Bludd Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 1. Nå skal kjølepasta ha en innkjøringsperiode før optimal effekt opstår. Noctua sier at deres ikke trenger det. http://www.noctua.at/main.php?show=product...d=13&lng=en Lenke til kommentar
Reacer Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Tilsynelatende en bra teknisk gjennomført test. Man akk så man kan la seg forlede og lure. Testpersonen sier jo selv at mengde påført pasta er helt avgjørende for testresultatet. Ikke for mye og ikke for lite. Dersom man ikke har brukt nøyaktig like mengder pasta i mikro-ml så vil variasjonen være deretter. Når man påfører pasta manuelt uten nøyaktig ml-kontroll kan man garantert forvente en variasjon på minimum 10 %. Dette utgjør ca. 3 grader. Her har man en variasjon på 2,3 grader mellom dårligste og beste resultat. Konklusjonen er derfor helt feil. Konklusjonen burde vært: Bruk hvilken som helst av disse pastaene men vær oppmerksom på mengden du påfører. Håper på mer seriøse tester i Hardware-nettverket i framtiden. At man kan glemme den mest sentrale feilkilde som man faktisk selv omtaler. Ganske utrolig. :-( Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg kan nesten ikke tro hva jeg leser, er overklokking.no tilbake ? Lenke til kommentar
a_sondre Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Bra test! morro med litt oc relatert stoff Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 I tillegg bør man føre opp hvilke resulater man får på hver av test-gjennomkjøringene, slik at leseren får se variasjonen og kan gjøre sine vurderinger i forhold til det. Snittet bør så bli brukt som det "endelige" resultatet. Helst bør man ha flere gjennomkjøringer, men jeg forstår at det kan være vanskelig å gjennomføre i praksis. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hvor er det best og oppbevare pastaen? Jeg kjøpte faktisk Nocthua sist, morrsomt. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Tilsynelatende en bra teknisk gjennomført test. Man akk så man kan la seg forlede og lure. Testpersonen sier jo selv at mengde påført pasta er helt avgjørende for testresultatet. Ikke for mye og ikke for lite. Dersom man ikke har brukt nøyaktig like mengder pasta i mikro-ml så vil variasjonen være deretter.Når man påfører pasta manuelt uten nøyaktig ml-kontroll kan man garantert forvente en variasjon på minimum 10 %. Dette utgjør ca. 3 grader. Her har man en variasjon på 2,3 grader mellom dårligste og beste resultat. Konklusjonen er derfor helt feil. Konklusjonen burde vært: Bruk hvilken som helst av disse pastaene men vær oppmerksom på mengden du påfører. Håper på mer seriøse tester i Hardware-nettverket i framtiden. At man kan glemme den mest sentrale feilkilde som man faktisk selv omtaler. Ganske utrolig. :-( Du har et godt poeng der. Skummel feilkilde det der. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Dette var interessant. Av en for god gammel vane så har jeg brukt Artic Silver. Men så har jeg jaggu meg liggende et par tuber av Noctuaen etter et par kjøp av cpu av samme selskap. Siden pasta som følger med er en stor tube, så blir faktisk cpu viftene deres billigere når pastaen også er så god som den er. Jeg trodde dette var mer en standard pasta som de fleste leverer. Så feil kan man altså ta. Men da viser det at Noctua er nok en gang en kvalitetsprodusent. Da skal ikke jeg lenger hive bort penger på ekstra Artic Silver når likevel har mer en nok med Noctua og kjøper deres vifter og cpu kjølere. Lenke til kommentar
intelli-musa Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Har den IC Diamond selv. Aldri prøvd noe annet enn den untatt standardpasta på standardkjøler. På deres sider står det at du skal plassere en liten ert midt på cpuen og så skal du presse lett med kjøleren slik at pastaen skal fordele seg selv. Tror det ble et ganske bra resultat. Er enige med flere her, godt å se litt ordentlig stoff fra gamle oc-gjengen. Håper på flere slike artikler i framtiden. Det jeg kanskje savnet var å kanskje prøve med 120 watt i tillegg til 90 watt som dere testet, har ikke så mye peiling, så vet ikke om det hadde vært noe forskjellig. Ellers likte jeg den korte guiden om hvordan du renser en cpu-kjerne, nå vet jeg hvordan jeg gjør det skikkeli. Og til dere som har peiling, lønner det seg å fjerne standardpastaen som er på min Twin Turbo og legge på IC Diamond før jeg monterer kjøleren på mitt HD4870? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Er det noen som vet hvordan industriell kjølepasta måler seg mot disse komersielle typene? F.eks. de typene som elfa forhandler. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 En god gammeldags test Nytet hele testen. Det står at den andre runden var for verifisering, men det står ikke om man fikk akkurat samme resultat den andre runden eller ikke. Skal vi bare anta at det var likt? Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Gøy med en sikkerlig test Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Flott artikkel! Fortsett med dette Dog synes jeg du kunne skrevet innkjøringstiden på alle pastaene, samt hatt med kommentarer om hvordan de er å føre på jevnt og fint. Det har mye å si hvor lett den er å føre på godt. Personlig er jeg mye mer nøye med påføringen, helt sikkert unødvendig fra min side. Synd dere ikke fikk tatt med Thermalright CF2 som pleier å følge med deres toppkjølere. Spent på hvordan den egentlig er da den er noe drit å påføre. Endret 27. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
space17 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Moro men slike tester, men ikke når det er feil i dem. Groveste i denne testen er slik som flere påpeker her påføringsmetoden. På generelt grunnlag er det 2 ting som er viktige for god varmeleding mellom CPU og kjøleribbe: 1 Den viktigste: Minst mulige luftbobler mellom flatene etter motering. Dette gjøres lettes med påføring av en luftfri klump i midten som ved sammenpressing vil klemme ut all luft. Påfører man på hele flaten før montering er det mye lettere at det oppstår luftbobler. 2. Skiktet med varmeledende pasta leder i utgangspunktet varme mye dårligere enn materialene i de objektene den skal overføre mellom. Derfor gjelder det å gjøre dette siktet minst mulig. Dette gjøres med riktig press og bevegelser som presser ut overskytende pasta. En meget overdrevet påstand: Rengjøring av overflatene. Rengjøring av flatene med alt mulig lurium for å få flatene så kjemisk rene som overhode mulig er bare tull. De evnt. skikt med fett eller annet som legger seg igjen på flatene etter vask er så utrolig tynne at det ikke har noen reel effekt på sluttresultatet. Litt Zalo-vann e.l. fungerer godt nok i massevis. Dog er det viktig å påse at det ikke blir liggende igjen faste partikler/fibre på overflatene. Det som virkelig hadde reist denne artikkelen hadde vært en test av ulike påføringsmetoder med flere gjenntak med samme metode. Hvis man skal kunne si om noen av pastaene er bedre enn andre vil dette være helt nødvendig. space Lenke til kommentar
frohan2000 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Det slår meg at påføringsprosessen ikke er eksakt lik for hver montering av pasta og kjøler. Det måtte være mer relevant å utarbeide et kalorimeter for selve pastaen. I tillegg, hva med å ta med en test på kjøling UTEN pasta, det hadde vært litt interessant. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Du mener planslipt CPU og div. planslipte kjølere? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 I tillegg, hva med å ta med en test på kjøling UTEN pasta, det hadde vært litt interessant. For å vise deg at varmeledende pasta faktisk er viktig, gjorde vi også en test der vi ikke brukte noen form for pasta. Uten pasta endte temperaturen 40,5 grader over romtemperatur. Som vi ser er det snakk om betydelige skiller med og uten pasta, og i lengden påvirker dette prosessorens levetid. Du kan altså hente nesten hele 10 grader ved å benytte deg av varmeledende pasta. Les og du blir belønnet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Hvis man har planslipt begge deler slik at man oppnår et vakum er ikke pasta nødvendig. Endret 27. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
space17 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hvis man har planslipt begge deler slik at man oppnår et vakum er ikke pasta nødvendig. Hvis man kunne planslipt noe slik at det passet 100% ville man hatt den beste varmeoverføringen som er mulig. Dog er ikke vakuum i seg selv noe gunstig for varmeoverføringen. Heller tvert imot. Vakuum bruker man der man ønsker minimal varmeoverføring (f.eks. thermosflasker). Skjønner likevel poenget ditt ved at to plan som passer hverandre 100% vil være meget vanskelig å sepparere pga vakuumet som oppstår idet man drar dem fra hverandre. Uansett er to plann som passer 100% kun en teoretisk mulighet og ikke mulig å oppnå. Man kan likevel komme nærmere denne teoretiske modellen ved å planslipe disse flatene mot hverandre med slipemiddel imellom. Dette ganske vanlig der man ønsker å få ting til å passe så godt som overholdet mulig. space Lenke til kommentar
DanIK Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Enig i at alle pastaene som er omtalt er Ok, og at rengjøringen og påført mengde er viktige faktorer. Grei artikkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå