Gå til innhold

mye eller rask minne

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe... ser det et er på tide at jeg oppgraderer litt ja, sitter her med 1gb ddr ram.

Bare husk at 32bits Windows "takler" ikker mer enn 4 gig minne.

Er det Vista som gjelder da, hvis jeg skal gå over 4gb? Eventuelt windows7, men det her vel ikke kommet ut ennå?

Endret av killertomato
Lenke til kommentar
Hehe... ser det et er på tide at jeg oppgraderer litt ja, sitter her med 1gb ddr ram.

Bare husk at 32bits Windows "takler" ikker mer enn 4 gig minne.

Er det Vista som gjelder da, hvis jeg skal gå over 4gb? Eventuelt windows7, men det her vel ikke kommet ut ennå?

Hvis du vil nyttegjøre deg mer enn 4GB RAM, må du ha et 64-bits operativsystem, det være seg XP, Vista eller Windows7 (ofte skrevet som f.eks XP x64), men man må også huske på at hvis man kjører 32-bits programvare selv om man har f.eks 8GB RAM og 64-bits OS, vil du ikke få nyttegjort mer enn i overkant av 3GB i praksis per program (fordelen er hvis man kjører flere programmer samtidig, så vil de ha muligheten å få tildelt i overkant av 3GB hver hvis de har behov for det). Det er fortsatt forsvinnende lite 64-bit programvare tilgjengelig.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar
Hvis du vil nyttegjøre deg mer enn 4GB RAM, må du ha et 64-bits operativsystem, det være seg XP, Vista eller Windows7 (ofte skrevet som f.eks XP x64), men man må også huske på at hvis man kjører 32-bits programvare selv om man har f.eks 8GB RAM og 64-bits OS, vil du ikke få nyttegjort mer enn i overkant av 3GB i praksis per program (fordelen er hvis man kjører flere programmer samtidig, så vil de ha muligheten å få tildelt i overkant av 3GB hver hvis de har behov for det).
Siden OSet støtter mer enn 4GB, kan det mappe inntil 4GB minne til hvert program. Det er altså en grense på nøyaktig 4GB, ikke i overkant av 3. Grunnen til at det er i overkant av 3GB i et 32-bits OS er at alle minnemoduler i hele systemet inngår i grensen på 4GB, inkl. cache på prosessorer, minne på skjermkort og minne i andre deler av systemet. Dermed er det i overkant av 3GB igjen til systemminne før systemet ikke vet av mer. Disse delene forsvinner når OSet kan håndtere mer enn 4GB minne, da kan hvert 32-bits program få eksakt 4GB.

Hva med CS3, er det 64 bit?
Nei. CS4 er heller ikke 64 bit for Mac.
Lenke til kommentar
Når jeg bruker photoshop blir laptoppen ulidelig treg etterhvert. 2gb er alt for lite i hvertfall!

Det har ikke så alt for mye å si om du har 2Gb, jeg har også det og kjører vista. Går knirkefritt. Husk at det hjelper lite med masse ram hvis du har et elendig skjermkort og cpu.

Lenke til kommentar
Siden OSet støtter mer enn 4GB, kan det mappe inntil 4GB minne til hvert program. Det er altså en grense på nøyaktig 4GB, ikke i overkant av 3. Grunnen til at det er i overkant av 3GB i et 32-bits OS er at alle minnemoduler i hele systemet inngår i grensen på 4GB, inkl. cache på prosessorer, minne på skjermkort og minne i andre deler av systemet. Dermed er det i overkant av 3GB igjen til systemminne før systemet ikke vet av mer. Disse delene forsvinner når OSet kan håndtere mer enn 4GB minne, da kan hvert 32-bits program få eksakt 4GB.

Du har selvsagt helt rett, blandet kortene litt her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...