Cookie1 Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Skal snart gå til innkjøp av denne: http://www.mobech.no/Hjemmebruk/Styrkeappa...BAR%20vegg/3605 Men lurer litt på hvordan jeg skal feste den? Er snakk om å feste den i en betongvegg, men er ikke helt sikker på hva slags ekspansjonsplugger og skruer/bolter jeg bør bruke. Det er altså snakk om at den skal kunne holde 85 kilo (min vekt) + egenvekt, så trenger vell noe ganske solide greier... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 3 Vanlige ekspanderbolter burde kunne holde det. Bare å borre hull, dunke den inn og dra til muttern. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 3 bolter? Eller 4 ...? Det kommer til å bli et visst drag i de øvre boltene (- ikke be meg om å regne det ut ... -), så ikke spar på hulldybden der. (10 cm?) De nederste boltene blir det stort sett bare trykk (mot veggen) på, så der burde det holde med halvparten. Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 det skal vel holde med 10 cm ekspansjonsbolter, enten 10 eller 8 mm tykkelse, spør hos din nærmeste byggevareforhandler, de veit ofte bruddstyrken på boltene. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 8mm eksp.bolt burde holde, men det jo like greit å gå for 10mm når du først er i gang. Som nebrewfoz sier så er det nok ingen dum idè å gå for lange bolter. For all del ikke bruk disse boltene hvis betongveggen viser seg å være leca! Lenke til kommentar
Cookie1 Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Hm, det er snakk om selve ytterveggen i en 4-etasjes blokk, så tror det er ganske hard betong. Veggen er hvert fall ca. 30 cm tjukk. Så 10 cm ekspansjonsbolter er the way to go? På clasern har de 10x110 ekspansjonsbolter: http://www.clasohlson.no/Product/Category....0;251807;251188 Nederst på siden...tror dere 4 av disse vil holde? Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Tror det skal holde rikelig og mer en det med 4 av de ja! Bruker selv M8x55 til 3-bensfester på parabolanlegg med store tallerkener. Jeg, pluss vekt av parabol, stålmast og div kan uten problem holdes oppe med 3 av de. Jeg er 65KG! De er kun halve lengden og 2mm tynnere. Det viktigste er at stativet sitter bom fast. Er ikke rom for "slark" Lenke til kommentar
Cookie1 Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Da blir det bra Takk for hjelpen! Endret 2. mars 2009 av Cookie1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå