Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

rettferdighet mellom kjønnene i stedet for likestilling


Anbefalte innlegg

Det er mindre enn 10 år siden at menn med samme utdanning som kvinner fikk mere betalt for likt arbeid. Rettferdig??

 

Det er ennå langt igjen til at det er tilnærmet lik kjønnsfordeling i en rekke yrkessektorer. Dette gjelder særlig for såkalte klassiske kvinne- og mannsyrker, som omsorgsyrker og tungindustri. Pr. 2003 tjente kvinner med grunnskoleutdanning 86,7% av det menn med samme utdanning gjorde, kvinner med videregående skole tjente 86,2 % av det menn med samme utdanning tjente, kvinner med 1-4 års universitetsutdanning tjente 80,2% av det menn med samme utdanning gjorde, mens kvinner med over 4 års universitetsutdanning tjente 82,8% av det menn med samme utdanning gjorde.[5] Militærtjenesten er fremdeles bare pålagt menn, men både menn og kvinner mellom 18-60 år kan bli pålagt tjeneste i Sivilforsvaret.

Du skjønner visst ikke. "Lik utdannelse" er ikke det samme som "likt arbeid".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såå... Hvorfor har det blitt en issue da?

Fordi kvinner og menn bevisst velger forskjellige karrierer. Det er jo akkurat det tiltak som ekstra kjønspoeng ved inntak til høyere utdanning er ment gjøre noe med.

 

En mann som etter fem år har blitt sivilingeniør vil sannsynligvis tjene mer enn en kvinne som etter like lang tid har blitt norsklærer, men det betyr ikke på noen måte at vi ikke har "lik lønn for likt arbeid".

Lenke til kommentar

Noe skurrer i denne artikkelen. Poenget er vel ikke hva slags utdanning man har, spørsmålet er vel åssen jobb man har fått i ettertid. Hvor mye ansvar osv.

 

Man skal dessuten være litt forsiktige med å bruke media som kilde. Media skriver kun om en sak dersom den er verdt å skrive om. Tror du de hadde skrevet en sak om at "Menn og kvinner tjener likt i de samme stillingene?" Nei, de må nok ha det mer saftig enn som så. Derfor finner de litt statistikk, vrir litt på det, og presenterer den mest oppsiktsvekkende siden.

 

Jeg vil ikke kalle denne linken en god kilde da den ikke baserer seg på noe undersøkelse eller liknede.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Ok, dere vinner... Jeg orker ikke være med i diskusjonen lenger.. Jeg blir for oppjaget av slike tråder der det skal diskuteres rettigheter blant kjønnene, også er 10 gutter pr. jente som er med i debatten, ikke bra for helsa mi. :p

 

Så takk for diskusjonen, og jeg kan vel bare være ærlig og si at det ikke var noe hyggelig så lenge det varte. :!:

Lenke til kommentar
Kjære Gapwick: Hva de andre 2(?) jentene her inne har sagt som jeg har sett, så har ikke jeg ment noe annet enn de som jeg kan huske.

Det har visst ikke vært så mange innom her, nei, men ta for eksempel dette flotte innlegget:

Debatten angående likestilling er interessant. Spesielt fordi det opptar meg mye. Ikke fordi jeg er jente og helst vil se at utfallet av debatten gagner med selv mest (eller kjønnet mitt om jeg får si det slik), men fordi jeg er opptatt av rettferdighet.

 

For meg handler likestilling om rettferdighet, muligheten til like muligheter mellom kjønnene. Kvinnekampen var viktig en gang i tiden, for kvinnene hadde ingen økonomiske rettigheter før i tiden, og de ble sett på som en eiendom under mannen.

 

MEN, det betyr ikke at jeg sier meg i mot mye av det som blir nevnt i denne debatten. Er det noe som opptar meg mest, er det faktisk mannens rettigheter. Jeg blir så ekstremt provosert når det er menn som må i militæret, mens flest kvinner kan få slippe om de ikke ønsker det. Det er for meg urettferdighet i praksis.

 

Det samme gjelder fars rettigheter. Jeg kjenner jeg nesten blir sint ned i tærne. Jeg mener at man kan OG er like gode foreldre som kvinner. Riktignok kan de ikke gi pupp, men menn kan så utrolig mye annet.

 

Hva jeg vil med mitt innlegg? Jeg vil bare si at det finnes faktisk en del kvinner der ute som synes menns rettigheter er like viktige som kvinners rettigheter. Absolutt. Men visste dere faktisk at kampen for kvottering egentlig startet i skolen, at det egentlig var forbeholdt menn, fordi man ønsket flere mannlige lektorer/lærere inn i skolen?

 

Jeg ser nytten med kvotering, men jeg ser også at rettferdighet er viktig. Uansett, for meg er dette en kamp om rettferdighet. Og når jeg en gang er så heldig og kanskje får barn, så håper jeg at min kjære tar ut like mye permisjon som meg, dvs. at den blir delt 50/50, faktisk vil jeg oppfordre han til det.

 

 

Men det er kanskje ikke så mye at vi er uenige med deg, det er bare det at du ser problemer hvor det ikke eksistere noen.

 

Temaer som har vært oppe (minn meg gjerne på hva jeg har glemt):

Førstegangstjenesten, hvor kvinner har det enklere.

Kvotering, som med ytterst få unntak kun kvinner tjener på.

"Lik lønn for likt arbeid"-debatten, som ikke bør være en debatt i det hele tatt, da det allerede er et faktum.

Lenke til kommentar

Jeg kunne skrevet det eksakt samme innlegget som henne. For det er ingenting der som jeg er uenig i.

 

Samtidig står jeg ved det jeg har ment tidligere om disse punktene du kommer med. Punktum finale! Var det noe mer? Eller kan jeg få avslutte i denne tråden nå?

 

Edit: og ja, om det er slik at det faktisk er likt betalt for likt arbeid, så er jo det nydelig og ingen debatt trengs.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Jeg kunne skrevet det eksakt samme innlegget som henne. For det er ingenting der som jeg er uenig i.

 

Samtidig står jeg ved det jeg har ment tidligere om disse punktene du kommer med. Punktum finale! Var det noe mer? Eller kan jeg få avslutte i denne tråden nå?

 

Edit: og ja, om det er slik at det faktisk er likt betalt for likt arbeid, så er jo det nydelig og ingen debatt trengs.

Om du leser innlegget mitt så ser du at det faktisk ER likt betalt for likt arbeid, og at det faktisk IKKE er forskjell på hvem som blir ansatt om begge har samme utdanning - det har jeg til og med kildehenvisning til.

 

Det er faktisk sjette avsnitt av innlegget.

Lenke til kommentar

 

Merkelig at det er så få muskelbunter i rejeringen. De kunne jo ha banket opp alle sammen ikke sannt?

 

Nå var det vitterlig ikke snakk om år 2009 heller.. Om det hadde vært kvinnfolk som hadde vært sterkest fra tidenes morgen, ja da hadde det vært vi som var på toppen. Det er min antagelse og tro. Ingen dokumentasjon på dette. Hvorfor jeg mener dette? Jo fordi vi er dyr og verden er junglelen vår. De sterkeste bestemmer!

 

Mannfolk blir kvotert inn i yrker de også, så dette er slettes ikke noen enveiskjørt gate.

 

Ja, dette har jeg svart på tidligere i tråden og det eneste jeg kunne si til dette er at det visstnok ikke er noen lov enda, men de er i full gang med å få dette igjennom. Og også lengre pappa-perm. Så det er kun spørsmål om tid.

 

Link

Link

 

- Kjønnskvotering for menn i sykepleierutdanningen er et aktuelt tiltak, mener utdanningsminister Kristin Clemet.

Clemet trakk fram at mannlige søkere som hadde veterinærstudiet som førsteønske, ble kvotert i 2004. De fikk 1,2 ekstra poeng ved opptak. Resultatet ble 30 prosent flere mannlige søkere.

Link

 

 

Fire år etter at Veterinærhøgskolen innførte guttekvotering er skolen godt fornøyd med ordningen.

