Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

rettferdighet mellom kjønnene i stedet for likestilling


Anbefalte innlegg

Kanskje, Martine. Det er ganske vanlig for gutter og menn å prøve å drite hverandre ut litt på en vennskapelig måte. Og så har man konkurransen om å klatre høyere på den sosiale rangstigen.

 

Menn skal jo være menn vet du :)

 

Ja, det er nettopp dét. Samtidig finnes det også mange kvinner som krever "mandige" menn, også, og som sikkert ville reagert likt som gutteklubben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan være fordi jeg er trøtt eller at jeg ikke forstår helt hva du mener med det, men uansett gratulerer med at jeg beviste teorien din.

 

Jo takk :b

 

Forstår du det ikke? Menn har større problemer med å akseptere at kvinner kan begå overgrep mot menn, enn kvinner har. Det er teorien, altså.

Lenke til kommentar
Forklar meg da, dersom du ønsker.
overgrep: over|grep (etter ty.) inngrep i, krenking av andres rettigheter

 

Du skrev: "Fordi slik jeg ser det så ville relativt mange menn ikke motsatt seg sex av det motsatte kjønn."

 

1. Det er i så fall ikke et overkrep.

2. Holdninger som du utviser her er grunnen til at overgrep mot menn er så tabubelagt.

Lenke til kommentar
Tja, jeg er nå av den oppfatningen at de aller fleste kvinner liker mandige menn. Så spørs det jo hva vi definerer som mandig :)

 

Ja, det var derfor jeg skrev mandig i gåsetegn, for det er selvsagt mange meninger om hva mandig er =)

 

Jeg tenker at det går i de baner at en mann skal være robust, fysisk og psykisk, ikke la seg pille på nesen, forsvare seg selv når det behøves, være modig, selvstendig og ikke vise sine svakheter. Det er i hvert fall det jeg tenker om jeg skal prøve å definere tradisjonell mandighet, for å kalle det det.

 

Men så er det jo også slik da, at mannens mykere sider faktisk er blitt både godtatt og stadig mer populære hos kvinner med tiden, så jeg vet neimen ikke hvem som legger disse forventningene på menn, jeg. Kvinner, eller menn selv.

Lenke til kommentar
Det kan være fordi jeg er trøtt eller at jeg ikke forstår helt hva du mener med det, men uansett gratulerer med at jeg beviste teorien din.

 

Jo takk :b

 

Forstår du det ikke? Menn har større problemer med å akseptere at kvinner kan begå overgrep mot menn, enn kvinner har. Det er teorien, altså.

 

Problemet er at man ikke vet hvordan man reagerer når man blir konfrontert med situasjonen. Man kan diskutere alle emner i ro og fred og jeg kan omtrent garantere deg at de fleste svar på spørsmål vil være en del mer idealistiske/"politisk korrekte" enn den faktiske reaksjonen man har når man møter tilfellet. Man vil jo tross alt ikke se ut som en drittsekk.

 

Ang. forskjellige fysiske krav for kvinner og menn i militæret: Klarer du ikke å løfte/bære medsoldaten om h*n blir såret, og eller bære ditt eget utstyr selv, så er du ikke kvalifisert for jobben. Soldater må være allsidige og trenes opp til å utføre oppgaver kollektiv slik at man kan ta over for noen man mister i kamp. Man må derfor klare alle oppgaver og da nytter det ikke å kvotere inn soldater som bare kan utføre en type oppgaver heller. At man i dag ha forskjellige krav for kvinner i forsvaret i dag er bare enda ett tegn på at likestillingen har gått for langt.

 

 

Kvotering av kvinner der begge er likt kvalifisert og yrket mangler kvinner synes jeg er greit. Man må nødvendigvis ta slike grep for å jevne ut forskjellene, viske ut oppfatningene om hva som er mannsyrker og hva som er kvinneyrker. Etterhvert som dette skjer, og det er en lang prosess i de fleste tilfeller, så vil man kunne eliminere diskrimineringen (for det er det det er). Men da må vurderingen skje på rettferdige og reelle grunnlag.

 

Selv er det to ting som virkelig,virkelig irriterer meg som mann.

 

1. Verneplikt for menn og ingen tilsvarende for kvinner

2. "Total" mangel på rettigheter hva unger angår.

 

Å jevne ut de to tingene hadde på lang vei hjulpet på å reversere inntrykket av at likestillingen har gått for langt, iallefall for meg.

Lenke til kommentar
Problemet er at man ikke vet hvordan man reagerer når man blir konfrontert med situasjonen. Man kan diskutere alle emner i ro og fred og jeg kan omtrent garantere deg at de fleste svar på spørsmål vil være en del mer idealistiske/"politisk korrekte" enn den faktiske reaksjonen man har når man møter tilfellet. Man vil jo tross alt ikke se ut som en drittsekk.

 

Ja, det er det samme som brutal_mann også sa.

Det vil alltid være dem som pjatter i vei og gjemmer seg bak de "riktige" holdningene, i frykt for å bli sett på som en drittsekk. Men da vil jeg også tro at de innerst inne vet at dette er meninger de egentlig ikke kan stå for, i hvert fall om vedkommende har brukt litt tid på å finne ut hvor han eller hun faktisk står i forhold til saken. Og da vil jeg igjen tro og mene at reaksjonsmønsteret ikke skiller seg så veldig fra en gjennomtenkt og helhjertet holdning.

Lenke til kommentar
Ja, jeg merker det, du. Jeg skal ikke si meg uenig i at samfunnet er fullt av idioter, men når det gjelder temaet overgrep mot menn, har vi tydeligvis vidt forskjellige erfaringer. Om det er erfaringer han snakker om, eller bare en generell negativ holdning til sine medmennesker.

Dette er ikke noe brutal_mann har kommet på selv; det er et faktisk problem, men man har ikke begynt forske på det før svært nylig.

 

http://www.sinnetshelse.no/artikler/menn_voldtatt.html

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/12/16/356420.html

 

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article156617.ece

Lenke til kommentar

Ja, okei, det var i hvert fall noen meninger om saken. Dagbladet-linken sier dessverre ingenting om ettervirkningene av volden, mens Nettavisens artikkel ikke baserer seg på stort annet enn enkeltpersoners meninger.

 

Det er likevel interessant:

 

"Advokat Marte S. Brodtkorb mener at kvinner blir fordelaktig forskjellsbehandlet i rettsvesenet.

 

- Det er gjort en undersøkelse som viser at kvinner får lavere straff. Jeg mener også at de sjeldnere blir tiltalt. Når det gjelder kvinner, spør vi ofte «hva har denne kvinnen vært utsatt for som fikk henne til å gjøre dette», sier Brodtkorb."

 

Og det er nok sant. Jeg tror muligens det kan skyldes at vi fortsatt har problemer med å akseptere at kvinner ikke bare er omsorgsfulle morsfigurer, men også faktisk kan være kalde og voldelige, de også. Da leter man gjerne etter en grunn som unnskylder den voldelige oppførselen, og gir henne mer velvilje enn en mann ville fått i samme situasjon.

Lenke til kommentar
At det er skam å bli fysisk skadet av ei jente/kvinne får vi jo høre helt fra barndommen:

 

"Æhæ, ble du banket av ei jente? *fnis*" ;p

 

Nå håper jeg inderlig at dette er holdninger som endrer seg etter hvert som man blir eldre, men jeg vet godt at det for mange ikke gjør det.

 

Hvem er forøvrig verst? Menn mot menn, eller kvinner mot menn?

Det skal være sagt at primærsosialiseringen er vanskelig å unngå i senere tid. Det er her vi lærer oss hvordan vi skal oppføre oss, tolke ting, og hva vi skal mene om ting. Det er derfor man finner mange årsaker til psykiske lidelser i barndommen, f.eks. Det er hvem vi er, og det er vanskelig å endre på.

 

Jeg vil tro at menn er verst mot menn. Om en kamerat hadde blitt banket av ei jente ville min umiddelbare reaksjon vært: "Dæven, om hun ikke het Olga, var 3 meter høy, unibrown, kun to tenner og kom kjørende på traktor - så tror jeg ikke på deg!". Det er jo igjen ikke noe nytt at kjønnene er verst mot seg selv, der er jo bare å se på voldtektssaker: er det størst andel kvinnelige i juryen, har mannen større sjanse å bli frikjent (om det selvfølgelig er den mannlige som er tiltalt for voldtekt).

Lenke til kommentar
Ja, jeg merker det, du. Jeg skal ikke si meg uenig i at samfunnet er fullt av idioter, men når det gjelder temaet overgrep mot menn, har vi tydeligvis vidt forskjellige erfaringer. Om det er erfaringer han snakker om, eller bare en generell negativ holdning til sine medmennesker.

Det ene fører til det andre?

Lenke til kommentar
Hvem er forøvrig verst? Menn mot menn, eller kvinner mot menn?

Kommer vel egentlig helt ann på legningen til den individuelle personen

 

Hvordan da?

Fordi slik jeg ser det så ville relativt mange menn ikke motsatt seg sex av det motsatte kjønn (evt. det samme kjønn), men dersom det er motgår legningen ville de aller fleste satt seg til vegre.

Takk for å ha illustrert problemet... :roll:

 

Newsflash comming up! Vet du at det, faktisk ganske ofte, ikke er ønskelig for menn å ha sex?

Lenke til kommentar
Tja, jeg er nå av den oppfatningen at de aller fleste kvinner liker mandige menn. Så spørs det jo hva vi definerer som mandig :)

 

Ja, det var derfor jeg skrev mandig i gåsetegn, for det er selvsagt mange meninger om hva mandig er =)

 

Jeg tenker at det går i de baner at en mann skal være robust, fysisk og psykisk, ikke la seg pille på nesen, forsvare seg selv når det behøves, være modig, selvstendig og ikke vise sine svakheter. Det er i hvert fall det jeg tenker om jeg skal prøve å definere tradisjonell mandighet, for å kalle det det.

 

Men så er det jo også slik da, at mannens mykere sider faktisk er blitt både godtatt og stadig mer populære hos kvinner med tiden, så jeg vet neimen ikke hvem som legger disse forventningene på menn, jeg. Kvinner, eller menn selv.

Opptil flere lastebiler med oksemøkk!!! Joda, det _sies_ blant kvinner at menn med myke verdier (og sider) er fint. Men sannheten er at det er bæd båis og de harde gutta som stikker av med damene. Myke menn snakker en om, harde menn knuller en.

Lenke til kommentar
Nettavisens artikkel ikke baserer seg på stort annet enn enkeltpersoners meninger.

Advokater er litt mer enn tilfeldige enkeltpersoner med tanke på hva som er tema for artikkelen. I tillegg henvises det til en forskningsrapport publisert i Tidsskrift for Den norske lægeforening.

 

Skrev jeg "tilfeldige enkeltpersoner"? Nei, jeg gjorde visst ikke det. Men det er likevel enkeltpersoner, enten det er Kong Harald eller uteligger Svein. I tillegg kommenterte jeg undersøkelsesresultater fra artikkelen, så jeg ser virkelig ikke hva det er du vil frem til.

Lenke til kommentar
Opptil flere lastebiler med oksemøkk!!! Joda, det _sies_ blant kvinner at menn med myke verdier (og sider) er fint. Men sannheten er at det er bæd båis og de harde gutta som stikker av med damene. Myke menn snakker en om, harde menn knuller en.

 

Javel, som vanlig ser du ut til å vite nøyaktig hva alle kvinner tenker, føler og ønsker, så dette kan jeg umulig argumentere mot, eller hva?

Lenke til kommentar
Skrev jeg "tilfeldige enkeltpersoner"? Nei, jeg gjorde visst ikke det. Men det er likevel enkeltpersoner, enten det er Kong Harald eller uteligger Svein. I tillegg kommenterte jeg undersøkelsesresultater fra artikkelen, så jeg ser virkelig ikke hva det er du vil frem til.

Poenget mitt er at du med ordbruken din prøvde å få artikkel til å fremstå som mindre pålitelig.

 

"[...] baserer seg ikke på stort annet enn enkeltpersoners meninger."

 

Når man diskuterer juss er ikke advokaters uttalelser bare enkeltpersoners meninger, det er fagfolk som uttaler seg på profesjonell basis.

 

Avisoverskrift: "Verdens biologer er alle enige: Evolusjon er et faktum."

TheMartine: "Pøh. Det er ikke annet enn enkeltpersoners meninger."

Lenke til kommentar
Skrev jeg "tilfeldige enkeltpersoner"? Nei, jeg gjorde visst ikke det. Men det er likevel enkeltpersoner, enten det er Kong Harald eller uteligger Svein. I tillegg kommenterte jeg undersøkelsesresultater fra artikkelen, så jeg ser virkelig ikke hva det er du vil frem til.

Poenget mitt er at du med ordbruken din prøvde å få artikkel til å fremstå som mindre pålitelig.

 

"[...] baserer seg ikke på stort annet enn enkeltpersoners meninger."

 

Når man diskuterer juss er ikke advokaters uttalelser bare enkeltpersoners meninger, det er fagfolk som uttaler seg på profesjonell basis.

 

Avisoverskrift: "Verdens biologer er alle enige: Evolusjon er et faktum."

TheMartine: "Pøh. Det er ikke annet enn enkeltpersoners meninger."

 

 

det er godt noen ser sannheten i motsetning til themartine

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...