Gå til innhold

Kompaktkamera til jobben

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe et nytt kompaktkamera på jobben. Viktige parametere er :

1. At det er enkelt å bruke for de som bare vil ha 'click and go'
  2. Ikke for stort, bør gå ned i en normal jakkelomme.
  3. Gjerne muligheter for manuelle instillinger for avanserte brukere.
  4. Og essensielt: at det dukker opp på en PC som en usb-disk, at det ikke er nødvendig å installere drivere eller programvare for å hente ut bilder av det, et kamera som ikke oppfyller dette kommer ikke i betraktning, samme hvor bra det ellers er...
  5. Prisklasse... tja... innen rimelighetens grenser, tenker jeg sier opp til 4000 i første omgang, men den grensen er ikke absolutt..

Det jeg trenger mest hjelp med er det essensielle kravet, om at det må kunne kobles opp uten ekstra drivere. Jeg har ikke testet dette på så mange helt nye kameraer, men min erfaring er at dette funker på Olympus og Fuji kameraer, mens Canon trenger driver og dermed er uaktuelt, stemmer dette fortsatt? er det andre kameramerker som er driverløse, eventuelt noen andre merker jeg kan se bort fra med dette kravet?

edit, prøvde å få listen riktig satt opp...

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært fint om du også hadde beskrevet bruken.

-Hva skal dere ta bilder av? -Noen spesielle krav?

Jeg vet ikke hvordan det er på PC, men på min 4 år gamle Mac trengs ingen instalering for å få kontakt med et Canon kamera. Jeg har heller ikke hatt noen slike problemer med andre kameramerker.

-Noen pc-brukere som vet noe om dette?

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Bruken ja, både innendørs og utendørs, bilder fra møter, dokumentasjon av steder vi besøker... Bruksområdene kan vel sammenliknes med typisk privatbruk, om enn lite portrettfotografering. Lite bruk for makro.

Ja, jeg snakker om PC, bruker XP på jobben, ligger vel i kortene at vi ikke oppgraderer til Vista. (Bruker linux hjemme og der er det heller ikke noe problem, men dessverre er hverken mac eller linux noe alternativ her...)

M.

Lenke til kommentar

Da ville jeg gått for Fujis F-serie. Har selv en F40, og fikk også anbefalt et slikt til jobbruk, de er like godt fornøyd som meg selv. Til jobbruk blir det jo mye innendørsfoto, og da er ISO-egenskapene til Fujis F-serie svært velkomment. Du kan da få imponerende lite bildestøy der andre kompakte drukner i støy så snart ISO kryper over 100.

Se testbilder på min kameraside (link nedenfor)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...