Gå til innhold

Vil gå befalsskolen, men vil ta et friår først. Hva gjør jeg hvis jeg blir innkalt til førstegangstjeneste?

Kjeven

Anbefalte innlegg

Morn godtfolk. Går nå tredje året på videregående, og har tenkt å ta Heimevernets befalsskole etter det. Men før befalsskolen har jeg lyst på et friår, både for å "lade opp batteriene" etter et langt liv på skole, og for å komme i bedre form. Men så slo det meg: Hva hvis jeg blir innkalt til førstegangstjeneste?! Har ikke blitt innkalt enda, men hva hvis jeg plutselig blir det? Er vel ikke bare å ringe og si at jeg utsetter det ett år?

Hvis jeg ringer Verneplikstverket nå, og forteller dem at jeg har tenkt meg på befalsskole til neste år, finnes det da en sjanse i havet for at de utsetter førstegangstjenesten min? Var på sesjon i fjor høst, og såvidt jeg forsto det, så blir jeg sannsynligvis innkalt til høsten/vinteren i år, eller våren til neste år. Dette stemmer kanskje ikke, hva vet jeg. Jeg vil bare være på den sikre siden. Jeg har som sagt veldig lyst på en karriere i forsvaret, men jeg vil bare ha et friår først.

Er det mulig å løse dette problemet før det oppstår, eller må jeg bare be til høyere makter om at jeg ikke blir innkalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ringe inn til VPV og forklare situasjonen. Både befalsskolen og generelt i førstegangstjenesten er det nok 19-20 åringer å velge mellom. Det er, så vidt jeg har forstått det, ikke noe problem å få utsettelse på førstegangstjenesten. Ihvertfall ikke når du er en potensiell søker til BS.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som jeg har forstått det så erstatter befalskolen førstegangstjeneste...(trenge heller ikke førstegangstjeneste for befalskole, bare generell studiekompetanse) men du burde vel sagt i fra når du var på sesjon. Det er jo bare til å ringe inn..

Lenke til kommentar
Burde jeg ringe før eller etter jeg eventuelt får innkallelse? Har hørt at de sender ut innkallingsvarlser i disse tider, men har ikke fått enda.

Noen som har noen tanker? Jeg tenker sånn at hvis jeg ringer nå, før jeg blir innkalt, kan jeg virke desperat mtp. å slippe fgtj. Men, hvis jeg ringer etter jeg har fått innkalling, da er det kanskje for sent:S

Kanskje jeg bare tenker for mye og lager problemer ut av ingenting, men om noen som kjenner "systemet" kunne si hva som vil være lurest, hadde jeg blitt :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...