Gjest Guest_Lei_* Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Hei. Er en gutt på 17 som går 2. og siste år på videregående. Jeg er utrolig lei og motivasjonen er langt nede, og hadde det ikke vært for alle framføringene så skulle jeg ha klart å holde ut det siste halvåret. Jeg hater framføringer! Når jeg får vite om en framføring, blir jeg dårlig i magen og begynner å svette. På grunn av dårlig motivasjon så er også arbeidslysten dårlig. Ja, jeg har prøvd å forberde meg godt før en framføring, men jeg begynner å svette, stamme og får jernteppe. Har også prøvd å ikke forberede meg så mye og ta det mer på sparket, men det funker også dårlig. Nå lurer jeg på om det er mulig å be læreren om å slippe framføringer? Kom gjerne med andre råd eller tips. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Fortell læreren at du helst vil fremføre for ham alene. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Lei_* Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Det er jo en mulighet. Men det vil bli ubehagelig når folk spør om hvorfor jeg ikke framførte o.l. Dette gjelder selvfølgelig også hvis jeg får fritak fra framføringer. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Du burde i hvert fall snakke med læreren din, og fortelle om problemet. Slike sosiale problemer skal man kunne ta hensyn til, også på skolen, så du har ingenting å tape på å diskutere det med læreren din. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Vell, det virker som du er på god vei allerede. Bare det å lokalisere problemet, innrømme det, og finne ut at man vil gjøre noe med det kan være hardt nok i seg selv. Det virker som kjenner deg godt selv, noe som du etterhvert vil se er nyttig fremmover i livet. Når det kommer til problemet, så ser jeg to mulige løsninger. Det første vill jo være som skissert her tidligere, å ta dette opp med lærer slik at du slipper å bli satt i en slik situasjon. Vell, jeg ser tankegangen og dette er jo en helt ok løsning. Mange velger denne, og er nok glad for det. Det er utrolig viktig å fullføre en utdanning man har startet på, så hvis det er dette som skiller deg fra å stå og ikke stå, så burte du virkelig ta tak i problemet. Noe annet som imidlertid kunne vært spennende å prøve, er jo å se om du kan bli kvitt noe av denne skrekken. Som jeg sa innledningsvis så har du allerede kommet et godt stykke på vei her i livet ved å lære deg selv å kjenne. Men, hvorfor ikke forsøke å ta ett steg vidre? Hva med, nå som du har lært deg selv å kjenne på dette området, forsøke å endre det? Dette er litt som å f.eks feilsøke en datamaskin. Først bruker man tid og krefter på å lokalisere feilen. Når denne er lokalisert, så kan man enten velge å bruke maskinen på en måte slik at man hindrer feilen i å oppstå, eller man kan ta bryet med å reparere den. Det å reparere koster kanskje litt krefter og penger, men vil resultere i at du får et produkt som fungerer akkuratt som du vill. Etter reprasjonen vil man neppe huske tilbake på tiden man brukte på å få reparert den, man vil bare huske at den er "mye bedre en før". For, problemet med å velge det første anternativet, er nettopp dette med at man ikke "kommer seg vidre". Kjangsen er stor for at du kommer til å stå forran mange folk å snakke senere i livet, enten i forbindelse med jobben, foreninger du er med i, taler i bryllup/konfirmasjon/you name it, osv. Det du kanskje tenker da er at "jammen, de fleste andre er jo så dyktige til dette, de er ikke det minst redde, og gjør det på en veldig god måte". Det du ikke vet, er at de du da tenker på, antagelig har hatt akkuratt de tankene du nå sitter med. De har bare lært seg hvordan de skal takkle det. Så, jeg anbefaler deg derfor i å forsøke. Dette er utrolig nyttig lærdom som jeg garanterer at du får bruk for senere i livet. Har du noen gang tenkt at "jammen det vi lærer nå kommer jeg jo aldri til å få bruk for"? Vell, det du lærer nå kommer du _garantert_ til å få bruk for Endret 27. februar 2009 av SimDaDim Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 hei:) det er mange som ikke liker framføringer. de fleste blit vel litt nervøse. mitt tips er å bare gjør så godt du kan og øve mye slik at det sitter. bare gå opp og gjør det beste du kan og prøv og ikke tenk så mye på det. du kan selvfølgelig også spøre om du bare kan ta det for læreren, men da kommer selvsagt spørsmålene om dette. lykke til! dette klarer du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå