Deneb Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Mens jeg er igang hiver jeg ut to bilder til. Er veldig nybegynner, ønsker kritikk på valg av motiv, og tips til hva jeg kunne gjort annerledes, spesielt på komposisjon (vet jeg b.la burde hatt bedre skarphet og fokus på det til venstre) Endret 27. februar 2009 av slux Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Det blir bilde av litt for mye. For mange ting å se på, det blir rotete. Bildet til venstre er som du sier uklart. Du bør bruke stativ. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Prøvde å fange den uryddige, og detaljrike sjarmen med det, men det ble nok for mye - du har rett med det. Skal gå til innkjøp av stativ snarest! Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Man behøver da ikke stativ når man skal ta bilde av et skap? ... Ikke for å være krass, men syns det er mer enn nok om man har bildestabilisator, med mindre man skal ta bilde med lang lukkertid. Disse er jeg enig i blir for rotete, og så syns jeg samtidig at de ble vel mørke for min smak. Skjønner kanskje ikke helt hva du skal vise meg med bildet, om du skjønner...? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Spørsmålet blir vel da om han har bildestablilisering tilgjengelig på utstyret han har. Selv har jeg ikke IS og tenker derfor aldri på det. Men stativ har jeg, og om jeg skulle tatt bilde av et skap ville jeg brukt det. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Takk for svar! Har ikke noe bildestabilisering som jeg vet om, kameraet er Nikon D40 med standardobjektivet. Lukkertiden lå på 1/25 , mens iso var 200 og blenderåpningen var på f/3.8 på bildet til venstre, mens på bildet til høyre var lukkertiden 1/10, iso fremdeles 200 og blenderåpning f/4.2 Prøvde vel egentlig ikke å formidle noe særlig med bildet, ville prøve ut "Apperture priority" og "Shutter priority" på kameraet mitt som jeg sier i min andre BK tråd, i tillegg til at verktøyskapet med alle detljene og fillene rundt fanget meg - dette er hjertet av verkstedet. Takker igjen for svar! PS: Som du ser hvor uskarpt og dårlig bildet til høyre er trenger jeg nok stativ for å få ro til å fokusere og til å holde stille kameraet. Endret 28. februar 2009 av slux Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå