brutal_mann Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Statlig initiert likestillingsarbeid i barnehage og skole 1996-2007 For barnehagens del bygger det nye plangrunnlaget på Handlingsplan for likestilling i barnehagene 2004-2007 og sluttrapporten fra denne perioden. Dette plangrunnlaget bygger videre på tidligere arbeid, målsettinger og organisering. Det stadfestes at likestilling er et ledd i kvalitetsutviklingen i barnehagen, forankret i rammeplanen fra 1995 og den nye planen fra 2006, og har to hovedmål: 1. Flere menn i barnehagene – 20 prosent menn innen utgangen av 2007. 2. Likestilling og likeverd skal ligge til grunn for all virksomhet og pedagogikk i barnehagene. Handlingsplan for likestilling i barnehagene Gratulerer. Du har funnet enda en sak om favorisering av kvinner. Det står ikke i klartekst, menn de fleste punktene som nevnes her er ting som defineres som kvinneproblemer. slik som grenser i russetiden, seksuell trakassering og kjønnsrelatert mobbing. ellers så skriver en at en vil ha mer menn i skole og bhg. Jippi... Lenke til kommentar
GardinFantomet Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Etter lang tids stillhet vil jeg bare si... Hvordan er det mulig at det fortsatt finnes jenter som Melisma der ute?? Sitat fra lovdata.no, likestillingslovens § 16: Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted direkte eller indirekte forskjellsbehandling i strid med bestemmelser i denne loven, skal det legges til grunn at slik forskjellsbehandling har funnet sted, hvis ikke den ansvarlige sannsynliggjør at slik forskjellsbehandling likevel ikke har funnet sted. Første ledd gjelder tilsvarende når noen hevder å være utsatt for gjengjeldelse i strid med § 3 femte ledd. Med andre ord betyr dette at alle klager som kan være sannsynlige, skal forfølges som om de har skjedd. Allikevel er det nesten alltid kvinner som faktisk får de fordelene som kommer av loven. Den er jo skrevet for å bedre kvinnens stilling. La meg også nevne at loven ble skrevet i 1986. Det er på høy tid med en revidering. Forresten, de av oss som skal ut og ta utdanning ganske snart, og kanskje skal ta noen teknologiske fag på NTNU, vi blir forbigått av jenter med to poeng mindre, fordi de har innovertiss. I likestillingens navn har man nå gitt samme fordel til gutter som søker veterinærhøyskole. Wow. Hvor mange av tusen gutter vil bli veterinærer? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hvorfor må kvinner kvoteres inn i yrker? Nå snakker jeg ikke om det de kaller for radiak kvotering, men moderat. Hvorfor gjør de dette? Lenke til kommentar
GardinFantomet Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Godt spørsmål, med tanke på at det kanskje er dumt å lempe folk inn i yrker de ikke er kvalifisert til, eller de ikke har lyst? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Moderat kvotering betyr at man er kvalifisert til jobben, men at man blir ansatt foran mannen med samme kvalifikasjoner fordi man er kvinne og i den bedriften er det overvekt av menn. Radikal kvotering er det de fleste er imot, som du prater om her. Dog jeg har enda ikke hørt om noen som blir lempet inn i en jobb via kvotering, til en jobb de ikke har lyst på! Noen eksempler? Edit: kunne godt tenkt meg noen svar fra gutter her om hvorfor kvinner blir kvotert inn, altså via moderat kvotering.. Anyone? Endret 3. mars 2009 av Melisma Lenke til kommentar
Touchdown Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Edit: kunne godt tenkt meg noen svar fra gutter her om hvorfor kvinner blir kvotert inn, altså via moderat kvotering.. Anyone? Fordi det sucker å gå på jobb fra 8 til 4 hver dagen uten noen man kan drømme om! Lenke til kommentar
GardinFantomet Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Kvotering finnes fordi det er et kun politisk tiltak for å vinne støtte. "Hey, se på oss, vi vil ha like mange kvinner og menn, for det er sikkert riktig!" Det største hinderet for reell likestilling er jo det at vi hele tiden kobler alt annet opp mot fortidens kjønnskamp. Wake up! Det er 2009... Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Så... er guttenes svar avgitt? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) -i Stavanger er det satt opp gratis taxi for kvinner mhm, for det er så mange gutter som blir voldtatt og angrepet av jenter på lørdagskvelden, ja for vi leser jo om det i avisene hver helg gjør vi ikke det? "Mann i 20 årene voldtatt av jente/jentegjeng" .. Tåpelig forsøk på å vri om til egen vinning.. Det er mange flere gutter som blir banket opp og stygt skadet på vei hjem fra byen, i taxikøer ol. enn det er jenter som blir voldtatt på byen. Man leser stadig "mann i 20-årene utsatt for blind vold av gjeng med utenlansk opprinnelse, mannen er nå stabil på xxxxx sykehus" (stabil betyr da ikke at man ikke er allvorlig skadet) -egene parkeringsplasser for kvinner se kommentaren min over. Synes det blir for dumt når man skal misbruke absolutt alt, slik du gjør her nå. -Mye større satsing på forskning, ol på brystkreft og andre "kvinnesykdommer" til tross for at f.eks mange flere menn har og dør av prostatakreft. Link? Søk litt selv på f.eks hvor mye penger som blir bevilget til brystkreftforskning kontra prostatakreftforskning, hvilken krefttype som dreper flest og du vil nokk få deg en overaskelse. Også kommer jo allt mediafokuset på selvundersøkelse av brystene, ol. og at kvinner får gratis mamografi og blir rutinemessig innkallt til dette (hvor er den rutinemessige innkallinga til gratis prostataundersøkelse?) -lavere karakterkrav for jenter i gym (mens gutter ikke får noe lavere krav i Norsk selv om det er bevist gang på gang at menn er dårligere generellt i språk) Hahahahaha Jeg ler meg ihjel. Du er vel ikke seriøs nå? Hva er det som er så morsomt? Jenter får lavere krav i gymen fordi jenter i snitt er svakere enn gutter, mens gutta ikke får lavere krav i Norsken på tross av at gutta i snitt er mye dårligere enn jentene i språk. -Masser av politiske kvinnegrupper i partiene, mens det eneste for menn er mannspanelet som karita valgte ut feministiske menn og som ikke har noen realistisk makt Hvis det er så ille så får mannfolk reise seg opp og slåss da vel! Hva tror du kvinnfolka måtte gjøre? Ser dere ikke grunnen til at kvinner blir kvotert inn? Det er da en grunn til dette! Men greit nok, ikke la barnebarna deres få leve ut drømmen sin om det skulle være i disse yrkene. Stående applaus for dere! flesvik: ja, om det ikke finnes en lov, så kommer den nok rett rundt hjørnet.. Jeg ser ingen grunn til at det skal være nødvendig med kvoteringslover nei. Er ikke kvinner kvalifisert eller interessert i f.eks lederjobber så skal det ikke være nødvendig og kvotere dem inn. Og som du selv skriver så er det en stor overvekt av gutter på politikkdelen på dette og andre internettforumer. Dette viser at mange flere gutter er interessert i politikk. Hvorfor skal det da kvoteres inn kvinner i alle partier og deparaement slik at de er minst 40%? Hvorfor skal 100 mannelige brennende engasjerte og godt kvalifiserte politikerevner vrakes til fordel for den eneste kvinnelige søkeren? Endret 3. mars 2009 av flesvik Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Veldig enig med flesvik sine kommentarer her. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Det er mange flere gutter som blir banket opp og stygt skadet på vei hjem fra byen, i taxikøer ol. enn det er jenter som blir voldtatt på byen. Ok, hvor mange fler er det da? Du får komme med beviser på det du sier.. statestikk takk! Søk litt selv på f.eks hvor mye penger som blir bevilget til brystkreftforskning kontra prostatakreftforskning, hvilken krefttype som dreper flest og du vil nokk få deg en overaskelse. Nei nei, det er du som komemr med denne påstanden og da får du selv finne beviser som støtter opp under dette. Jeg er ikke sekretæren din. Hva er det som er så morsomt?Jenter får lavere krav i gymen fordi jenter i snitt er svakere enn gutter, mens gutta ikke får lavere krav i Norsken på tross av at gutta i snitt er mye dårligere enn jentene i språk. Intelligens er noe helt annet enn fysikk, dette ser du da vel selv også? Om du skal stå bak at gutter er mindre flinke på et område enn jenter, ja da må du nok komme med beviser her også. Jeg kan ikke bare stole på at det du sier stemmer, det skjønner du vel.. Cuz: selvsagt er du enig med flesvik! Du har jo penis.. Endret 3. mars 2009 av Melisma Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Intelligens er noe helt annet enn fysikk, dette ser du da vel selv også? Begge deler er genetisk, og begge deler teller på vitnemålet. Prinsippet er altså det samme for begge fagene. Endret 3. mars 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Prinsippet ja! Det har jeg da ikke sagt noe på?? Men at man skal sammenligne kunnskaper og læringsevner med fysisk styrke, ja da griper man bare etter strå.. Ironisk nok så har jeg kun hatt mannlige språklærere opp igjennom. Endret 3. mars 2009 av Melisma Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 flere menn er kriminelle kriger utkjempes i hovedsak av menn menn kjører fortere og forårsaker flere ulykker på motorveien det er alltid mer nyansert, men slik jeg ser det har menn mange negative kvaliteter som kvinner flest mangler jeg er for rettferdighet. likestilling? hva betyr det egentlig? får inntrykk av at det handler om å gjøre kjønnene så like som mulig. vi er ikke like. menn er menn, og kvinner er kvinner. begge kjønn har svakheter. det er snakk om å gi begge kjønnene like muligheter og rettigheter, ikke å gjøre kjønnene så like som mulig, hvilket jeg får inntrykk av at man holder på med i dag. kvinner skal skånes og beskyttes, menn skal vaske og lage mat, og dersom en kvinne begår samme urett mot en mann som en mann begår mot en kvinne så er det ikke like farlig. menn er sterke og skal bite det i seg. menn takler press bedre enn kvinner kanskje, men det er allikevel ikke rettferdig. en udugelig person er en udugelig person, uansett kjønn. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Det er mange flere gutter som blir banket opp og stygt skadet på vei hjem fra byen, i taxikøer ol. enn det er jenter som blir voldtatt på byen. Ok, hvor mange fler er det da? Du får komme med beviser på det du sier.. statestikk takk! http://www.ssb.no/lovbruddo/thumb-2008-10-07-05.png Søk litt selv på f.eks hvor mye penger som blir bevilget til brystkreftforskning kontra prostatakreftforskning, hvilken krefttype som dreper flest og du vil nokk få deg en overaskelse. Nei nei, det er du som komemr med denne påstanden og da får du selv finne beviser som støtter opp under dette. Jeg er ikke sekretæren din. http://www.ssb.no/aarbok/2007/tab/tab-126.html http://www.ssb.no/emner/03/01/10/dodsarsak...08-06-27-02.png Husker ikke hvor linken om bevilgningene var (har nettopp formatert hardisken så har mistet mange linker) men hvis man bare følger med i media er det vel ganske åpenbart hvilket område som får mest støtte. Hva er det som er så morsomt?Jenter får lavere krav i gymen fordi jenter i snitt er svakere enn gutter, mens gutta ikke får lavere krav i Norsken på tross av at gutta i snitt er mye dårligere enn jentene i språk. Intelligens er noe helt annet enn fysikk, dette ser du da vel selv også? Om du skal stå bak at gutter er mindre flinke på et område enn jenter, ja da må du nok komme med beviser her også. Jeg kan ikke bare stole på at det du sier stemmer, det skjønner du vel.. Cuz: selvsagt er du enig med flesvik! Du har jo penis.. Hvordan er det anderledes? begge deler har vesentlige gjennomsnittelige forskjeller mellom kjønnene. Jenter er mye bedre i Norsk enn gutter Skal jeg søke framm flere av de allmenkjennte påstandene jeg har kommet med eller greier du og bruke google, ssb, forskning.no, wikipedia, osv selv? Grunnen til at vi ber om bevis/linker for deg er fordi de påstandene du kommer med ikke er allemkjennt/akseptert og er heller ikke lett og finne med et søk på google (eller umulig og finne fordi de rett og slett ikke finnes) Endret 3. mars 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) http://www.ssb.no/lovbruddo/thumb-2008-10-07-05.png Denne statestikken viser ikke hvor mye av dette som er uprovosert blind vold. Og er jo nettopp det som er hovedpoenget med at jeg spurte deg om statestikk på dette. http://www.ssb.no/aarbok/2007/tab/tab-126.htmlhttp://www.ssb.no/emner/03/01/10/dodsarsak...08-06-27-02.png Husker ikke hvor linken om bevilgningene var (har nettopp formatert hardisken så har mistet mange linker) men hvis man bare følger med i media er det vel ganske åpenbart hvilket område som får mest støtte. Altså, ingen av disse linkene dine støtter opp det du påstår om kostnadsforskjeller blant disse 2 krefttypene. Du kan ikke bare si at man får vite dette gjennom å følge med i media, så derfor så stemmer det du sier vet du... Hvordan er det anderledes?begge deler har vesentlige gjennomsnittelige forskjeller mellom kjønnene. Jeg kjenner altfor mange språkflinke gutter, og altfor mange fysisk svakere jenter til at jeg skal kunne tro at man kan sammenligne dette. Jeg må spørre om linker og bevis når man kommer med påstander som jeg heller tror er fordommer i forkledning. Endret 4. mars 2009 av Melisma Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Denne statestikken viser ikke hvor mye av dette som er uprovosert blind vold. Og er jo nettopp det som er hovedpoenget med at jeg spurte deg om statestikk på dette. Vold er uakseptebelt uansett grunn. Du snakker vel ikke om fremprovosert voldtekt? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 http://www.ssb.no/lovbruddo/thumb-2008-10-07-05.png Denne statestikken viser ikke hvor mye av dette som er uprovosert blind vold. Og er jo nettopp det som er hovedpoenget med at jeg spurte deg om statestikk på dette. Voldteksststatistikken inneholder ingen informasjon om hvor mange av tilfellene som er uprovoserte voldtekttilfeller heller. Så.. Kanksje du bare skal godta at menn er mye mer utsatt for vold enn kvinner er for voldtekt, siden det er det tallmaterialet som er tilgjengelig kan si noe om? Forøvrig morsomt at du stadig maser etter kilder, men ikke kommer med en ensete kilde som beviser det du selv sier. (Og nei, barnehageutredningen jorde ikke det - snarere tvert imot) Ut i fra postene på denne siden, kan det jo virke som om du nå er imot kvotering, noe du har virket positiv til tidligere i tråden. Hva mener du egentlig, både om kvotering, og forskjellige fysiske krav til kjønnene? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) http://www.ssb.no/lovbruddo/thumb-2008-10-07-05.png Denne statestikken viser ikke hvor mye av dette som er uprovosert blind vold. Og er jo nettopp det som er hovedpoenget med at jeg spurte deg om statestikk på dette. Vold er vold, og gutter er mye mer utsatt for vold uansett hvordan du ser på det. Fordyp deg litt mer i ssb hvis du vil finne ut om spesifike typer vold eller du kan se litt mer på det orginale dokumentet som jeg linket til grafen i http://www.ssb.no/lovbruddo/ http://www.ssb.no/aarbok/2007/tab/tab-126.htmlhttp://www.ssb.no/emner/03/01/10/dodsarsak...08-06-27-02.png Husker ikke hvor linken om bevilgningene var (har nettopp formatert hardisken så har mistet mange linker) men hvis man bare følger med i media er det vel ganske åpenbart hvilket område som får mest støtte. Altså, ingen av disse linkene dine støtter opp det du påstår om kostnadsforskjeller blant disse 2 krefttypene. Du kan ikke bare si at man får vite dette gjennom å følge med i media, så derfor så stemmer det du sier vet du... Det støtter opp om at mange flere menn dør av og har prostatakreft enn kvinner med brystkreft. og flere menn dør av kreft generellt. Hvis du ikke har lagt merke til mer fokus på brystkreft enn prostatakreft i media og sammfundet generellt så må du enten være blind eller ha vært isolert inne i en kjeller eller noe slikt uten tillgang på media i hele ditt liv. Søk litt selv, og tenk litt over hvor ofte du hører om prostatakreft i forrhold til brystkreft. dette er allmenkjennt kunnskap. Jeg gidder ikke å kaste bort noe mer tid på og søke etter bevilgningene i statsbudsjettet til dette. Hvordan er det anderledes?begge deler har vesentlige gjennomsnittelige forskjeller mellom kjønnene. Jeg kjenner altfor mange språkflinke gutter, og altfor mange fysisk svakere jenter til at jeg skal kunne tro at man kan sammenligne dette. Jeg må spørre om linker og bevis når man kommer med påstander som jeg heller tror er fordommer i forkledning. Fakta ligger i linken jeg gav deg. Dine personelige annekdoter er ikke værdt noen ting når jeg har vist til statistikk som sier noe annet. Endret 4. mars 2009 av flesvik Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Debatten angående likestilling er interessant. Spesielt fordi det opptar meg mye. Ikke fordi jeg er jente og helst vil se at utfallet av debatten gagner med selv mest (eller kjønnet mitt om jeg får si det slik), men fordi jeg er opptatt av rettferdighet. For meg handler likestilling om rettferdighet, muligheten til like muligheter mellom kjønnene. Kvinnekampen var viktig en gang i tiden, for kvinnene hadde ingen økonomiske rettigheter før i tiden, og de ble sett på som en eiendom under mannen. MEN, det betyr ikke at jeg sier meg i mot mye av det som blir nevnt i denne debatten. Er det noe som opptar meg mest, er det faktisk mannens rettigheter. Jeg blir så ekstremt provosert når det er menn som må i militæret, mens flest kvinner kan få slippe om de ikke ønsker det. Det er for meg urettferdighet i praksis. Det samme gjelder fars rettigheter. Jeg kjenner jeg nesten blir sint ned i tærne. Jeg mener at man kan OG er like gode foreldre som kvinner. Riktignok kan de ikke gi pupp, men menn kan så utrolig mye annet. Hva jeg vil med mitt innlegg? Jeg vil bare si at det finnes faktisk en del kvinner der ute som synes menns rettigheter er like viktige som kvinners rettigheter. Absolutt. Men visste dere faktisk at kampen for kvottering egentlig startet i skolen, at det egentlig var forbeholdt menn, fordi man ønsket flere mannlige lektorer/lærere inn i skolen? Jeg ser nytten med kvotering, men jeg ser også at rettferdighet er viktig. Uansett, for meg er dette en kamp om rettferdighet. Og når jeg en gang er så heldig og kanskje får barn, så håper jeg at min kjære tar ut like mye permisjon som meg, dvs. at den blir delt 50/50, faktisk vil jeg oppfordre han til det. Endret 4. mars 2009 av yvonne2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå