Gå til innhold

Schrödingers katt - synske test avsluttet

Anbefalte innlegg

NRKs Schrödingers katt Lagde for en stund siden en test for å se om de som påstår at de er synske faktisk er det (og alle andre vanelige folk fikk også delta).

Konkuransen gikk ut på at Asbjørn Dyrendahl skrev en setning som han la inn i en safe og som folk deretter kunne gjette på. Flere av Norges mest kjennte synske ble også invetert for å bruke sine "evner" til å finne ut hva som stod på lappen.

Konkuransen er nå avsluttet og lappen ble vist fremm (se klippet under).

Resultatet ble at ingen hadde gjettet riktig. Hverken de synske eller alle de vanelige folkene som hadde prøvd seg.

Setningen var som følger:

"As any radiation oncologist will tell you, the Reggio claim arose from unwarranted suspicion"

Artikkel

Klippet på nett-tv

Etter dette burde vel alle de som kaller seg synske i Norge miste all sin troverdighet og folk burde slutte å gå til dem og betale dem penger.

Svindelen deres er avslørt en gang for alle.

Hva tror folket vil skje med populæriteten de synske har hatt i den siste tiden i Norge?

Jeg personelig tror at folk fortsatt vil bite på denne svindelen selv om den nå er avslørt nokk en gang, og nå altså på statskanalen med en kontrollert utfordring hvor alle i Norge kunne delta og alikevel var det ingen som svarte rett.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke veldig overrasket over at Snåsamannen valgte å ikke være med. Folk betaler han tross alt penger for å høre på han, og det ville vært veldig dumt for hans rykte og business og avsløre seg selv ved å gjette feil på setningen i safen som alle de andre.

Noen er rett og slett så flinke til å lese andre og prate i metaforer at de overbevisende virker som en klarsynt person. Det er nettopp derfor det er så mye prat om snåsamannen, fordi han har vært forsiktig og ikke avkreftet at han er synsk offentlig. Etter å ha bevist at han ikke er synsk ville han jo blitt glemt en uke etter avisoppslaget om feilgjetningen.

Lenke til kommentar
Ikke veldig overrasket over at Snåsamannen valgte å ikke være med. Folk betaler han tross alt penger for å høre på han, og det ville vært veldig dumt for hans rykte og business og avsløre seg selv ved å gjette feil på setningen i safen som alle de andre.

Nå er ikke jeg akkurat hans største fan, men rett skal være rett. Han tar ikke betalt for sine "tjenester". Fyren er ganske harmløs og oppfordrer (heldigvis) til legebesøk i tillegg til alternativer.

Han er egentlig ikke problemet, folk som tror på evnene hans er det derimot verre med.

Slenger med lite sitat: "I have no problem with God, it's the fan club I can't stand."

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Dyrendahls egne kommentarer rundt denne "testen":

http://skepsis.no/blog/?p=1130

Men nei, Hai Lee Yang og Linda Thorstensen kommer ikke til å lide noen økonomisk nød etter dette. Folk vil tro på dem og da er eventuelle motbevis irrelevant.

Det jeg undres mest over er at mange ikke klarer å gjennomskue hele opplegget til disse synske. Dyrendahl og mange med han visste på forhånd at for eksempel Yang og Thorstensen ville relatere sine prediksjoner om budskapet til skepsis. Det er kun kvalifisert gjetning og etterhvert ekstremt forutsigbart.

Lenke til kommentar

Som Dyrendal forklarte i bloggen sin, så ble setningen laget ved å flippe mynt og kron. Dette brukte han til å plukke ut to tilfeldige bøker fra hans egen boksamling, og deretter sette sammen to tilfeldig valgte leddsetninger derfra. Budskapet gir derfor ikke mening, men i tillegg var det en skrivefeil der, for det skal egentlig være «The Reggi claim», og historien skriver seg visstnok fra en dokumentar om organtyveri fra 1993.

http://tafkac.org/medical/organ.theft/body..._debunking.html

In short, the Reggi claim arose from unwarranted suspicions, perhaps stimulated by press reports of organ trafficking allegations. The claim appears to have been made in earnest, but the makers of "Organ Snatchers" do not appear to have sought to verify its validity before including it in their program. As a result, even though the Reggi claim was immediately disproved, the vast majority of people who are aware of this case are under the false impression that Reggi is a genuine victim of forced corneal removal and living proof that such practices occur. In reality, he lost his vision due to disease.

Pedro Reggi stod frem som offer for et påstått organtyveri, der hornhinnene hans skal ha blitt ufrivillig transplantert vekk under et sykehusopphold. I virkeligheten var dette altså ikke tilfelle, han hadde mistet synet pga. sykdom.

Lenke til kommentar

Hehe. For å klare en slik oppgave holder det ikke å være bare «litt» synsk, her må man virkelig ha klarsyn! :p

Red.: Jeg kan selvsagt gå med på at oppgaven var urettferdig overfor de synske - de hadde jo null sjanse til å klare den ...

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar
Hehe. For å klare en slik oppgave holder det ikke å være bare «litt» synsk, her må man virkelig ha klarsyn! :p

Red.: Jeg kan selvsagt gå med på at oppgaven var urettferdig overfor de synske - de hadde jo null sjanse til å klare den ...

Ja, burde vært en slik oppgave: Finn ut om det står en 0 eller 1 på lappen.

Lenke til kommentar

Troen på det paranormale og religiøse bunner ut i ønsketenkning og innbilling - placebo-effekten. Jeg leste forresten i Morgenbladet at Joralf Gjerstad prøvde å forutse salgstallet eller opplagstallet på biografien hans, men han bommet kraftig. Den ble langt høyere.

Red.: :p

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Jeg leste forresten i Morgenbladet at Thoralf Gjerstad prøvde å forutse salgstallet eller opplagstallet på biografien hans, men han bommet kraftig. Den ble langt høyere.

Kanskje ikke så rart, ettersom det visstnok er Joralf Gjerstad som skal være synsk. :p

Når det er sagt, så er jeg ikke helt sikker på hva jeg tror om noe av det der.. Så dette er på ingen måte et forsøk på å innlede en diskusjon om hvem som har rett og hvem som tar feil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...