Gå til innhold

Fra linux til windows, er ute å kjøre ...

ssf

Anbefalte innlegg

Vel.

Gamlemaskinen (en stasjonær olding) klikka windows på, gadd ikke å prøve å ordne det igjen.

For jeg hadde lyst til å prøve linux! Så har hatt både ubuntu og andre distroer (er vel det det heter?).

Men etter ei stund fant jeg ut at linux aldri ville bli et realt alternativ for meg siden det er en del programmer jeg er avhengig av i forbindelse med skolegang osv. Nok snikksnakk.

Jeg vil installere windows 7 på den, lasta ned iso fila og fikk nøkkel da microsoft la det ut.

Jeg putta i cd'n, og alt så fryd og gammen ut til jeg skulle installere. Den er formatert som feil filsystem (bare rett meg hvis jeg bruker feil ord her og der, hehe), siden hele disken ble brukt til linux.

Vel, er ganske nybegynner i linux, så hvis jeg må gjøre noe inne der trenger jeg GODE og DETALJERTE forklaringer :)

Takker for all hjelp som måtte komme :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du en GNU/Linux live CD (en CD som du kan kjøre operativsystemet fra uten å installere det på harddisken) liggende? hvis ikke bør du laste ned en. for eksempel gNewSense. så brenner du den på vanlig vis (som en iso-fil) og starter den. derfra kan du finne et program som heter gParted (GNU Partition Editor). med det kan du endre til riktig filsystem for Windows (NTFS).

gParted skal være ganske rett frem, men om det er problemer der óg, så er det bare å hyle ut :)

Lenke til kommentar

Den er grei! Takk for kjemperaskt svar :)

Har faktisk flere livecd'er liggende, er gparted med på den fra ubuntu for eksempel?

Men da prøver jeg å starte live cd'n og så starte opp gparted derfra når jeg får rigget opp maskinen! :)

(Bare sånn i tilfelle, er det noen spesielle instillinger eller noe som skal krysses av for å få det riktig til bruk for windows?)

Lenke til kommentar

Det greieste er sannsynligvis å slette partisjonene som ble brukt til GNU/Linux systemet, og opprette en ny til Windows. Dette bør kunne gjøres fra installeren. Jeg ser ikke hvordan dette har noe med Linux å gjøre i det hele tatt.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Det greieste er sannsynligvis å slette partisjonene som ble brukt til GNU/Linux systemet, og opprette en ny til Windows. Dette bør kunne gjøres fra installeren. Jeg ser ikke hvordan dette har noe med Linux å gjøre i det hele tatt.

Jeg spør her fordi jeg ikke har så mye peiling på linux :)

Og slik jeg ser det får jeg ikke installert windows fordi det kommer opp feilmelding om at det er feil filsystem(?).

Og vet ikke hvordan jeg forandrer dette, men har vel fått svar nå, gparted :) Men har ikke anledning til å få prøvd ut dette før i morgen.

Glemte å si at det kun er en partisjon på disken, får jeg i så fall slettet denne og så lagd en ny? Beklager hvis spørsmålene er skikkelig på begynnerstadiet, men har aldri hatt noe forhold til dette her :p

Endret av ssf
Lenke til kommentar
Ikke for å spore totalt av...

Men hvilke programmer var du avhengig av som gjorde at du ikke kunne bruke linux?

-c-

Hehe. For det første gjaldt det å bruke linux på den maskinen jeg bruker på skolen (vil ha likt operativsystem på den stasjonære og bærbare for lettvintest synkromisering av mapper?).

Kommer ikke inn på skolenettverket med linux / cisco clean access agent etter som vi har fått beskjed om.

For det med å omstille meg med enkelte programmer kunne jeg klart, evt brukt wine :) (mener å huske at det var det det heter ;) )

Lenke til kommentar

Ikke noe problem å synkronisere data-filer som dokumenter o.l. mellom Linux/Windows. Ei heller innstillinger for feks Firefox/Opera etter det jeg har forstått.

Er det snakk om skolenettverket som i trådløst/internett tilgang eller for programvare/dokumenter? Uansett ganske jævlig å presse propritær programvare nedover hodene til studentene på den måten.

Lenke til kommentar
Jeg vil installere windows 7 på den, lasta ned iso fila og fikk nøkkel da microsoft la det ut.

Jeg putta i cd'n, og alt så fryd og gammen ut til jeg skulle installere. Den er formatert som feil filsystem (bare rett meg hvis jeg bruker feil ord her og der, hehe), siden hele disken ble brukt til linux.

Under installasjon av Windows7 kan du velge å formatere partisjonen som alt ligger inn på pcen din - til å bruke windows sitt filsystem(ntfs) - så du skulle ikke trenge noe verktøy utover det.

Lenke til kommentar
Ikke for å spore totalt av...

Men hvilke programmer var du avhengig av som gjorde at du ikke kunne bruke linux?

-c-

Hehe. For det første gjaldt det å bruke linux på den maskinen jeg bruker på skolen (vil ha likt operativsystem på den stasjonære og bærbare for lettvintest synkromisering av mapper?).

Kommer ikke inn på skolenettverket med linux / cisco clean access agent etter som vi har fått beskjed om.

For det med å omstille meg med enkelte programmer kunne jeg klart, evt brukt wine :) (mener å huske at det var det det heter ;) )

hmm. Skolen minu bruker Clean Access. og der er det ikke noe problem å bruke linux. Vi trenger bare å logge på gjennom nettleseren. Veit ikke om det er standard eller om IT-folka faktisk satte det opp, da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...