Gå til innhold

Dagpenger ved enkeltmannsforetak

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i dag ansatt i et AS og er fast utleid som konsulent hos en kunde. I det siste har det vært mye økonomisk rot i AS'et jeg er ansatt i. Jeg har en mistanke om at sjefen ikke helt klarer å skille mellom egen og firmaets økonomi.

Jeg har derfor lyst til å si opp og starte et enkeltmannsforetak. Jeg er sikker på at jeg kan ta med mitt nåværende oppdrag ut av AS'et (kunden trenger og liker meg). Jeg er derfor ikke bekymret for inntektene i starten.

Hva som bekymrer meg er hva som kan skje på et senere tidspunkt. Dersom den økonomiske nedgangen i verden fortsetter så kan jeg ikke utelukke at jeg mister oppdraget mitt om 1-2 år. Driver man som enkeltmannsforetak har man i utgangspunktet ikke rett på dagpenger. Men jeg leser her at det holder å ha tjent minst kr 210 768 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene. Jeg kommer til å ha tjent over det beløpet i år før jeg eventuelt slutter i min nåværende stilling. Betyr dette at jeg er sikret dagpenger dersom jeg blir arbeidsledig fram til og med 2011?

Jeg har selvsagt også vurdert andre selskapsformer (AS/NUF), men føler at de ikke helt passer for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...