Raijin Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) Heisann, har et rart problem synes jeg. Under selve innstallasjonen av arch, fra live cd'en, funket trådløst helt fint. Fikk lastet ned alt jeg trengte av pakker og sånt. Men da jeg startet opp base-systemet uten cd'en, så funket plutselig ikke trådløst lengre. Når jeg skriver iwlist scan så får jeg bare opp "No scan results". Edit: Hehe, her glemte jeg å ifconfig wlan0 up først ;p Dog, problemet var at trådløsen ikke fant det nettverket jeg ville bruke Jeg fullførte resten av innstallasjonen via kablet nettverk og har fått kde 4.2 oppe å kjøre nå. Hva er det kde bruker for å håndtere nettverk? Kunne ikke finne noe knetworkmanager. En annen ting som var rart, norsk keymap funket helt fint under innstalleringen, og også etter at jeg hadde fått baseinnstallasjonen til. Men, etter å ha oppdatert pacman, kernel, og tatt en restart, så var keymappet helt fucket! For å skrive root måtte jeg taste inn ossk, for å få s måtte jeg skrive ø, osv. osv. Fikset problemet midlertidig ved å bytte til us keymap'et. I kde fikk jeg justert tilbake til norsk layout, som funker fint her i kde. Men i konsole er det fortsatt amerikansk layout. Takker for svar folkens Edit: Den finner trådløse nettverk, men ikke det nettverket som jeg vanligvis bruker. Dog, i Windows finner jeg det. Løsningene: By default iwl3945 is configured to only work with networks on channels 1-11. Higher ranges are not allowed in some parts of the world (US). In the EU however channels 12 and 13 are used quite common. To make iwl3945 scan for all channels, add "options cfg80211 ieee80211_regdom=EU" to /etc/modprobe.d/options. With "iwlist f" you can check which channels are allowed. Sjekk etter KEYMAP i /etc/rc.conf. Jeg har f.eks dette i min config. KEYMAP="no-latin1" Endret 28. februar 2009 av Raijin Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hvilket trådløst kort har du? Jeg tror Arch CD'n inneholder ekstra firmware og drivere enn hva som faktisk installeres ved default, slik at du kan installere Arch over wifi hvis du ønsker det... Sjekk hva du får opp i dmesg, kanskje du rett og slett bare må installere firmware? (sjekk arch wikiet for dette, søk etter Wireless). Skriv også ifconfig -a i terminal og se om nettverkskortet ditt er registrert, hvis ikke må du på driver/firmware jakt... Trur ikke knetworkmanager finnes for KDE4 enda, men skal dukke opp snart vil jeg tro... Kan alltids bruke gnome sin applet inntil da... Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 26. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2009 Thx Robin Jeg har et Intel 3945 og jeg huket av for innstallering av firmware under innstallasjonen. JEg finner også trådløse nettverk, men ikke det nettverket jeg ønsker å bruke. Og akkurat det nettverket klarte jeg å finne med live-cd'en. kde fikset keymapgreia for meg Også i konsole. Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Den keymapen du hadde først ser ut til å være dvorak Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 haha, drikult Hvordan får jeg qwerty? Bug i systemet? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Sjekk etter KEYMAP i /etc/rc.conf. Jeg har f.eks dette i min config. KEYMAP="no-latin1" Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Thanks Anders, det funket Nå gjenstår bare trådløst Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 kjør "lspci | grep Network" eller eventuelt bare lspci dersom du ikke får output fra den første og post resultatet her. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Nyeste versjon av archlinux inkluderer ikke wireless_tools der programmet iwconfig er med...Merkelig nok så er det med i livecd, men ikke default i installen. Kanskje dette kan være noe av grunnen du ikke finner tråløsnettet?? Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 0c:00.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 3945ABG [Golan] Network Connection (rev 02) Jeg finner jo noen trådløse nett, men jeg skal prøve å innstallere/reinnstallere wireless tools Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2009 Nei, funket ikke. Jeg hadde wireless_tools innstallert, så den lastet ikke ned på nytt en gang. Samme problem som før. Finner andre nett, men ikke mitt eget. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Har du fulgt denne oppskriften fra wiki.archlinux.org? Som det står i guiden trenger du firmware for å få kortet til å virke. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 28. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2009 Thanks Anders, det var dette som løste problemet: By default iwl3945 is configured to only work with networks on channels 1-11. Higher ranges are not allowed in some parts of the world (US). In the EU however channels 12 and 13 are used quite common. To make iwl3945 scan for all channels, add "options cfg80211 ieee80211_regdom=EU" to /etc/modprobe.d/options. With "iwlist f" you can check which channels are allowed. Endelig fikset trådløsen! Anders, hadde du vært her skulle du fått den største klemmen ever! Takk for hjelpen, og takk til dere andre også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå