Gå til innhold

Intel eller AMD?

Cycl0ps

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg begynner og bli litt gal eller noe men jeg syntes ting begynner og gå litt for sakte, da mener jeg pcen min. Når jeg flytter fra det ene til det andre og noen ganger går det ikke så fort som jeg hadde håpet på.

Har en Amd athlon xp 1900+ prosessor og jeg vet ikke helt, og jeg skal kjøpe en pc til broren min, så jeg vet ikke helt om jeg er så frekk at jeg kommer til å ta hovedkortet og prosessoren som jeg kjøper til han.

Og om jeg skal kjøpe en Intell 2.4 GHz eller om jeg skal kjøpe en AMD 2500+ eller noe.

Er veldig usikker. Om jeg skal ta den selv og greier eller om jeg skal la han skryte av prosessoren hans som er raskere enn min. Du ser specs i signaturen min og har et R9700pro kort og har hørt at det ikke yter det den er god for når du har en prosessor under 1.7 GHz.

Har jo en 1900+ og den er 1,6GHz.

Hva syntes dere AMD eller Intell til meg/min bror?

Jeg skjønner ikke helt forskjellen mellom de merkene heller hvorfor prioritere det ene fremfor det andre osv.. Skjønner ikke helt.

Jeg har en AMD fordi kammeraten min har hatt god erfaring med han sin.

Og når begynner egentlig en prosessor og bli gammel?

Tusen takk for lesinge og forhåpentlighvis hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier noe i slutten der. Dette valget ER en smaks sak. Begge CPU'ene yter like bra og du vil praktisk talt ikke merke noen forskjell mellom en Intel 2.4GHz eller en XP2500+. Husk at det er ikke bare MHz'en som bestemmer ytelse!

Et Radeon 9700 Pro yter dårligere på det som er under 1.7GHz? Tøv spør du meg. Var dette AMD MHz eller Intel MHz? Så klart, du vil får litt ekstra ytelse med en nyere prosessor...

Det var mine ord. Vent på flere svar (blir nok noen sure ja...)

Lenke til kommentar
Du sier noe i slutten der. Dette valget ER en smaks sak. Begge CPU'ene yter like bra og du vil praktisk talt ikke merke noen forskjell mellom en Intel 2.4GHz eller en XP2500+. Husk at det er ikke bare MHz'en som bestemmer ytelse!

Et Radeon 9700 Pro yter dårligere på det som er under 1.7GHz? Tøv spør du meg. Var dette AMD MHz eller Intel MHz? Så klart, du vil får litt ekstra ytelse med en nyere prosessor...

AMD mhz eller intel mhz????

Hva mener du er det forskjell? Hvor mye vil en 1900+ måle seg med en intel prosessor?

Lenke til kommentar

Hva mener du er det forskjell? Hvor mye vil en 1900+ måle seg med en intel prosessor?

1900+ = ca 1.9ghz p4

Lenke til kommentar

Ja, det er nettopp dette Intel selger på. Tror du kunden ville kjøpt en AMD Athlon 1.833 GHz eller en Pentium 4 2.400 GHz visst prisen var den samme? Derfor har AMD PR-rating. 1,833 GHz er en XP2500+. De yter alikevel like bra, så du kan si at AMD har en annerledes oppbygging av prosessorene enn Intel. Resten kommer ann på RAM og FSB.

Lenke til kommentar

Jo! Når det gjelder ny PC til brodern så se etter tilbud! På PSdata har de f.eks tilbud på XP2500+ til 1175,- samt PC333 512MB RAM fra Geil til 595,- . Burde få ganske OK ytelse med ett slikt system. Men det finnes andre webshopper her i norge. Det er sikkert noen som har en Intel CPU også på tilbud!

Lenke til kommentar

Det du har hørt er nok at R9700 skalerer dårlig med trege cpu'er. og det stemmer. hvis du har under '2ghz' så begynner du å miste ytelse sammenliknet med f.eks gf4ti. og det er et punkt der gf4ti vil yte bedre.

mange som har kun tenkt penis faktor ved kjøp av skjermkort har nok gått i denne fella. r9700 trenger en rask cpu for å vise hvor bra den er.

Lenke til kommentar
Det du har hørt er nok at R9700 skalerer dårlig med trege cpu'er. og det stemmer. hvis du har under '2ghz' så begynner du å miste ytelse sammenliknet med f.eks gf4ti. og det er et punkt der gf4ti vil yte bedre.

mange som har kun tenkt penis faktor ved kjøp av skjermkort har nok gått i denne fella. r9700 trenger en rask cpu for å vise hvor bra den er.

Alt dere skriver virker ganske interesat. Så når AMD 2500+ så er det en tilsvarende mhz hos intel som en 2,5 Ghz. Dette er interesant. Fordi liksom når jeg ser på intel's prosessorer så kommer nye ut hele tiden, men det gjør også amd sine men det virker som om de er MYE tregere. EKS, Nye amd athlon 3000+ yter 2.5 Ghz eller hva det var og når man ser på intel's prosessorer klarer de nyesete MYE mer enn det.

Så dere sier hvis jeg kjøper en ny HD så kommer maskinen til å gå raskere selv om jeg har 60gb stående i maskinen?

Skjønner ikke helt..

En 1900+ holder vel ikke igjen R9700pro kortet mitt gjør det?

Takk for alle svar så langt.

Lenke til kommentar

Athlon XP2400 yter ca likt med P4 2,4ghz

Athlon XP2800+ yter ca likt med P4 2,8ghz

Athlon XP3000+ yter ca likt med P4 3,06ghz

osv...

AMD eller Intel er en smakssak, men det er nok AMD som gir mest for pengene.

Priseksempel:

P4 2,53ghz FSB533 boxed koster 1997kr

Amd Athon XP2500 boxed koster 1411kr

(er selv ikke noen AMD-fanatiker. Bruker selv Pentium)

Lenke til kommentar

AMD har en bedre arkitektur som gjør at en prosessor med lavere MHz yter bedre. Man kan på en måte si at de drar mer ytelse ut av hver MHz. Derfor har de pr-rating som sier hvordan prosessoren ville gjort det med en tilnærmet "Intel-arkitektur". F.eks. en XP2500+ yter tilnærmet likt en P4 2500MHz, selv om AMD prosessoren har færre MHz.

Når det gjelder harddisken yter ikke PC'n din bedre med en større harddisk, men med en raskere hardisk. Du må gå etter søketider, ikke størrelse hvis du vil ha ytelse. Allikevel kan det være greit å ha en stor harddisk... :D

Lenke til kommentar

Amd har flere forskjellige Xp prosessorer etter det eg har forstått, og Pr ratingen har ingenting med antall Mhz å gjera. Bus hastigheten spiller også ein rolle her, samt størrelsen på L2 cachen.

Din Xp 1900 prosser er ganske sikkert bygd på palomino kjernen. Denne kjører med systembus (fsb) på 266 Mhz og er vel på 1.6 Ghz om jeg ikke husker feil.

Eg har ein Xp 2400 som er bygd på Thoroughbred kjernen. Den kjører på 2.0 Ghz effektivt og har også 266 Mhz fsb. Forskjellen her er transistor teknologien (0.13 micron mot 0.18 på Palomino). De nyeste prosessorene er bygd på en kjerne som heter Barton. Disse har fsb på 333 Mhz og L2 cachen er økt fra 256 kb til 512 kb. Eksempel på disse er Xp 2500+, som kjører effektivt med 1.83 Ghz. Noen T-bred Prosessorer, som Xp2700, har også 333 Mhz fsb

Her er det fsb og l2 Cache som gjør at Amd har satt ned hastigheten og fremdeles kan konkurere med Intels P4, til tross en ganske stor forskjell i antall Mhz.

Skulle også tro at i enkelte tilfeller ville min Xp2400 ta rotta på den nye Xp2500. Dette være seg i program som ikke drar stor nytte av L2 cache. Dette siste er ren spekulasjon, så dersom noen vil arrestere meg, er det helt greit. :D (hadde vært kult med en test av akkurat det)

Håper dette forklarer en del...

Når det gjeld deg og din ytelse ville eg tru at du ikke ville merke så veldig stor forskjell på ytelsen om du oppgraderer til en f.eks Xp2500.

Eg kjørte før på en Xp1800 og merka lite i anminelig bruk. Det eg derimot merker endel på er når jeg tar backup av dvd filmene mine. Her hadde eg en ytelseøkning på 8 fps ekstra. (utgjør ca. 34 min på en 120 min film).

Det som kan ha like stor betydning for ytelsen din dersom du merker at ting begynner å gå treigt, er kanskje å reinstallere OS. Eg veit ikkje korleis du har det på din Pc, men ganske mange har MYE rot i systemet sitt, og slikt stjel ytelse. :-?

Ein Harddisk oppgradering kunne også gjerne lønne seg. Merka ein liten forskjell i ytelse når eg fekk min nye IBM 180Gxp på 180Gb. Dette er ein stor Hdd, og ligg heilt i toppen når det gjeld ytelse.

Vonar dette har vore til nytte. Vil også tipse om å lesa testane her på Hardware.no! Dei er ganske utfyllande og du vil sjå kor fordelane med Amd eller Intel ligg direkte opp mot kvarandre.

Om du vil velge ei Amd eller Intel basert løysing er opp til smak og behag.

Sjølv satsar eg på Amd avdi eg syns eg får mest for pengane. Rett og slett. :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...