Deneb Skrevet 27. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Hei! Dette er mitt første bilde her i bildekritikken, det er kanskje ikke det jeg er mest fornøyd med, men det er først nå jeg har fått lest meg opp litt på hvordan jeg skal ta bilder og har dermet våget meg ut av komforten "auto" modusen på kameraet gir. Legger ut bildet i to versjoner, redigert (økt skarphet og beskjært) og uredigert, så ønsker kritikk på hva jeg kunne redigert annerledes (mest ang. komposisjon) og hva jeg kunne gjort annerledes når jeg tok bildet. Bildet ble forøvrig tatt i A modus, da jeg syns det er greit å starte med å eksperimentere med det. Kamera: Nikon D40 Objektiv: AF-5 Nikkor 18-55mm Lukkertid: 1/20, 0,05s Blenderåpning: f/3.5 Iso: 200 Ps: Se bort ifra at bildet er ekstremt lite opplysende, for ikke si totalt uinterresant Endret 27. februar 2009 av slux Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2009 Kan prøve jeg.. selv om jeg ikke helt vet hva som bør sies i en bildekritikk. Så om jeg sier noe feil, eller sier noe på feil måte, så får du heller bare se bort fra kommentaren. Jeg syns bildet har et snev av den effekten man får om man beveger kameraet ørlite når man tar et bilde. Det er sikkert ikke tilfelle, men jeg har litt trøbbel med å finne noe som er så i fokus at det er behagelig. Utsnittet og komposisjonen har jeg ingenting å si om. Lenke til kommentar
Lars_harpoon Skrevet 27. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 27. februar 2009 Jeg skal ikke våge meg på å kommentere redigeringen, men har et par oppfatninger når det gjelder komposisjonen. Jeg ville plassert akslingen (altså den enden man ser) mer i henhold til det gylne snitt. Tror også jeg ville plassert meg litt lenger til venstre for bakhjulet slik den dingsen det står "Subaki" på hadde fått en litt større bredside mot kameraet, og den pekt mer met øvre venstre "power point" (igjen det gylne snitt). Muligens også litt mer dybdeskarphet. Croppen er jeg litt usikker på om du har gjort noe med, men jeg ville beholdt 2:3-formatet, evt. kunne det være stilig og gå mot noe mer panorama - f.eks 16:9 som ville fremheve den subaki-dingsen mer. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Takk for svar! Dettestemmer sikkert, ser også at fokuset ligger akkurat på svingarmen ikke på selve tannhjulet, noe som gjør at det ikke blir noe naturlig sted å hvile blikket på. Sto på huk når jeg tok bildet, så klarte ikke å stabilisere helt. Merk: Håper ingen har noe imot at jeg ikke bare legger ut bilder her for å høre hva jeg kan gjøre for at de blir bedre - her lurer jeg på hva jeg kunne gjort for at det kunne blitt bra... Lars_Harpoon: Takk for svar til deg også Fint med input ang. komposisjonen, tanken i hodet akkurat når jeg tok bildet var å få dybde i bildet, men ser nå at ditt forslag ikke var så dumt! Det kan fort skje at sjansen byr seg med samme motivet igjen - så da skal jeg huske på det! Skal se om litt bedre redigering kan gjøre det mer harmonisk med tanke på det gyldne snitt... Endret 27. februar 2009 av slux Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå