P0nduz Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Hei Jeg tenkte jeg skulle sette opp min gamle stasjonære maskin som en server. Men lurer da på om det beste os'et å bruke er vista buisness 64bit eller finnes det andre OS enten gratis eller kjøp som vil fungere bedre som filserver i et miljø med kun vindows maskiner? Takker på forhånd for svar mvh Jan Christer Lenke til kommentar
Petter Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Windows 2003 server er veldig greit.. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 noen som er gratis: *BSD (FreeBSD, NetBSD, OpenBSD), Linux (for eksempel Ubuntu) eller OpenSolaris. Så installerer du Samba, og vips så har du en flott filserver for Windows-maskiner. Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Er du glad i Windows basserte løsninger bør du se næremere på Windows Home Server. Personlig er jeg veldig fornødd Windows Home Server. Den bygger i hovedsak på Windows 2003 Server. En WHS lisens koster vel ca 1200 kr Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 http://www.howtoforge.com/ubuntu-home-fileserver Windows server 2003 er altfor dyr og om den bare skal brukes som filserver kan du eventuelt bytte ubuntu til noe enda lettere som f.eks wattos. Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 vurderer sterkt å sette opp linux løsning siden det kanskje krever litt mindre, men i første omgang tror jeg rett og slett jeg bruker lisensen på 64 bit buisness jeg har liggende. Takker for svar:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå