Gå til innhold

Utsettelsesgebyr hos SI


Dragen

Anbefalte innlegg

Har noe gjeld hos Statens Innkrevingsentral som jeg måtte få utsettelse på.

Nå har jeg fått krav igjen, og noen dager senere hoppet enda en regning fra de opp i postkassa mi.

435,- for betalingsutsettelse.

 

Kan de gi ut et sånt gebyr? Virker så gråsone i mine øyne at de kan kreve hele 435,- for å utsette betaling. Jeg har veldig begrenset økonomi, som også kom frem i søknaden om utsettelse. Selv 400,- er en skikkelig bulk i månedbudsjettet mitt

 

Det gis heller ikke noen informasjon om dette gebyret.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to stykker du ikke vil skylde penger – staten og mafiaen.

 

Du kan være trygg på at dette gebyret er i tråd med lovverket. Staten gir seg selv rett til å gjøre hva de vil mot sine debitorer. Blant annet vanker det 250 kroner i purregebyr, dersom du glemmer å betale feks studielån eller tv-lisensen i tide.

 

Vanlige bedrifter har ikke lov til å gi mer enn 50-60 kroner i purregebyr.

Lenke til kommentar
Men at gebyret er så høyt, og at det i tillegg ikke gis informasjon om dette må da si at det er i en veldig mørk gråsone?

Jeg vet ærlig talt ikke. Men jeg er helt enig med deg i at gebyret er ekstremt høyt, og at det er dårlig at de ikke har gitt deg informasjon om dette på forhånd.

 

Hvis du er dårlig stilt økonomisk, så antar jeg at de avdragene du betaler også er relativt lave. Var jeg deg, ville jeg ringt SI og spurt hvordan de kunne fakturere deg dette gebyret uten å gi uttrykk for at det eksisterte et slikt gebyr. Poenget med en betalingsutsettelser er jo nettopp at man ikke har betalingsevne på gitt tidspunkt. Det hele smaker vondt, spør du meg.

 

Jeg tror neppe telefonsamtalen din vil føre til noen fordeler, men det er kanskje en sjanse til at de setter utsettelsesgebyret til gjelda di, uten å gi deg et utsettelsesgebyr for å utsette utsettelsesgebyret selvfølgelig, hehe.

 

Ved å klage kan du også sende signaler om hvor usmaklig du synes dette er. Hvis mange nok gjør det, så kanskje de endrer det på sikt.

 

Skjønner godt at du blir frustrert.

Endret av Daddlemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...