt, hehe.. Men den gjør jo det så =) Det skal ikke så veldig mye kraft til for å skyve kabelen ut eller til siden. Men det er ganske normalt for HDMI-kontakter. HDMI-kontakten har vært gjenstand for kritikk nettopp på grunn av at den ikke kan festes ordentlig. Har du en lang, stiv og tung kabel kan det være problematisk å få den til å henge skikkelig fast. Jeg bruker forøvrig QED Performance-kabel i PS3 og den sitter bra nok. Det kan tenkes at kabelen du kjøpte har en kontakt som er littegrann underdimensjonert, og som gjør at den glir litt lettere ut og inn enn den burde. Men så lenge kabelen ikke sitter såpass løst at den detter ut av seg selv så 'oppfører' den seg normalt (selv om man kunne ønske at det gikk an å feste den ordentlig). Endret 3. mars 2009 av hal9k Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Selv bruker jeg også QED hdmi kabele du snakket om, kjøpte den på HIFI klubben =) Er ikke noe galt eller noe med den, bare irriter meg at den er sånn "løs" Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Selv bruker jeg også QED hdmi kabele du snakket om, kjøpte den på HIFI klubben =) Er ikke noe galt eller noe med den, bare irriter meg at den er sånn "løs" Har og har hatt mange forskjellige HDMI-kabler de siste årene, og de har alle hatt samme tendens: De sitter ikke like godt som f.eks. gode, 'trange' coax-kabler (der du må vri kontakten sakte for at den skal løsne). Men QED-kabelen sitter bra, spesielt i Sony TV'en: Der må jeg bruke mer kraft for å dra ut kabelen. Dersom du ikke opplever dropouts på grunn av sviktende kontakt, så ville jeg ikke bekymret meg altfor mye. Som nevnt tidligere så finnes det ikke noen standardisert måte å låse kontakten på (en fjærlås hadde ikke vært så dumt), og dette har irritert mange brukere. Du kan naturligvis kjøpe en ledning som du kan feste HDMI-kabelen til (like bak kontakten), slik at selve kontakten avlastes når du flytter på maskinen. Lenke til kommentar
olahe Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 hvorfor gidder dere og kjøpe dyre hdmi kabler det er bevist at de er helt like de andre kablene til 50kr og de du får med. Ville bare si det til de som brukte 500kr på hdmi kabel som jeg brukte 50kr på har fått helt likt resultat Lenke til kommentar
Vertigo500 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Det stemmer at HDMI kabler gir like bra bilde uansett, da det er digitale signaler som overføres, altså 1-tall og 0-tall. Eneste forskjellen, er at i en billig og kort kabel kan 1-tallene bli litt bøyd, men det blir rettet opp i mottakeren, så i praksis er ikke dette mulig å se med det blotte øye! Så peis på, det er bare å kjøpe Clahs kabler over en lav sko!! PS: til dere som har lagt penger ned i kabler; Ja dere har blitt lurt trill rundt. Lenke til kommentar
Runepune Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Eneste forskjellen, er at i en billig og kort kabel kan 1-tallene bli litt bøyd, men det blir rettet opp i mottakeren, så i praksis er ikke dette mulig å se med det blotte øye! Jeg håper det der var kødd og ikke alvorlig ment. Lenke til kommentar
olahe Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 det er helt alvorlig vis du har sett på tv2 hjelper deg og fbi så har eksperter testet det og ikke noe forsjell Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Fordi alle ikke er like gjerrige som dere. Lenke til kommentar
lasse_hansen87 Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Hmm, Vi er nok ikke lurt trill rundt.. Når man er ute etter ordentlig bilde og lyd, så har kabel mye å si, etter det jeg har erfart så sitter billige kabler dårligere enn de litt dyrere.. Og de billige kabelen er ikke så godt beskyttet mot støy som de dyre er. Noen av de billige fra clas olson er tilogmed ikke beskyttet mot støy i hele tatt.. Jeg har testet billige hdmi kabler føre jeg kjøpte en dyr. Og jeg vet at det skal ha noe å si. Digitale signaler taper seg de også akkurat som analoge. Og med f.eks en dårlig digital overføring blir signalet ufokusert og upresist. Da digitale signaler består av 0 og 1 som f.eks 010100010111010001011110, så kan et dårlig signal bli lest av med et par ekstra 0 og 1 tall som ikke burde være der. Og i tillegg over lengre avstander så er en dyr hdmi kabel bedre enn billig, da den billige opptar masse støy, evt fra strøm/signal kabler i nærheten Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Det stemmer at HDMI kabler gir like bra bilde uansett, da det er digitale signaler som overføres, altså 1-tall og 0-tall. Så enkelt er det nok ikke. Dette er forøvrig en påstand jeg hører ofte, men som er basert på en feilaktig og manglende forståelse for hvordan digitale signaler overføres og håndteres på. Har allerede diskutert det i denne tråden her (fra og med post 25): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1075047 EDIT: Jeg forutsetter at den som eventuelt svarer på dette innlegget har lest og forstått det jeg har skrevet i den andre tråden, slik at jeg slipper å måtte gjenta meg selv hele tiden. Endret 5. mars 2009 av hal9k Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Når HDMI kom på markedet var vel konklusjonen at flere av de dyre kablene (Monster ble spesifikt nevnt) var dårligere enn de billige. Årsaken er at det i HDMI er innbyrdes lengdeforskjell mellom de to lederene i et trådpar som er avgjørende for kvaliteten. Denne lengden er mye lettere å få lik i tynne (dvs. billige) kabler enn det er i tykke (dvs. dyre) kabler. Lenke til kommentar
Vertigo500 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 For å si det svært enkelt om HDMI: Enten har du signal eller ikke. Det er ikke snakk om kvalitetsforskjeller på signalet utover dette. En dyrere kabel kan noen ganger vært laget av "bedre materialer", så teller dette, så kjør på. Alle andre kan kjøpe den billigste typen. Ja, det er mulig å diskutere det pinlig nøyaktig tekniske, men i praksis er det ingen forskjell. Da snakker vi om de mest krevende brukere i Hi-Fi miljøet. Så glem den diskusjonen. Ja, det var en spøk med bøyde 1-tall, for å vise hvor banal denne diskusjonen er. Det eneste forbeholdet jeg tar, er på lengder OVER 10 meter, da kan man få problemer med "billig" kabel. Men dette gjelder ikke mange, og selv da er det bare å teste det ut. Har selv 10 meter av billigste merke, og det fungerer utmerket. Har prosjektor med 100" bilde, og kan love dere at jeg hadde merket om det var noe trøbbel. Har egne test DVD som bekrefer at alt er på stell. Dermed legger vi ballen død. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) For å si det svært enkelt om HDMI: Enten har du signal eller ikke. For det første: Slik er det faktisk ikke alltid (som nevnt tidligere). Du kan faktisk få forstyrrelser i bildet. Det er ikke alltid slik at du enten har bilde eller svart skjerm. Her tar du rett og slett feil. For det andre: Du har åpenbart ikke lest tråden jeg henviste til. Du gjentar faktisk mye av det samme som fyren i den andre tråden sa, og som jeg allerede har kommentert. Hvorfor skal jeg bruke tid på å svare her når du ikke engang har lest eller forstått det jeg har skrevet i den andre tråden? Har prosjektor med 100" bilde, og kan love dere at jeg hadde merket om det var noe trøbbel. Har egne test DVD som bekrefer at alt er på stell. Håper du innser hvor svakt grunnlaget ditt er når du kun baserer uttalelsene på egen erfaring (det heter forøvrig 'projektor', ikke 'prosjektor'), spesielt når disse strider mot andres erfaringer. Det kan godt hende at kabelen du bruker fungerer fint i ditt oppsett, ja, men du kan ikke trekke generelle konklusjoner utifra dette. Jeg har selv mange års erfaring med hjemmekino og diverse kabler av forskjellig kvalitet, og jeg har erfart nok (utifra egen erfaring, samt HDMI-tester i fagblader og tilbakemeldinger fra andre hjemmekinoeiere) til at jeg ikke vil si uten videre at alle HDMI-kabler er født like. EDIT: Her er forresten en omfattende test av HDMI-kabler i ulike prisklasser og lengder: http://www.audioholics.com/education/cable...ble-bench-tests Den viser bl.a. at den første påstanden din om at 'enten har du signal eller ikke' er feil (slik jeg allerede har påpekt). For lengre kabler over 5 m anbefaler de at man holder seg til produsenter som holder det de lover i forhold til oppgitte spesifikasjoner (med billigmerker kan påliteligheten variere oftere: der risikerer man oftere at man får utstyr som ikke fungerer eller yter som tiltenkt). Kvaliteten på TMDS mottakeren/senderen er også en faktor her. I testen viser det seg også at omtrent hvilken som helst HDMI-kabel gjør nytten ved kortere lengder, hvis en kun ser på evnen til å overføre et bilde (og ikke konstruksjonskvaliteten som også har å gjøre med holdbarhet og pålitelighet over tid), men dette er vi allerede enige om. Andre tester jeg har lest opp igjennom årene har stort sett kommet frem til de samme konklusjonene. Dermed legger vi ballen død. Jeg er ihvertfall enig med deg på dette punktet. Ser ingen hensikt i å fortsette en diskusjon når du ikke innser at noen av uttalelsene dine er feil, og når du overser mine argumenter. Endret 7. mars 2009 av hal9k Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Når HDMI kom på markedet var vel konklusjonen at flere av de dyre kablene (Monster ble spesifikt nevnt) var dårligere enn de billige. Denne 'konklusjonen' kjenner ikke jeg til, selv om jeg har fulgt med på utviklingen helt siden HDMI begynte å komme på markedet her til lands. Det stemmer at flere av de dyre HDMI-kablene ikke gir bedre bilde enn billigere kabler, spesielt på kortere lengder. Men det er ikke det samme som at dyre kabler generelt sett gir dårligere bilde enn billige. Årsaken er at det i HDMI er innbyrdes lengdeforskjell mellom de to lederene i et trådpar som er avgjørende for kvaliteten. Denne lengden er mye lettere å få lik i tynne (dvs. billige) kabler enn det er i tykke (dvs. dyre) kabler. Tykkelsen på kabelen har mer å gjøre med isolasjonsmaterialet og ledningen utenpå, ikke selve lederne innenfor. Ellers har jeg kommentert dette med lengden på lederne i forhold til jitterstøy i tråden jeg linket til. Lenke til kommentar
Vertigo500 Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Jeg har nok ganske mye lenger fartstid i hjemmekinomiljøet enn det du har. Jeg baserer ikke dette bare på min egen erfaring, men alle i miljøet også. Når du kommer med slike påstander som du gjør, og henviser til tester i blader som lever av annonseinntekter fra de samme kabelprodusentene, så faller det på sin egen urimelighet. Jeg har alltid hatt et motto, når det gjelder testing av lyd og bilde. noe jeg har lang erfaring med: Det man leser i tester, er overhodet ikke viktig i forhold til det man selv opplever. Og nei det er ikke bare mine egne erfaringer jeg støtter meg til. Jeg tror ikke du vil finne mange eksempler fra virkeligheten som støtter dine ville teorier. Og selv om det skulle være noe som helst hold i dine påstander, så er min påstand et en slik påvirkning ikke vil ha noen betydning overhodet, i forhold til om skjermen er kalibrert eller ikke. Når du kommer med slike påstander, så bidrar du bare enda mer til denne diskusjonen om "vodoo" innen kabler. Men folk får vel takke seg selv om de stoler på dette i forhold til å stole på seg selv. Jeg gir deg herved en utfordring dersom du er seriøs: Kjøp en kabel på clas, test den og fortell meg hva du ser med dine øyne, så skal jeg tro på deg. Inntil det, så tar jeg det du sier med en klype salt. Dette koster deg ingenting, da du kan levere tilbake kabelen, etter den er åpnet. Det blir spennende om du våger deg ut i den virkelige verden, eller om du sender enda flere linker til andre steder til nettet, som bygger opp under dine påstander. Stol litt mer på deg selv. Ja, jeg leser det meste av hi-fi blader, men jeg tar ikke det de skriver for god fisk. Husk: Det er det man ser og hører selv som teller! Endret 8. mars 2009 av Vertigo500 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå