Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

rettferdighet mellom kjønnene i stedet for likestilling


Anbefalte innlegg

[...]For de fleste er det vanskelig å akseptere at kvinner kan fysisk eller psysisk skade en mann, derfor er det mange som tviler når dette emnet blir tatt opp.

 

Er det virkelig det? Snakker du om menn nå, eller? Jeg har i hvert fall ingen problemer med å akseptere at kvinner kan skade menn både fysisk og psykisk, og så vidt jeg kan erindre, har jeg ennå til gode å høre noen si noe annet.

Fremdeles forskjell mellom hva folk sier og hvordan de faktisk reagerer.

 

Et, for så vidt uskyldig eksempel fra mitt liv, er fra den gangen jeg livnærte meg av å kjøre taxi. En kvinnelig passasjer var heller nærgående rent fysisk. Hun fikk flere klare beskjeder om at jeg ikke satt pris på å bli tatt på av henne. Tils slutt tar hun et godt tak i skrittet mitt. I forbannelsen trenger jeg to sekunder på å tenke meg om før jeg bestemmer meg for å svare med samme mynt og tar et godt tak i det ene brystet hennes. da ble detliv i leiren! Hun lurte jo på "Hva i HELVETE jeg holdt på med!?!". Jeg svarte så sant var at jeg var drit lei av at hun kladdet på meg og at det føltes som et overtramp å bli grepet i skrittet. Hva hun svarte? "Pøh! Det er annerledes for menn!" Og denne dama var dønn seriøs i sitt svar.

 

Det er ett enkelt lite eksempel på hvordan mentaliteten faktisk er "der ute". en mann som blir slått av en kvinne, eller seksuelt missbrukt av en kvinne sliter med nøyaktig de samme probleme som kvinner i samme situasjon. Bortsett fra to ting. En mann som blir slått vil bli møtt med vantro (hvor en kvinne anbefales å anmelde, oppsøke krisesenter og gå fra mannen), samtidig som han lever med skammen av å bli dominert av "det svake kjønn". En seksuelt missbrukt mann har samme skammen (og samme problemer forøvrig som en seksuelt missbrukt kvinne) pluss oppfatningen av at "menn vil jo ha sex uansett".

 

Det er mao ikke lov for menn å ikke like enhver seksualisert aktivitet rettet mot dem, det er heller ikke akseptert at menn kan blir slått av (svakere) kvinner. (Menn har jo heller ikke lov å slå tilbake...)

 

Det jeg skrev over her er den dominerende oppfatningen i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener da, brutal_mann, at jeg lyver, eller mener du at alle jeg kjenner lyver?

 

Selvsagt finnes det er flokk med trangsynte idioter der ute som tenker slik som dama du hadde i taxien din, men jeg er faktisk såpass optimistisk at jeg innbiller meg at den gemene hop tross alt forstår at menn også kan bli utsatt for overgrep fra kvinner. Og at menn kan ta like stor skade av dette, både fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar
Så du mener da, brutal_mann, at jeg lyver, eller mener du at alle jeg kjenner lyver?

 

Selvsagt finnes det er flokk med trangsynte idioter der ute som tenker slik som dama du hadde i taxien din, men jeg er faktisk såpass optimistisk at jeg innbiller meg at den gemene hop tross alt forstår at menn også kan bli utsatt for overgrep fra kvinner. Og at menn kan ta like stor skade av dette, både fysisk og psykisk.

Ingen lyver, men mange mangler reell selvinnsikt (og dermed lyver for seg selv). Det _er_ en forskjell mellom hva som er politisk korrekt å si, og hvordan reaksjonsmønsteret faktisk er. At en finner individuelle forskjeller er en ting, men en må først og fremst betrakte samfunnet som den gruppen mennesker det faktisk er.

 

Slik det er i dag så forstår folk at menn kan utsettes for psykisk og fysisk vold fra kvinner, men det er et mindretall som faktisk har tatt det inn over seg.

Lenke til kommentar
Ingen lyver, men mange mangler reell selvinnsikt (og dermed lyver for seg selv). Det _er_ en forskjell mellom hva som er politisk korrekt å si, og hvordan reaksjonsmønsteret faktisk er.

 

Så i bunn og grunn kan ingen uttale seg korrekt før de har vært i en situasjon hvor de har fått testet sitt eget reaksjonsmønster?

Jeg sier her og nå at jeg tar problemet på alvor, og at jeg ser alvoret i overgrep mot menn. Likevel har jeg aldri måtte håndtere en slik situasjon, og neimen om jeg vet hundre prosent sikkert hvordan jeg eventuelt vil reagere. Men jeg vil si jeg kjenner meg selv og egne verdier såpass godt, at jeg kan med veldig stor sikkerhet si at dette er en holdning jeg vil ha uansett.

 

Slik det er i dag så forstår folk at menn kan utsettes for psykisk og fysisk vold fra kvinner, men det er et mindretall som faktisk har tatt det inn over seg.

 

Hvordan vet du det, egentlig? Jeg har diskutert dette med en del mennesker tidligere, og alle har vist omtrent samme holdning som meg til temaet. Har du andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Ja, jeg merker det, du. Jeg skal ikke si meg uenig i at samfunnet er fullt av idioter, men når det gjelder temaet overgrep mot menn, har vi tydeligvis vidt forskjellige erfaringer. Om det er erfaringer han snakker om, eller bare en generell negativ holdning til sine medmennesker.

Dette er ikke noe brutal_mann har kommet på selv; det er et faktisk problem, men man har ikke begynt forske på det før svært nylig.

 

http://www.sinnetshelse.no/artikler/menn_voldtatt.html

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at han har kommet på det selv, og jeg benekter ikke at temaet fortsatt er tabubelagt. Likevel strider mine erfaringer imot hans, men det kan være av mange grunner.

 

Egentlig veldig synd det ikke er forsket mer på dette. Jeg lurer på hvor den store skammen egentlig kommer fra. Om det er offeret selv som frykter holdninger som egentlig ikke finnes, eller om retts- og helsevesenet faktisk fortsatt ikke tar slike saker på alvor.

Lenke til kommentar
At det er skam å bli fysisk skadet av ei jente/kvinne får vi jo høre helt fra barndommen:

 

"Æhæ, ble du banket av ei jente? *fnis*" ;p

 

Nå håper jeg inderlig at dette er holdninger som endrer seg etter hvert som man blir eldre, men jeg vet godt at det for mange ikke gjør det.

 

Hvem er forøvrig verst? Menn mot menn, eller kvinner mot menn?

Lenke til kommentar

Tja, for å være ærlig, hvis jeg får høre at en fyr har fått juling av ei dame, så er min første reaksjon "Hæhæ, han ble pussywhipped" eller "kicket av ei dame".

 

Men, hvis jeg ser at det var alvorlig og fyren virkelig har blitt skadet av det, fysisk eller psykisk, så tar jeg ham seriøst.

Lenke til kommentar
Tja, for å være ærlig, hvis jeg får høre at en fyr har fått juling av ei dame, så er min første reaksjon "Hæhæ, han ble pussywhipped" eller "kicket av ei dame".

 

Men, hvis jeg ser at det var alvorlig og fyren virkelig har blitt skadet av det, fysisk eller psykisk, så tar jeg ham seriøst.

 

Kan det da tenkes at det er menn som er med og opprettholder disse holdningene? Jeg kan selvsagt ikke snakke for andre enn meg selv og dele av egne erfaringer, men jeg oppfatter faktisk kvinner som mer forståelsesfulle rundt slike temaer.

Lenke til kommentar
Hvem er forøvrig verst? Menn mot menn, eller kvinner mot menn?

Kommer vel egentlig helt ann på legningen til den individuelle personen

 

Hvordan da?

Fordi slik jeg ser det så ville relativt mange menn ikke motsatt seg sex av det motsatte kjønn (evt. det samme kjønn), men dersom det er motgår legningen ville de aller fleste satt seg til vegre.

Lenke til kommentar

Kanskje, Martine. Det er ganske vanlig for gutter og menn å prøve å drite hverandre ut litt på en vennskapelig måte. Og så har man konkurransen om å klatre høyere på den sosiale rangstigen.

 

Menn skal jo være menn vet du :)

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Fordi slik jeg ser det så ville relativt mange menn ikke motsatt seg sex av det motsatte kjønn (evt. det samme kjønn), men dersom det er motgår legningen ville de aller fleste satt seg til vegre.

 

Er du gutt eller jente?

 

Om du er gutt er du i så fall nå med på å bekrefte min teori om at menn er verst mot menn når det gjelder holdninger til overgrep mot menn.

 

Men som sagt, bare en teori.

Lenke til kommentar
Fordi slik jeg ser det så ville relativt mange menn ikke motsatt seg sex av det motsatte kjønn (evt. det samme kjønn), men dersom det er motgår legningen ville de aller fleste satt seg til vegre.

Da skjønner du tydeligvis ikke hva et overgrep er.

Forklar meg da, dersom du ønsker.

Fordi slik jeg ser det så ville relativt mange menn ikke motsatt seg sex av det motsatte kjønn (evt. det samme kjønn), men dersom det er motgår legningen ville de aller fleste satt seg til vegre.

 

Er du gutt eller jente?

 

Om du er gutt er du i så fall nå med på å bekrefte min teori om at menn er verst mot menn når det gjelder holdninger til overgrep mot menn.

 

Men som sagt, bare en teori.

Det kan være fordi jeg er trøtt eller at jeg ikke forstår helt hva du mener med det, men uansett gratulerer med at jeg beviste teorien din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...