Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

E8500 @ problemer over 4ghz (water)

Anbefalte innlegg

Har nå såtte her å fundert over kva som kan vere problemet til at eg har problemer ved å komme over 4ghz,

Har desse speca... så teoretisk skal ikkje dette stoppe meg..

Cpu @ E8500

Ram 8500 (ddr2) @ 2.2v Dominator

HK: Asus p5q Delux. (testet og klart over 500 fsb med luft)

nå kjører eg 442 fsb x 8 i cpu multi @3.536ghz

Grunnen til at eg køyrer 8 multi er at systemet ikkje bootet helt opp, så eg senket cpu speed fra 4.2-3.5ghz

Sånn helt teoretisk; er det volten som gjere at systemet ikkje booter windows (blue screen)?

Kjører vcore på 1.5 atm orginal var vel 1.25v så synest at eg har litt masse volt til den mhz'en som er oppnådd... men kan jo vere eg som er litt ute å kjører.

Noen som vet noken grunner som er logiske nå?

Og en siste ting. intel sier at alt under 1.3625vcore er ok for cpuen... men vist eg køyrer 1.4.. er det noke serlig å tape på levetiden? vil jo helst ha ein 24/7 clock som ville klart noken år :p

vel, svar dere som har peiling =)

Edit: skrive feil

Intel spec

Ram spec

Hovedkort : hw.no overclock.

Mvh

Oddbjørn

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann...

Veldig mange sier forskjellig angående volt på 45nm cpu'nene. Noen sier 1,30-1,32 og noen 1,4v og noen 1,45v max. Hovedsakelig er det vel fordi disse cpu'ene fortsatt er ganske nye som gjør at ingen helt vet hvor mye volt som er "max for 24\7".

Det mest vanlige er vel at det er for lite volt visst den ikke booter inn i windows, men kan jo såklart være andre grunner. Visst du har 1,5v (uten mye volt drop) så ville jeg vel tro at du ville iallefall kommet inni windows på 4ghz. Jeg syntes foressten 1,5v er veldig mye på disse cpu'ene. Men som sagt igjen så vet jo ikke folk helt hvor mye dem tåler heller :)

Har du mye volt-drop ved 100% eller stresstester ? Og hvor mye mhz kjører du rammen på ?

mvh

Lenke til kommentar

Nå kjører eg rammen på 1:1 altså 442mhz (den takler fint 1100mhz ved 2.2v, og eg bruker den volten nå)

Minnet har eg prøvd å holde under eller rundt omkring 1066mhz som er det rammen min uten OC er.

Klarer å boote opp ved 4ghx 421x9.5 ved 1.35vcore (bios) men CPU-z viser at eg kjører 3.32 volt idle.

Vet ikkje helt kva eg skal stole på, cpu-z, occt eller bios...

Occt bruker jo cpu-z til å lese volt...

Under OCCT stress test viser cpu-z at volten er på 1.296, altså ein drop på 0.024v

Men vist cpu-z har den ekte v-core lesningen så kan eg jo øke litt til å teste meg fram..

Takk for eit godt svar Ottesen =)

Mvh

Oddbjørn

Lenke til kommentar

Bump:

Trenger forsatt litt hjelp her, har ikkje drevet med klokking og drept masse hardware slik som mangen der ute har, vil helst prøve å unngå det :p

Men kor mykje volt må man egentlig har på north -b og fsb volt?

Eg er oppe i 1.6 og da kom det opp at nb trenger eit betre kjøle system, virker som eg er nok volt der får ein 24/7 clock?

eller skal eg berre pushe?

Lenke til kommentar
Nå kjører eg rammen på 1:1 altså 442mhz (den takler fint 1100mhz ved 2.2v, og eg bruker den volten nå)

Minnet har eg prøvd å holde under eller rundt omkring 1066mhz som er det rammen min uten OC er.

Klarer å boote opp ved 4ghx 421x9.5 ved 1.35vcore (bios) men CPU-z viser at eg kjører 3.32 volt idle.

Vet ikkje helt kva eg skal stole på, cpu-z, occt eller bios...

Occt bruker jo cpu-z til å lese volt...

Under OCCT stress test viser cpu-z at volten er på 1.296, altså ein drop på 0.024v

Men vist cpu-z har den ekte v-core lesningen så kan eg jo øke litt til å teste meg fram..

Takk for eit godt svar Ottesen =)

Mvh

Oddbjørn

det er cpu z som viser den virkelige Volten ja :thumbup:

du bør ligge rundt 1.3-1.35V på cpu-en ved 100% last derimot nb skal kunne klare org V ved 4.0Ghz. :tease:

Ja jeg vet jeg har kjørt prime veldig lite men dette var kun for å få ett bilde. ( den er stabil der :!:)

edit:

sitter på en e8400 og ett msi x48c

post-136348-1236429886_thumb.jpg

Endret av reger
Lenke til kommentar

Med et bra P45 kort som P5Q behøver du sannsynlig ikke røre spenninger på annet enn cpu og ram, min E8500 klarer 4.25ghz prime95 stabilt med en gammel sliten Thermaltake Big Typhoon, vcore må opp på 1.4v da, men har kjørt det lenge uten noen problemer.

Dessuten har du det momentet at ikke alle prosessorer klokker like bra - selv ikke med vann.

Har mye erfaring med Asus P5Q-Pro og Gigabyte EP45 serien (ds4 og ud3p, har aldri måttet røre andre spenninger enn vcore/vdimm på disse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Driver å prøver få til litt OC'ing selv. Satte FSB på 400, Vcore 1.32 så skulle få 3800 mhz. Mulig jeg her helt på jordet men på full load får jeg den på 3.8ghz men når den havner på idle dropper den ned på 2.4ghz? :o

Har et asus P5E WS pro med en intel E5800, hvis noen kan fortelle meg et greit 400 fsb (3.8ghz) oppsett i bios hadde jeg blitt meget glad.

Lenke til kommentar

Du er sikker på at det ikke er aktivert noen dynamisk strømsparingsalternativer? Det virker nemlig veldig slik i og med at den faller ned på 2,4Ghz, som med en FSB på 400 gir en multiplier på 6x på cpu. Min gjorde også lignende før jeg slo det av.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...