Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router og Accesspunkt - det funker ikke

Anbefalte innlegg

Hei

Er ny her på siten, men ble tipset om at dette var stedet man kunne få kyndig hjelp. Her er i alle fall problemet mitt, i håp om at noen har noe å bidra med:

Har gått til anskaffelse av et trådløst nettverk hjemme, hvor jeg har kjøpt en 3Com trådløs router og et 3Com access punkt. Tanken er å bruke router´en med kabel til PCen og sette access punktet ved siden av ADSL-inngangen til huset (det er langt mellom disse to punktene). Så jeg har altså en kabel mellom PC og router, trådløst mellom router og access punkt, og kabel mellom accesspunkt og ADSL inngang.

Jeg har koblet disse (hver for seg) til PCen min via kabel, og sjekket at de virker. Problemet er at jeg tydeligvis ikke får dem til å snakke sammen. Jeg kommer inn på oppsettet når jeg bruker kabel, men straks jeg forsøker å snakke med den ene via kabel fra PCen og deretter trådløst til den neste "devicen" går det ikke. Jeg er helt fersk på trådløs teknologi, men har sjekket at både navnet på nettverket er det samme, samt at begge bruker samme "channel". I tillegg kjører jeg foreløpig ukryptert.

Er det noen som har noen innspill?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey... nå er ikke jeg veldig inne i trådløst selv, men det er noe jeg stusser på. Du sier du har en trådløs router koblet til datamaskinen og et aksesspunkt til ADSL-inngangen? Vel... tror kanskje du kunne spart deg for den routeren. Åssen type ADSL-abonnement har du? Hvis du har Telenor har du ingen router innebygget i ADSL-boksen, men hvis du har Nextgentel eller Bluecom har du nemlig det, og trenger du bare aksesspunktet, som du da bare kobler til ADSL-inngangen. Og på maskinen din har du da bare et trådløst nettverkskort. Har du Telenor må du sette routeren din på ADSL-inngangen, og koble maskinen din til aksesspunktet med vanlig nettverkskabel (går ut ifra at aksesspunktet har en vanlig nettverksinngang, de fleste har vel det?)

Det var det rent praktiske i forhold til abonnementene, men uansett hvilket abonnement du har, skal det fungere bare du setter routeren på ADSL-inngangen, og aksesspunktet på maskinen din. Altså bytter du bare om plasseringen av de boksene dine.

Hmmm... ja... kom på en ting... du trenger jo strengt talt ikke aksesspunktet i det hele tatt. Routeren er jo et aksesspunkt i seg selv. Du trenger derimot et trådløst nettverkskort! :wink:

Lenke til kommentar

Takk for svar

Men grunnen til den litt odde valgte løsningen er at jeg har PCen i kjelleren, med et saftig betonggulv mellom etasjene. Derfor drar jeg signalet mellom ADSL boksen (fra NextGenTel) til accesspunktet, sender dette trådløst til andre enden av huset, og drar ledning ned til kjelleren til min stasjonære (spill-)PC. I tillegg har jeg bærbar trådløs på jobben, som jeg etterhvert skal sette opp i nettverket også.

Så, på tross av velvillige svar, spør jeg fortsatt om noen kanskje vet noe om hvorfor punktene ikke snakker sammen.

Lenke til kommentar

Grunnen til at dette ikke snakker sammen er at disse enhetene ikke støtter "bridging". De rimeligste enhetene som støtter det er blandt annet jaxx sine trådløse aksesspunkter (se www.xenses.no) som gjør da at du kan koble adsl modem til det ene som sender alle signalene til det andre og igjen sender det videre til nettverket. Hvis du vil ha en slik enhet fra en mer kjent leverandør har d-link et aksesspunkt som gjør det samme. det heter ap 900+.

Hvis utstyret er kjøpt hos komplett kan du spørre om å få byttet det inn med mustek sitt aksesspunkt, pga at det er helt likt jaxx aksesspunktet jeg nevnte ovenfor. Siden du har nextgentel vil du ikke trenge en trådløs router da nextgentel har det innebygd i routeren. Det du da trenger er to aksesspunkter. En ting du må passe på er ip adresser. Nextgentel sin router har dhcp server som går på alle adressene i 10.0.0.1-254. Det gjør at du egentlig ikke har noen adresser til aksesspunktene. Men alle de tre jeg foreslo har muligheten til å være en dhcp klient slik at den får adressen fra nextgentel sin dhcp server. Du må da selv finne ut hvilken ip adresse den får ved å gå inn på nextgentel sin router konfigurasjon (telnette mot 10.0.0.1 ( eller er det 10.1.1.1?)).

Håper dette hjelper deg litt på vei og at du får til å "bridge" enhetene sammen når du skaffer deg de nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...