 

Link

 

Og som sagt, selvom det ikke blir snakket høyt om eller registrert noe sted, så har jeg selv jobbet steder der det åpenlyst ble ansatt menn og at agendaen til arbeidsplassen var å få inn fler menn. Men det er opp til hver enkelt hva de velger å tro på.

 

 

Det er mindre enn 10 år siden at menn med samme utdanning som kvinner fikk mere betalt for likt arbeid. Rettferdig??

 

 

Det er ennå langt igjen til at det er tilnærmet lik kjønnsfordeling i en rekke yrkessektorer. Dette gjelder særlig for såkalte klassiske kvinne- og mannsyrker, som omsorgsyrker og tungindustri. Pr. 2003 tjente kvinner med grunnskoleutdanning 86,7% av det menn med samme utdanning gjorde, kvinner med videregående skole tjente 86,2 % av det menn med samme utdanning tjente, kvinner med 1-4 års universitetsutdanning tjente 80,2% av det menn med samme utdanning gjorde, mens kvinner med over 4 års universitetsutdanning tjente 82,8% av det menn med samme utdanning gjorde.[5] Militærtjenesten er fremdeles bare pålagt menn, men både menn og kvinner mellom 18-60 år kan bli pålagt tjeneste i Sivilforsvaret.

 

Link

 

Nikken: Åh, beklager jeg så deg ikke blant de mange like og identiske guttene her inne med de identiske meningene skjønner du.. Pluss at det må være så jævlig mye lettere å bare ha EN person å svare enn å ha flere slik som det jeg har fått. Og er ikke snakk om korte små innlegg heller.. Så kanskje jeg svarer deg i løpet av kvelden.

 

Og la meg gjette, ingenting av det jeg kommer ned her er godt nok.. Ja, om det er tilfellet så kan jeg ikke si at jeg blir veldig sjokkert!

 

 

For det første, selv om du går langt tilbake i historien så er det ikke fysisk styrke som har sørget for at lederene i sammfundet faktisk blir ledere. Det er karisma, arv, korrupsjon, gode talerevner, osv.

 

Når det gjelder kvotering så skrev du at menn blir kvotert inn på atbeidsplasser. Dette er altså ikke tilfellet. Det er bare noen politikere som har sagt at dette er et mål for å sanke noen mannelige stemmer.

Og den eneste "kvoteringen" av menn som er blitt gjennomført er noen ekstra poeng på sykepleierutdanning (for å ha det sagt så er jeg mot all form for kvotering, også av menn som i dette tilfellet, men dette er ikke poenget).

 

Og du skrev at kvinner og menn får ulik lønn for samme arbeid med samme utdanning. Og se på lønn i forrhold til hvor lang utdanning man har er helt latterlig. tror du en som utdanner seg til musliker med 5 år på universitetet får like godt betalt som en som utdanner seg til kybernetiker med 5 år på universitetet?

 

kvinner og menn med lik utdanning (ikke bare lik utdanningslengde) og i samme stilling i samme firma (stor forskjell på f.eks offentlig og privat, eller offshore vs på land) får lik lønn i Norge. De eneste lønnsforskjellene her er bonus, overtid, forhandlinger (hvor god du er til å forhandle deg framm til lønn i det private næringslivet), osv. og dette er likt for både kvinner og menn.

 

Grunnen til at kvinner tjener dårligere enn menn er at de velger trygge og lavtbetalte yrker, ikke jobber mye overtid, ikke tar mye risiko og jobber mye deltid.

Dette er et fritt valg!

Det er ingen som hindrer en kvinne i å bli en aksjemegler, starte opp et stort suksessfullt firma eller bli en sivilingenør eller lege.

 

 

Og til slutt:

det var lik lønn for likt arbeid også for 10 år siden.

Kvinnekampen (den viktige og virkelige) foregikk hovedsakelig på 70-80 tallet og kansje litt rester helt på begynnelsen av 90-tallet.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

NB: Dette er ikke ment på noen inne på denne tråden , men mer som en provokasjon mot Ottar som ikke har fakta i sitt stoff i det hele tatt.

 

Ble relativt interessert når jeg leste denne tråden , og stakk en tur innom Ottar gruppen sin nettside, der fant jeg disse "gullkornene".

http://kvinnegruppa-ottar.no/index.php?opt...8&Itemid=82

Det er her prat på at det ikke er rettferdig siden kvinner ikke har verneplikt , jeg kan ikke se dette som noe annet enn en fordel ? Noe som også er fakta er at de kvinnene som vil inn i militæret og klarer kravene kommer da inn !

". Militæret er så farlig, at vi ikke kan overlate det til en våpenelskende og heltedyrkende macho-kultur." Hadde en mann sagt en lignendes påstand som "Vi burde ikke slippe kvinner til i militæret fordi de kan ikke skyte" hadde det blitt en STOR oppstandelse.

 

"Feminister krever like retter for kvinne og menn. Da må vi også kreve like plikter

 

At femti prosent av Norges befolkning ikke skal få like stor tilgang til de milliarder av kroner som forsvaret forvalter over i dag, er blodig urettferdig og helt avsindig hårreisende.

 

For i tillegg til at kvinner skal ha like plikter som menn, handler dette om hvilke rettigheter og muligheter menn har ved å gå inn i forsvaret, og som kvinner går glipp av.

 

I forsvaret har man mulighet til å utdanne seg gratis innen mange yrker, blant annet en del såkalt tradisjonelle mannsyrker som for eksempel pilot eller flygeleder."

 

Som sagt tidligere, kvinner kan LETT komme inn i militæret bare de klarer de fysiske kravene.

 

 

Også inne på siden er det at kvinnelige politikerer blir mye mer hetset , UTEN KILDER TIL FAKTA, det står i tillegg "Mannssolidariteten og feigheten lenge leve…."

Føler jeg blir sint her nå :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hehe, blir nesten litt glad i ottar når de kommer med slike utalelser som at kvinner burde også ha værneplikt og at kvinner burde gå toppløse rundt.

 

Men argumentasjonen deres for dette er selvfølgelig helt sinnsyk (akkurat som for alle de andre sakene de har).

 

 

Jepp og bli tvunget til å slave for noen maktsyke befal for 120 kr dagen i et år er virkelig et privilegie som kvinnene går glipp av. :!:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
At femti prosent av Norges befolkning ikke skal få like stor tilgang til de milliarder av kroner som forsvaret forvalter over i dag, er blodig urettferdig og helt avsindig hårreisende.

 

Hahahaha....

 

Ja, vi menn er heldige som får tilgang til milliarder av kroner i et år av livet vårt...

 

De klager altså på at de kun har rett og ikke plikt, og derfor får de ikke ta del i denne lukrative "bransjen"?

 

Feminister er gærne...

Lenke til kommentar

Menn unnlater å rapportere vold mot dem fra kvinner for mange av de samme grunnene som kvinner.

For de som er i et alvorlig forhold og lider av intern vold, prøver de til å berolige seg ved downplaying hvor disse eksemplene ofte forekommer: «Hun gjør sjeldent det», eller «Hun har ikke skadet meg alvorlig» er hørt så ofte fra menn som fra kvinner.

I de meste tilfellene er de også skamfulle og hvordan samfunn vil se på dem om de faktisk ville gå åpent ut med det. Da er det fort gjort å bli ledd ut eller å bli stilt ut til spott og spe.

For de fleste er det vanskelig å akseptere at kvinner kan fysisk eller psysisk skade en mann, derfor er det mange som tviler når dette emnet blir tatt opp.

Lenke til kommentar
[...]For de fleste er det vanskelig å akseptere at kvinner kan fysisk eller psysisk skade en mann, derfor er det mange som tviler når dette emnet blir tatt opp.

 

Er det virkelig det? Snakker du om menn nå, eller? Jeg har i hvert fall ingen problemer med å akseptere at kvinner kan skade menn både fysisk og psykisk, og så vidt jeg kan erindre, har jeg ennå til gode å høre noen si noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...