Gå til innhold

0.5 liter med brus nærmer seg snart 15 kr

UUnreal

Anbefalte innlegg

Litt dyrere = ikke etterspørsel?

Er jo helt på trynet at de tror at vi kommer til å kjøpe mindre fordi de setter opp prisen med et par kroner...

Jo, det kommer vi til. All prisøkning fører at til at det jevnt over selges mindre av varen, selv om endringen er aldri så liten. Spørsmålet er heller, er effekten merkbar? Selv tror jeg det ikke en liten sukkeravgift vil ha stor effekt isolert sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øker prisen på brus kan det i det minste føre til at prisbeviste foreldre handler mindre brus til barna og tenåringene sine. Dermed blir det drukket mindre, noe som igjen kan føre til at avkommet har mindre behov for å drikke så mye brus :)

Det kan også føre til mindre overvekt blant barn.

Det er foreldre som er mest prisbeviste. Drikker familien Nordmann 1,5 liter brus tilsammen om dagen tisvarer det 500 kroner i måneden. 500 kroner som mor kanskje har bruk for når tenåringen i huset krevet dyre merkeklær :)

edit: Når prisen går ned går det jo den andre veien. Når jeg ser et godt tilbud på noe kjøper jeg gjerne mer. F.eks tilbud på ei kasse med 1/2-litersbrus til 250 kroner, eller tilbud på et brett med bokscola til 99,- :dribble:

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar
Eg ser litt annerledes på det, om eg får 0.5 i staden for 1.5 er det positivt. Brus er godt av og til, men om ein skulle kjøpt 1.5 i staden for 0.5 hadde ikkje det vore heldig for tennene.

Selv savner jeg mindre flasker. Av og til trenger jeg en liten cola-boost, men jeg orker sjelden 0,5 liter. En perfekt dose hadde vært 2-2,5 dl.

Lenke til kommentar
Tror jeg er en av få tenåringer som mener det er bra at prisen på brus går opp....

Synes bare dagens unger blir større og større, og tviler sterkt på at det er muskler det er snakk om.

Dessverre er det sant og du har et godt poeng. Dagens unge får i seg for mye sukker og mosjonerer alt for lite. Det igjen fører til at vi får flere unge syke og uføre. Ingen god utvikling.

Lenke til kommentar
Selv savner jeg mindre flasker. Av og til trenger jeg en liten cola-boost, men jeg orker sjelden 0,5 liter. En perfekt dose hadde vært 2-2,5 dl.

Veldig godt poeng. Mange ganger når jeg har kjøpt meg ei brus når jeg ikke er hjemme , er det igjen en del cola på bunnen av flaska. Jeg orker ikke hele halvliteren, og når jeg kanskje er tørst igjen senere er det som er igjen varmt ..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Enig med deg, hvorre. At prisene på brus går opp er bare sunt. For min del må den gjerne stige til 30,- for 0,5 liter. Da begynner kanskje flere å se på vann som et bedre alternativ. Brus er ikke bra for kroppen. Drikk vann! Det er det eneste vi trenger å drikke. =)

Lenke til kommentar
0,33 glassflaske er akkurat passe :)

Syns det også blir for mye... glir jo ned, men får dårlig samvittighet av alt sukkeret, og er som regel lei ca. halvveis. Kjøper jeg en halvliter er jeg ofte lei før jeg kommer ned til etiketten.

Samme med meg, men som du sier - det glir ned. Nå får ikke jeg dårilg samvittighet for mye sukker, dog.

Lenke til kommentar

Dumt at de setter opp prisene, men får brus direkte fra Ringnes jeg så slipper mye av prisen :D

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Linn_Christin: Cola er om noe tørsteskapende (dehydrerende). Halve flasken (om ikke mer) må regnes for å være sukker/sirup.

Men for guds skyld, jeg drikker da ikke vanlig cola :ohmy:

Og du tror light/zero har tilnærmet samme smak og ingen kalorier på magisk vis? Grøsser bare ved tanken av alle de tilsatte stoffene.  :sick:

Lenke til kommentar

Det at folk sier at man blir feit av å drikke light/zero, at man får kreft av det, og at det er farlig osv.osv sier det bare for å retferdiggjøre sitt eget høye sukkerinntak.

Men hey, nå har jeg sluttet å drikke brus i det heletatt - så da er det ikke noe problem for meg egentlig :lol:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Min grunn til å si man ikke bør drikke light/zero er for å hjelpe andre. Jeg drikker ikke light/zero eller har et høyt sukkerinntak selv, så har ingen ting å rettferdiggjøre.

Aspartam er et kunstig stoff. Når det varmes opp til over 30 grader inne i kroppen din splittes molekylene og du får asparaginsyre, fenylalanin og små mengder metanol.

Metanol er som kjent også kalt "tresprit"!

Metanol er svært giftig. Metanol brukes i frostvæske, drivstoff og løsningsmiddel.

Min mening er at dette er noe man ikke bør ha i seg.

Bra du har sluttet, Linn_Christin! :):new_woot:

Lenke til kommentar

Brusinntaket mitt er vel 5 ganger så mye lavere nå enn hva det var i sommer med disse prisene (at Rimien nær meg har sluttet å selge Euroshopper brus&chips er vel og relevant..), og det er vel egentlig like greit. Tegneseriesamlingen merker ihvertfall at jeg bruker mindre på brus :p

Synes dette er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...