Gå til innhold

Macbook starter ikke

Anbefalte innlegg

Når jeg i dag tidlig skulle skru på MacBooken min, nektet den å starte, og står nå stille på en gråblå bakgrunn. Start-up-lyden kommer, men det er også den eneste.

Har prøvd alt av knappekomboer jeg fant på nettet, samt å prøve å sette inn install-disken, uten at dette har hjulpet (skjer ikkenoe).

Har aldri hatt det minste problem med den før, så jeg er temmelig blank på hva det kan være.

Jeg vet Apple er vanskelige når det kommer til reklamasjon, men jeg har jo kjøpt dataen på elkjøp, så jeg vet ikke..

Sorry for dårlig språk og tekstbygging, er litt stressa.

Edit: Fikk nettopp disken til å starte, men den finner ikke målvolum for installering av Mac OS X-programvaren. Da er det vel harddisken som har blitt ødelagt?

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Du skal ta med Mackboken til Elkjøp og kreve gratis rep med mindre dette er selvforskyldt på noen måte eller maskinen er mer enn 5 år gammel. Du har et forhold til elkjøp. De har et forhold til Apple. Ikke la deg bli sendt videre. Still krav om erstattningslaptop i mellomtiden såfremt rep tar lenger enn ?2 uker?

Lenke til kommentar

På så store kjøp er det sannsynelig at de har deg i en database. Går utifra at du ble registrert med navn, adresse, etc når du kjøpte PCen. Det er dog alltid en god ide å ta vare på kvittering når det er såpass store kjøp.

Om du må innom den elkjøpen du kjøpte i vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det klarer jeg ikke gi noe konkret svar på, men med mindre det er veldig tungvint å ta den med til samme elkjøp du kjøpte den på vil jeg tro at det er det beste. Har du ikke kvittering kan du ta med annet betalingsbevis f.eks kontoutskrift. Uansett så skal burde de ha en egen intern kvittering for så dyre varer. Det beste du kan gjøre er å ringe på forhånd til den elkjøp butikken du eventuellt drar til og forklarer situasjonen på en saklig men bestemt måte.

gl

Lenke til kommentar

Meh, har også heller lite lyst til å sende inn til reperasjon. Har mengder med skolearbeid fremover, og når jeg er 95% sikker på at det bare er å bestille en harddisk + noen skrutrekkere (noen som vet hvor jeg får bestillt dette, forresten?), så virker det helt ærlig mer fristende, jeg vil ikke risikere halvannen uke uten dataen min i skolesammenheng.

Lenke til kommentar

Husk også at en endring i konfigurasjonen kan ødelegge garantien ettersom enkelte selskaper ikke vil ta ansvar for at du åpner opp og fikler med maskinen og putter inn annet enn orginale deler. Du har fått mange gode tips nå, og hvis elkjøp går med på å utlevere lånepc ser jeg ingen grunn til ikke å levere den inn til rep.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg er like hard på "forbrukerettighetene" som det dere er :p

Etter litt regning har jeg kommet fram til at det blir "billigere" å bytte selv uansett. Tog til nærmeste elkjøp koster ca 200. En harddisk koster rundt 500, og da får jeg i tillegg mer enn dobbelt så mye lagringsplass. Får bare den mappa med spørsmålstegn hver gang nå, og det vet jeg betyr at noe er galt med harddisken. Takk for hjelpa, men å risikere krangel og styr emd elkjøp-ansatte har jeg gjort en gang, og det var en gang for mye.

Lenke til kommentar

wuss

Men ser logikken, bare ikke klag hvis skjermen eller noe annet du ikke klerer å fikse selv tar kvelden og elkjøp ikke vil fikse det pga de ser at du har fiklet med maskinen. Ta i hvertfall vare på den gamle hdd ettersom du burde sette inn igjen den hvis du skulle måtte sende den inn senere.

Lenke til kommentar

Ok. Har ingen erfaring med Mac så vet ikke noe om det. Da ville jeg nok gjort det samme selv.

Skal selv kjøpe denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378960

Allerede en produktbeskrivelse av en som har brukt den i en mac så det må vel være et godt kjøp. Hvis du finner noe bedre hadde det vært fint om du sa i fra ettersom jeg ser etter hdd til min egen bærbare. (80GB nå) :!:

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=423084

Gikk for den, billigste 2.5" jeg fant : P Samma det, broren min har lik, og det fungerer bra. Bare kjipt jeg mister masse skolenotater.

Fant også ut at jeg mangla en type bit for å skru den fast, men jeg satser på en nabo har den.

Edit: Om noe, så har jeg ihvertfall fått rengjort den nå. Hvit data blir fort møkkete, serru. Får også harddisken imorgen, tror jeg, så da har jeg data til skolen begynner igjen på mandag.

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...